Ankestyrelsen fandt, at der er klageadgang efter reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10 vedrørende kommunens afgørelser om gebyrer efter gebyrloven, når det underliggende skyldforhold, er opstået som følge af en afgørelse, som vil kunne påklages efter reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10. Det sociale nævn og Ankestyrelsen var således kompetente til at behandle den aktuelle sag.
Ankestyrelsen fandt endvidere, at kommunen var berettiget til at påligne et gebyr på 200 kr. ved fremsendelse af hver begæring om lønindeholdelse.
Begrundelsen for afgørelsen om klageadgang var, at det fremgår af § 4, stk. 3, 2. pkt. i slutningen, i lov om gebyrer og morarenter vedrørende visse ydelser, der opkræves eller inddrives af amtskommuner og kommuner (lov nr. 939 af 27. december 1991, som ændret ved lov nr. 131 af 28. februar 1994), at "de regler . . . om administrativ rekurs . . . som måtte gælde for den pågældende ikke rettidigt betalte ydelse, finder tilsvarende anvendelse for gebyrerne og renterne".
Ankestyrelsen lagde herefter vægt på, at det fremgik af kommunens brev af 12. oktober 1999 til det sociale nævn, at gebyrerne var pålagt som følge af en restance vedrørende tilbagebetalingspligtig kontanthjælp. Reglerne om kontanthjælp fandtes tidligere i bistandsloven, men findes nu i lov om aktiv social politik. Det følger af lov om aktiv social politik § 98, sammenholdt med retssikkerhedslovens kapitel 10, at afgørelser vedrørende kontanthjælp, kan påklages til det sociale nævn, og derefter til Ankestyrelsen, hvis sagen har principiel eller generel betydning.
Ankestyrelsen var således enig i den fortolkning af klagereglerne, der var givet i Indenrigsministeriets brev af 19. juli 1999 til kommunen.
Begrundelsen for afgørelsen om gebyrer ved anmodninger om lønindeholdelse, var at det følger af gebyrlovens § 1, stk. 3, sammenholdt med § 1, stk. 4, at der kan opkræves et gebyr ved hver begæring om lønindeholdelse, og Ankestyrelsen fandt ikke at der var grundlag for at foretage en indskrænkende fortolkning af lovens ordlyd.
Ankestyrelsen fandt således, at hensigten med loven både var at standardisere omkostningerne ved rykkerbreve/begæringer om lønindeholdelse, og at effektivisere restanceinddrivelsen.
Ankestyrelsen lagde også vægt på, at det - som anført af kommunen - var arbejdsgiveren der ifølge kildeskattelovens §§ 69 og 74 er ansvarlig for at der sker lønindeholdelse. I tilfælde af at en person har flere arbejdsgivere, var det således efter de dagældende regler, nødvendigt for kommunen at sende en lønindeholdelsesbegæring til hver af skyldnerens arbejdsgivere.
På denne baggrund fandt Ankestyrelsen, at det var i overensstemmelse med gebyrloven, at der opkræves flere gebyrer for begæringer om lønindeholdelse, når en skyldner har flere arbejdsgivere.
Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.