Ankestyrelsen fandt ikke, at værdien af ansøgers fri bil skulle medregnes ved beregning af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 29.
Ankestyrelsen fandt imidlertid, at værdien af en fri bil, som blev stillet til rådighed af en arbejdsgiver, skulle medregnes ved beregning af hjælp efter servicelovens § 29, såfremt ansøgeren ikke havde rådighed over bilen og således ikke fik tillagt værdien af fri bil som personlig indkomst i den periode, hvor ansøgeren modtog hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Begrundelsen for afgørelsen vedrørende ansøgers fri bil var, at ansøger ikke, ifølge de foreliggende oplysninger, havde lidt et dokumenteret tab på grund af den fri bil i den periode, hvor ansøger havde modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 29.
Ankestyrelsen lagde ved afgørelsen til grund, at det følger af kompensationsprincippet, at familier med handicappede børn skal kompenseres for de merudgifter der følger af handicappet.
Ankestyrelsen lagde endvidere til grund, at ansøgers arbejdsgiver ikke, ifølge det oplyste, havde fremsat krav overfor ansøger om tilbagebetaling af de af arbejdsgiveren afholdte udgifter til ansøgers fri bil i orlovsperioden.
Ankestyrelsen lagde herefter vægt på, at ansøger, ifølge de foreliggende oplysninger, havde haft rådighed over den fri bil i den periode, hvor ansøger havde modtaget hel eller delvis kompensation for tabt arbejdsfortjeneste.
Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at ansøger - ifølge det oplyste - som følge af, at ansøger havde haft bilen til rådighed i orlovsperioden var blevet beskattet af bilen, idet ansøger månedligt havde fået tillagt sin bruttoløn et løntillæg.
Ankestyrelsen fandt herefter ikke, at det kunne anses for dokumenteret, at ansøger som følge af den fri bil havde lidt et tab i forbindelse med overgangen til tabt arbejdsfortjeneste.
Begrundelsen for afgørelsen om, at værdien af fri bil i princippet kunne indgå ved beregningen af hjælp efter servicelovens § 29 såfremt pågældende ikke længere havde rådighed over bilen var, at værdien af fri bil, efter Ankestyrelsens vurdering, måtte anses for omfattet af § 7, stk. 2 i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 124 af 23. februar 1998 om merudgiftsydelse efter § 28 og hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 i lov om social service (nu bekendtgørelse nr. 146 af 6. marts 2003 om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom).
Ankestyrelsen lagde ved denne del af afgørelsen til grund, at det følger af § 7, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelsen, at udgangspunktet for beregningen af tabt arbejdsfortjeneste er den seneste lønindtægt, som vedkommende har haft inden modtagelse af tabt arbejdsfortjeneste.
Ankestyrelsen lagde videre til grund, at det følger af bekendtgørelsens § 7, stk. 2, at tillæg, som er et integreret led i lønnen, indgår i beregningsgrundlaget, hvis pågældende normalt modtager tillæggene.
Ankestyrelsen lagde herefter vægt på, at en fri bil, som blev stillet til rådighed af arbejdsgiveren, efter Ankestyrelsens vurdering, måtte betragtes som et personalegode, som repræsenterede en økonomisk værdi for den pågældende lønmodtager.
Det indgik i den forbindelse i Ankestyrelsens vurdering, at en lønmodtager, som af sin arbejdsgiver havde fået fri bil stillet til rådighed, blev beskattet af værdien af den fri bil som personlig indkomst.
I de tilfælde, hvor lønmodtageren fik frataget den fri bil i forbindelse med modtagelse af hjælp efter servicelovens § 29 fandt Ankestyrelsen derfor, at værdien af fri bil måtte anses for at være en integreret del af lønmodtagerens tidligere kontante lønudbetaling og således anses for omfattet af beregningsgrundlaget for hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, jf. bekendtgørelsens § 7, stk. 2.
Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.