Ankestyrelsen fandt, at kommunen - i overensstemmelse med kommunens afgørelse - skulle yde hjælp til en specialtilpasset badestol til ansøger, jf. § 7, stk. 1 og 2, i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 123 af 19. februar 1998 om ydelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter servicelovens §§ 97 og 98.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at badestolen var personligt tilpasset udover de almindelige justeringsmuligheder som en sådan stol er udstyret med, idet der var sket forlængelse af ryggen og fodplader. Badestolen ville således ikke umiddelbart kunne anvendes af botilbuddets andre beboere.
Ankestyrelsen fandt derfor, at der var tale om en specialtilpasset og individuelt tilrettet badestol, som måtte betragtes som et personligt hjælpemiddel.
Ankestyrelsen bemærkede i øvrigt, at badestolen alene skulle anvendes af ansøger, at stolen blev brugt dagligt, samt at badestolen medtoges, når ansøger skulle på besøg, rejser mv.
Ankestyrelsen tiltrådte således det sociale nævns afgørelse, men med en anden begrundelse.
Ankestyrelsen bemærkede, at det var nævnets begrundelse for afgørelsen i den konkrete sag, der var fundet af generel betydning.
Sagsfremstilling 3:
Sag nr. 3 - j.nr. 300028-99
Sagen drejede sig om en ansøgning om en Action Transportkørestol, Neba, 50 cm. med hel fodplade til en 84-årig mand. Ansøger var gangbesværet, men kunne gå 10-20 meter ved hjælp af rollator. Ansøgeren havde de senere år benyttet sig af døgninstitutionens transportstole. Ansøgeren havde behov for en transportstol for at komme rundt til aktiviteter og det sociale samvær. Der var behov for en stol, der var nem at komme i og af, som kunne klare hans vægt og som han selv kunne køre. Han var så mobil, at han ikke havde behov for en individuelt tilpasset kørestol.
Der var 6 faste kørestolsbrugere på døgninstitutionen. Derudover havde døgninstitutionen et beredskab på 4 transportstole, hvoraf ansøger havde været fast bruger af den ene. Disse stole var nu forsmalle for ansøger, idet ansøger - på grund af sin vægt på 110 kg ikke kunne benytte en almindelig kørestol, da den ikke var testet/beregnet til mere end 90 kg.
Det fremgik af sagen, at firmaet Neba kunne levere transportstole med sædebredde på 50 og 55 cm, og en godkendt vægt på 140 kg.
Kommunen gav afslag på det ansøgte.
Nævnet tiltrådte kommunens afgørelse. Nævnet begrundede afgørelsen med, at det efter en konkret vurdering af de i sagen foreliggende oplysninger skønnedes, at såfremt botilbuddet anså det ansøgte for nødvendigt, måtte transportstolen fortsat udlånes af døgninstitutionen, idet den ansøgte stol måtte anses for at være en kørestol uden særlig indretning. Nævnet lagde til grund ved afgørelsen, at transportkørestole var basisinventar på døgninstitutionen.
I klagen blev det bl.a. anført, at ansøger de sidste 4-5 år havde brugt husets transportstole. De sidste 3 år havde den ene transportstol udelukkende været brugt af ham. Det ville sige, at den havde stået fast ved eller i ansøgers bolig eller inden for en afstand af 10-20 meter, således at ansøger kunne gå til den. Derfor vurderedes det, at der er tale om et personligt hjælpemiddel og ikke basisinventar, da kørestolen ikke var til rådighed for andre.
Endelig blev det anført, at målgruppen for døgninstitutionen var brugere med psykiske lidelser kombineret med sociale problemstillinger med en faldende gennemsnitsalder. Derfor kunne det ikke forventes at døgninstitutionen skulle imødekomme behovet for det ansøgte.