Ansøger søgte A kommune om økonomisk hjælp til indskud til et værelse beliggende i B kommune, da han skulle prøveløslades, og således var uden bolig.
A kommune ansøgte herefter B kommune om samtykke til flytningen. A kommune anførte i anmodningen, at ansøger, der afsonede 5 måneders fængsel, igennem flere år havde været kriminel og siddet i fængsel i længere perioder. A kommune fandt betingelserne i bistandslovens § 47 opfyldt, da ansøger var uden bolig ved løsladelsen.
B kommune afslog at give samtykke til flytningen. B kommune anså ikke flytningen som en boligmæssig forbedring, idet det påtænkte lejemål var i et belastet miljø, som typisk beboedes af narkomaner og kriminelle.
Nævnet fandt, at B kommune ikke var forpligtiget til at give samtykke til flytningen, da der ikke var tale om en forbedring af boligforholdene.
Nævnet lagde vægt på, at ansøger efter det oplyste igennem flere år havde været kriminel, og at det omhandlede lejemål med start efter prøveløsladelsen (uomtvistet) befandt sig i et hårdt belastet miljø.
I klagen til Ankestyrelsen anførte A kommune, at der, uanset lejemålets beliggenhed, var tale om en boligmæssig forbedring i henhold til § 47, idet ansøger ved løsladelsen stod uden bolig, og A kommune på daværende tidspunkt ingen anden mulighed havde for at anvise en bolig.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, hvorvidt der kunne gives afslag på samtykke til flytning i en situation, hvor pågældende var prøveløsladt og boligløs, og lejemålet var beliggende i et hårdt belastet miljø.