Ankestyrelsen fandt pensionisten berettiget til udbetaling af varmehjælp fra den 1. januar 1992.
Det var Ankestyrelsens opfattelse, at en begrænsning i retten til varmetillæg for pensionister med henvisning til, at der skal søges varmetillæg én gang årligt, måtte kræve udtrykkelig lovhjemmel.
Ankestyrelsen lagde ved afgørelsen til grund, at der ikke er hjemmel i lov om social pension med tilhørende bekendtgørelser til at stille krav om fornyet ansøgning ved bevillingsperiodens udløb.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at pensionisten havde modtaget varme tillæg i en længere periode indtil 1992, at kommunen derfor måtte antages at være i besiddelse af de nødvendige oplysninger for beregning af varmetillæg, samt at pensionisten ikke havde modtaget anden vejledning fra kommunen om nødvendigheden af fornyet "an søgning"/indgivelse af nye oplysninger til brug ved den årlige beregning af varmetillægget end en meddelelse i en lokalavis.
Ankestyrelsen stadfæstede således ankenævnets afgørelse.
Sagsfremstilling 4:
Sag nr. 4 - j.nr. 21167-92
En 62-årig fraskilt kvinde med mellemste førtidspension havde siden 1982 modtaget personligt tillæg til varmeudgifter. Ved ansøgning i 1992 om varmetilskud for 1991 var hendes indkomstforhold bedret. Hendes tillægsprocent blev for 1992 beregnet til 0.
Kommunen meddelte den 12. maj 1992 afslag på varmetilskud for kalenderåret 1991. Kommunen begrundede afgørelsen med, at ansøgeren på ansøgningstidspunktet ikke længere opfyldte betingelserne for tilskud efter almindelige varmeregler, hvilket ville sige, at den samlede årlige bruttoindtægt ud over førtidspensionen, gange med 3, plus den likvide formue, ikke måtte overstige 79.000 kr.
Kommunen gav desuden afslag med henvisning til de pr. 1. januar 1988 gældende regler, hvorefter der ydes varmetilskud efter en tillægsprocent. Da hendes tillægsprocent var 0, kunne der ikke ydes tilskud.
Nævnet fandt, at kommunens afgørelse var i overensstemmelse med gældende regler. Nævnet tilføjede, at der ved ansøgning om personligt tillæg foretages en vurdering af pensionistens aktuelle økonomiske forhold på ansøgningstidspunktet.
I klagen til Ankestyrelsen anførte ansøgeren, at hun aldrig var blevet underrettet om, at hendes varmetilskud kunne udbetales måneds vis forud sammen med de øvrige pensionsydelser.
Under behandlingen af sagen modtog Ankestyrelsen supplerende oplysninger fra kommunen om, på hvilken måde kommunen generelt orienterer pensionister om varmetilskudsreglerne samt, i hvilket omfang og hvordan ansøgeren tidligere havde fået udbetalt varmetilskud. Det fremgik bl.a. heraf, at ansøgeren flere gange havde fået udbetalt tilskud á conto men også efter varmeregnskabets afslutning. Den 20. marts 1991 havde ansøgeren således fået udbetalt varmetilskud for året 1990. I forbindelse med ændring af varmetilskudsreglerne pr. 1. januar 1988 var ansøgeren fortsat med at få tilskud efter de før denne dato gældende regler.
I kommunens informationsmateriale vedrørende varmetilskud til pensionister var det ikke specifikt oplyst, at varmetilskud kunne udbetales á conto.