Kommunen var ikke berettiget til at standse kontanthjælpen.
Begrundelsen for afgørelsen var, at der ved vurderingen af om modtager opfyldte rådighedsforpligtelsen efter § 13, stk. 1 og 2 ikke alene kunne lægges vægt på, at hun afslog kommunens tilbud om pasning af sine børn.
Efter Ankestyrelsens opfattelse måtte standsning af kontanthjælpen i sådanne tilfælde kræve, at modtager havde afslået et åbent tilbud om arbejde, aktivering eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at kommunen i forbindelse med tilbudet om pasning ikke havde givet et åbent tilbud om arbejde, aktivering eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, jf. § 41, stk. 1.
Ankestyrelsen tilføjede, at en kontanthjælpsmodtager kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, selv om hun har afslået at tage imod et kommunalt pasningstilbud.
Ankestyrelsen tiltrådte således det sociale nævns afgørelse.