Kommunen havde haft pligt til at træffe afgørelse om, hvorvidt der var grundlag for yderligere forlængelse af dagpengeudbetalingen udover den 30. april 2003.
En person som modtager danske dagpenge i anledning af sygdom kan fortsat få udbetalt de danske dagpenge ved flytning til et andet EØS-land, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, jf. EF-forordning 1408/71, artikel 22, stk. 1 og stk. 2. Efter denne bestemmelse kan personer, der modtager dagpenge i anledning af sygdom, og som ønsker at flytte til en anden medlemsstats område, fortsat få udbetalt dagpenge af den kompetente stats institution, hvilket i dette tilfælde er den danske fraflytningskommune. Der henvises endvidere til pkt. 41 i afsnit 6 i Den Sociale Sikringsstyrelses vejledning af april 1997 om EF-regler om social sikring, hæfte 3 om dagpenge ved sygdom eller fødsel og SM D-6-96.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at lønmodtageren modtog sygedagpenge fra kommunen før flytning til Sverige.
Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at det er Den Sociale Sikringsstyrelse, der skal træffe afgørelse om lønmodtagerens ret til førtidspension, jf. § 62, stk. 3, i lov om social pension og kapitel 10 i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 866 af 23. oktober 2002 om social pension. Der henvises endvidere til afsnit 8 i Den Sociale Sikringsstyrelses vejledning af april 1977 om EF-reglerne om social sikring, hæfte 4 om social pension og ATP.
Ankestyrelsen lagde herved vægt på, at lønmodtageren var flyttet til Sverige den 22. april 2003.
Ankestyrelsen har ikke ved afgørelsen taget stilling til spørgsmålet om ret til yderligere dagpenge, herunder om ret til yderligere forlængelse af dagpengeudbetalingen udover den 30. april 2003.
Ankestyrelsen tilføjede, at kommunen inden udløb af den forlængede dagpengeperiode til 30. april 2003 burde have meddelt lønmodtageren om der var grundlag for yderligere forlængelse af dagpengeperioden, eller eventuelt have udsat sagen, jf. SM D-7-95.
Endvidere tilføjede Ankestyrelsen, at dagpengeudbetalingen kan forlænges, når der er påbegyndt sag om førtidspension, jf. dagpengelovens § 22, stk. 1, nr. 5.
Den omstændighed at det var Den Sociale Sikringsstyrelse der havde kompetencen til at træffe afgørelse i sagen vedrørende førtidspension udelukkede ikke eventuel forlængelse efter dagpengelovens § 22, stk. 1, nr. 5, om forlængelse, når der var påbegyndt sag om førtidspension.
Ankestyrelsen lagde herved vægt på, at det ikke fremgår af forarbejderne til dagpengelovens § 22, stk.1 nr. 5, at den ikke gælder for sager vedrørende førtidspension, der skal afgøres af Den Sociale Sikringsstyrelse fordi ansøgeren bor uden for Danmark.