Københavns Kommune påtænkte at indføre begrænsninger i ventelisterne i forbindelse med kommunens udlejning af jord til koloni- og nyttehaver. Herved blev en afgrænset del af befolkningen tillagt fortrinsret.
Statsforvaltningen Hovedstaden vurderede, at det ikke ville være i overensstemmelse med lovgivningen, hvis kommunen i forbindelse med udlejning af jord til koloni- og nyttehaveforeninger indførte et ventelistesystem, hvorved en afgrænset del af befolkningen blev tillagt fortrinsret.