Ankestyrelsen fandt, at stedfaderen efter en konkret vurdering var omfattet af personkredsen, der kan få kompensation for tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 29 i forbindelse med hans ægtefælles barns indlæggelse og kontrolbesøg på hospital.
Begrundelsen for afgørelsen var, at stedfaderen havde boet sammen med det handicappede barn og dets moder siden barnets fødsel, at barnet ikke havde nogen kontakt med sin biologiske fader efter dennes eget ønske, og at stedfaderen havde fælles økonomi med sin ægtefælle, barnets moder, og deltog i barnets forsørgelse.
Ankestyrelsen lagde til grund, at stedfaderen havde indgået ægteskab med det handicappede barns moder, at stedfaderen boede sammen med det handicappede barn og sin ægtefælles 2 andre særbørn samt et fællesbarn, og at stedfaderen havde boet sammen med det handicappede barns moder før barnet blev født.
Ankestyrelsen lagde ved afgørelsen tillige til grund, at barnet havde en medfødt misdannelse i hals og venstre kind, der medførte behov for indlæggelse og kontrolbesøg på hospital, og at det var nødvendigt at barnet blev ledsaget af en voksen, når det skulle på hospital.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at det var oplyst, at ægtefællerne havde fælles økonomi og at stedfaderen deltog i forsørgelsen af barnet i hjemmet, uanset at stedfaderen ikke havde forsørgerpligt over for barnet. Det indgik tillige i vurderingen, at ægtefællerne og børnene fungerede som en familie.
Ankestyrelsen lagde tillige vægt på, at barnets moder ikke havde søgt om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med barnets indlæggelse og kontrolbesøg på sygehus, ligesom den biologiske fader heller ikke havde søgt herom.
Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at udtrykket "person" i servicelovens § 29, stk. 1, ikke udelukker, at andre end biologiske forældre kan være omfattet af bestemmelsen om tabt arbejdsfortjeneste. Der henvistes også til Socialministeriets vejledning af 5. marts 1998 om sociale tilbud til børn og unge med handicap, punkt 101. Heraf fremgår følgende "At barnet/ den unge forsørges i hjemmet betyder, at det skal bo hos forældrene eller andre pårørende i modsætning til at barnet/den unge ved medvirken fra de sociale myndigheder har ophold uden for hjemmet".
Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.