Ankestyrelsen fandt ikke grundlag for at pålægge Arbejdsskadestyrelsen at fastsætte en ophørsdato for udbetaling af erstatning for tab af erhvervsevne, der blev udbetalt som midlertidig løbende ydelse.
Ankestyrelsen har ved afgørelsen lagt til grund, at erstatning for tab af erhvervsevne var en ydelse, der havde forsørgelsesmæssig karakter. Ophør af ydelsen måtte derfor forudsætte, at Arbejdsskadestyrelsen foretog en ny vurdering af, om forudsætningen for udbetalingen af den midlertidige løbende ydelse var bortfaldet, således at der kunne træffes endelig afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne.
Efter de oplysninger, der forelå om skadelidtes forhold, da Arbejdsskadestyrelsen traf afgørelse i januar 1997, var der ikke grundlag for at tilsidesætte den trufne afgørelse med revision den 1. december 1997.
Ankestyrelsen bemærkede, at det - når en myndighed har truffet en midlertidig afgørelse - forudsættes, at myndigheden tilrettelægger sin sagsbehandling, herunder revisionspraksis, således at fejl i administrationen af udbetalingerne bliver undgået.
Ankestyrelsen tiltrådte således Arbejdsskadestyrelsens afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne som midlertidig løbende ydelse med revision den 1. december 1997.
Sagsfremstilling 3:
Sag nr. 3 - J.nr.: 101496-97
Sagen vedrørte en kvinde, som i februar 1992 havde fået anerkendt en hudlidelse som erhvervssygdom. I juli 1992 fik hun udbetalt 20% i erstatning for tab af erhvervsevne som løbende ydelse med revision efter 2 år. I november 1994 fandt Arbejdsskadestyrelsen, at skadelidte fortsat var berettiget til erstatning for tab af erhvervsevne på 20% som midlertidig løbende ydelse. Der blev samtidig fastsat revision i sagen 1. oktober 1996. Skadelidte havde desuden fra januar 1994 modtaget revalideringsydelse efter bistandslovens § 43 til uddannelse som social- og sundhedsassistent.
I slutningen af oktober 1996 meddelte skadelidte til Arbejdsskadestyrelsen, at hun siden februar 1996 havde været ansat som social- og sundhedshjælper i hjemmeplejen i en kommune, og hun oplyste samtidig størrelsen af sin ugeløn.
Ved Arbejdsskadestyrelsens afgørelse af 3. februar 1997 fik skadelidte tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne på 15%. Styrelsen meddelte samtidig, at den løbende erstatning, som hidtil var udbetalt hver måned, skulle ophøre med virkning fra den 1. marts 1997. I stedet fik skadelidte udbetalt en erstatning en gang for alle. Styrelsen havde herved lagt vægt på, at hun efter endt omskoling var i arbejde til en løn, der var ca. 17% mindre end den ville have været i det job hun havde før arbejdsskaden.
I klagen blev det anført, at forsikringsselskabet var enig i, at der tilkom skadelidte en erstatning for varigt tab af erhvervsevne på 15%. Forsikringsselskabet var imidlertid ikke enig i, at den tidligere tilkendte erstatning i form af en løbende ydelse først skulle stoppe 1. marts 1997. Selskabet henviste til, at skadelidte var påbegyndt uddannelse til social- og sundhedsassistent, og at hun fra kommunen havde modtaget revalideringsydelse i perioden 20. januar 1994 til 31. juli 1996. Selskabet henviste videre til det forhold, at skadelidte havde været i arbejde siden februar 1996, og at hun ikke havde oplyst Arbejdsskadestyrelsen herom. Ved telefonisk forespørgsel i december 1996 om sagens status havde Arbejdsskadestyrelsen overfor selskabet oplyst, at styrelsen var i besiddelse af oplysninger i sagen, der viste, at skadelidte var i arbejde, og at hendes daværende løn lå mindst 15% under den løn, hun ville kunne have oppebåret i sit tidligere erhverv.
Selskabet meddelte herefter Arbejdsskadestyrelsen, at den løbende ydelse burde stoppes med det samme, da skadelidte var færdigrevalideret.
Den 20. december 1996 meddelte selskabet skadelidte, at udbetalingen blev stoppet, da selskabet havde modtaget oplysning om, at hun havde færdiggjort sin uddannelse.