Ankestyrelsen fandt, at ansøgers klage over afslag på at tillægge ansøgers klage over inddragelse af støtte til bil og afgiftsfritagelse opsættende virkning var omfattet af klageadgangen i retssikkerhedslovens § 60, stk. 1.
Ankestyrelsen fandt endvidere, på baggrund af en konkret vurdering, at ansøgers klage over amtskommunens afgørelse skulle tillægges opsættende virkning.
Begrundelsen for afgørelsen for så vidt angår klageadgangen var, at afslag på at tillægge en klage - over en afgørelse om inddragelse af støtte til bil og afgiftsfritagelse - opsættende virkning er en afgørelse efter den sociale lovgivning.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at det følger af retssikkerhedslovens § 72, stk. 1, at klage over en afgørelse ikke har opsættende virkning (jf. dog bestemmelserne i lovens § 72, stk. 2 og 3 om optagelse i botilbud).
Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at det fremgår af lovbemærkningerne til retssikkerhedsloven § 72, stk. 1 (L 228 - 1996/97), at en myndighed fortsat har mulighed for at give sine egne afgørelser opsættende virkning.
Ankestyrelsen lagde videre vægt på, at en beslutning om opsættende virkning må betragtes som en afgørelse i forvaltningslovens forstand og at en afgørelse om opsættende virkning, som vedrører en materiel sag efter den sociale lovgivning, vil være en afgørelse efter den sociale lovgivning, jf. retssikkerhedslovens § 60, stk. 1.
Ankestyrelsen fandt på denne baggrund, at der kunne klages over opsættende virkning efter retssikkerhedslovens § 60, stk. 1. Det fremgår af lovens § 60, stk. 1, at der kan klages over de afgørelser kommunen og amtskommunen træffer efter den sociale lovgivning.
Begrundelsen for afgørelsen om, at ansøgers konkrete klage skulle tillægges opsættende virkning, var, at inddragelse af ansøgers støtte til bil og afgiftsfritagelse, efter Ankestyrelsens vurdering, ville have vidtrækkende konsekvenser for ansøger, idet det på det foreliggende oplysningsgrundlag måtte anses for uklart om ansøger overhovedet kunne benytte andre kørselsordninger i en eventuel ventetid ved bevilling af ny bil og afgiftsfritagelse.
Ankestyrelsen lagde ved denne del af afgørelsen vægt på, at klage over en afgørelse ikke har opsættende virkning, jf. retssikkerhedslovens § 72, stk. 1, men at en myndighed ifølge lovbemærkningerne til lovens § 72, stk. 1 fortsat kan tillægge sine egne afgørelser opsættende virkning.
Ankestyrelsen fandt på denne baggrund, at der - når der bortses fra bestemmelserne i lovens § 72, stk. 2 og 3 - alene undtagelsesvist kan tillægges en klage over en afgørelse efter den sociale lovgivning opsættende virkning.
Ankestyrelsen fandt, at vurderingen af, hvorvidt en klage skal tillægges opsættende virkning, bør tage udgangspunkt i en vurdering af, i hvilket omfang klageadgangen vil blive gjort mere eller mindre illusorisk hvis klagen ikke tillægges opsættende virkning, eller hvorvidt underinstansens afgørelse i væsentlig grad vil miste sin betydning eller øjemedet forspildes hvis klagen tillægges opsættende virkning.
Ankestyrelsen fandt endvidere, at det bør indgå i vurderingen, hvorvidt retstilstanden må anses for afklaret i forhold til den konkrete problemstilling.
Ankestyrelsen lagde på denne baggrund i forhold til ansøgers sag vægt på, at ansøger led af hastigt progredierende dissemineret sclerose og at ansøger selvom han ville have mulighed for at få støtte til en ny bil og afgiftsfritagelse såfremt amtskommunens afgørelse om afslag på støtte blev ændret af klageinstanserne, så ville ansøger i en periode - grundet sagsbehandlingstid og ventetid på indretning af ny bil - have behov for at få dækket sit kørselsbehov via andre kørselsordninger.
I den forbindelse fandt Ankestyrelsen det af afgørende betydning, at det - på baggrund af de foreliggende oplysninger - måtte anses for uklart, hvorvidt ansøger overhovedet kunne benytte andre kørselsordninger.
Ankestyrelsen lagde herved vægt på, at ansøger, ifølge de foreliggende beskrivelser af ansøgers helbredsmæssige situation, alene kunne transporteres siddende/liggende i sin kørestol, hvorfor ansøger - såfremt han skulle transporteres af andre kørselsordninger - alene kunne transporteres i lifttaxa. Det var videre oplyst, at ansøger i disse situationer skulle være parat til at blive afhentet inden for et bestemt tidsrum og at ansøger led af anfald med stærke neurogene ansigts- og hovedsmerter, som kom uden beregning og som provokeredes af anstrengelse, træthed og psykisk anspændthed. Det var oplyst, at anfaldene kunne hindre, at ansøger kunne køre med taxaen på det aftalte tidspunkt. Transport med taxa blev således alene anset for at være et teoretisk alternativ til kørsel i egen bil.
Det indgik endelig i Ankestyrelsens vurdering, at Ankestyrelsen umiddelbart før tidspunktet for Ankestyrelsens afgørelse om opsættende virkning, havde meddelt, at ansøgers materielle sag om inddragelse af støtte til bil og afgiftsfritagelse havde principiel betydning og derfor blev antaget til behandling i Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.