Ankestyrelsen fandt, at sønnen ikke var klageberettiget vedrørende det sociale nævns afgørelse, hvorefter nævnet ikke kunne godkende kommunens indstilling om at anvende fastspænding med stofsele i seng og stol. Ankestyrelsen kunne således ikke tage stilling til om nævnets afgørelse var korrekt.
Begrundelsen for afgørelsen var, at den klageret som ægtefælle, pårørende med videre er tillagt efter § 109j, stk. 3 i lov om social service, ikke er en selvstændig klageret. Klageretten er alene en ret til at klage i de tilfælde, hvor den person en foranstaltning efter § 109a, c og d iværksættes overfor, ikke selv er i stand til at klage. Da faren ikke kunne antages at have villet klage over nævnets afgørelse, havde sønnen således heller ikke ret til at klage.
På denne baggrund var det Ankestyrelsens opfattelse, at pårørende med videre kun kan klage i det omfang som det må antages at pågældende selv ville have gjort, hvis han havde været i stand til at klage.
Der var tale om at faren efter det oplyste i indstillingen fra kommunen, aktivt modsatte sig at der iværksattes fastspænding med stofseler. Det sociale nævn havde afslået at godkende anvendelsen af stofseler. Det sociale nævn havde således truffet afgørelse i overensstemmelse med den holdning faren udtrykte, hvorfor det ikke kunne antages, at han ville klage over afgørelsen. Generelt kunne det heller ikke antages at man kunne klage over en afgørelse, hvorved man havde fået fuldstændigt medhold, idet man ikke havde nogen retlig interesse i at få prøvet en sådan afgørelse.
Ankestyrelsen var opmærksom på at faren led af demens som følge af Alzheimers sygdom, således at han muligvis ikke havde haft en helt klar opfattelse af sin situation.
Efter Ankestyrelsens vurdering var dette dog ikke afgørende. Det afgørende var, at han efter det oplyste rent faktisk havde modsat sig de foreslåede foranstaltninger, og at han på denne måde havde givet udtryk for sin vilje.
Det følger af vejledningen, kapitel 2, at det overordnede formål med bestemmelserne om magtanvendelse i servicelovens § 109ff. , er at styrke retssikkerheden for mennesker med nedsat psykisk funktionsevne, der ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og ofte ikke er i stand til at give et gyldigt samtykke. Det fremgår videre, at hovedreglen er, at magtanvendelse ikke må finde sted, og at magtanvendelse anses for indgreb i den personlige selvbestemmelsesret. Tilsvarende fremgår af forarbejderne til loven, Lovforslag L195 1998/98, generelle bemærkninger pkt. 2.2. Da bestemmelserne om magtanvendelse omfatter personer med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne, jf. lovens § 109, stk. 2, gælder dette også for personer med demens.
På denne baggrund må man - uanset om en person lider af demens eller lignende - lægge vægt på den holdning personen udtrykker, verbalt eller fysisk. En klageadgang for pårørende med videre hvor det sociale nævn har afslået at godkende foranstaltninger efter § 109f, jf. § 109a, og d, ville være i modstrid med lovens formål, idet det strider mod den udtrykte vilje fra personen med nedsat psykisk funktionsevne.
Ankestyrelsen bemærkede, at kommunen, der var kommet med indstillingen i sagen, havde haft mulighed for at klage over nævnets afgørelse efter § 109j, stk. 2.
Ankestyrelsen kunne således ikke tage stilling til det sociale nævns afgørelse.