Ankestyrelsen fandt, at kommunen korrekt havde beregnet den aktuelle indtægt, som den månedlige indtægt på ansøgningstidspunktet gange 12, jf. § 10, stk. 1, i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 348 af 31. maj 1995.
Ankestyrelsen fandt dog, at kommunen også skulle have foretaget en vurdering efter betalingsbekendtgørelsens § 10, stk. 3, da det ud fra oplysningerne på ansøgningstidspunktet ikke kunne udelukkes, at det kunne være relevant at træffe afgørelse efter en samlet vurdering af familiens forhold.
Ankestyrelsen havde ved fortolkningen af udtrykket "aktuel indtægt" i betalingsbekendtgørelsens § 10, stk. 1, sammenholdt betalingsbekendtgørelsen § 10, stk. 1, med § 12 og § 13, stk. 2 og 3, og fandt, at når nedsættelsen af betalingen fik virkning fra måneden, der følger efter datoen for ansøgningen, og når der i løbet af et år kunne ske en regulering af daginstitutionsbetalingen fra det tidspunkt, hvor forældrenes forhold havde ændret sig, måtte det medføre, at der i en situation, hvor der søges om friplads i løbet af året, ikke skulle ske en sammenlægning af alle udgifter og indtægter for hele året, men alene ses på indtægten på ansøgningstidspunktet, og det man kunne forudse for resten af året.
Ankestyrelsen lagde ved afgørelsen vægt på, at hustruen på ansøgningstidspunktet den 15. oktober 1997 modtog dagpenge.
Ankestyrelsen lagde videre vægt på, at hustruen på ansøgningstidspunktet var ophørt med at drive selvstændig virksomhed, og at underskuddet efter det oplyste primært var opstået på grund af tab ved realisation af varelageret. Ankestyrelsen lagde endeligt vægt på Ankestyrelsens praksis, SM O-60 89.
Angående betalingsbekendtgørelsens § 10, stk. 3, fandt Ankestyrelsen, at anvendelsen af § 10, stk. 3 ikke forudsætter en selvstændig ansøgning herom. Kommunen skulle i alle tilfælde, hvor det kunne være af betydning, inddrage denne bestemmelse ved vurdering af ansøgninger om økonomisk friplads. Borgernes retstilling måtte ikke afhænge af, hvordan den kommunale forvaltning var organiseret.
Ankestyrelsen ændrede således det sociale ankenævns afgørelse vedrørende daginstitutionsbetaling for 1997.
Ankestyrelsens gjorde opmærksom på, at Ankestyrelsens afgørelse ikke medførte, at der kunne kræves efterbetaling vedrørende daginstitutionsbetaling for 1997.