Ankestyrelsen lagde til grund, at lønmodtageren ved fraværets begyndelse var i midlertidig ansættelse med et ikke fastsat timetal pr. uge. Det var uden betydning for sagen, at dette ikke fremgik af dagpengeskemaet.
Ankestyrelsen henviste til dagpengelovens § 9, stk. 1, hvorefter dagpengene beregnes på grundlag af den timeindtægt, som lønmodtageren ville have været berettiget til under sygefraværet efter betaling af arbejdsmarkedsbidrag. Hvis denne indtægt i det enkelte tilfælde ikke er egnet til beregning af dagpenge, anvendes i stedet den gennemsnitlige indtjening inden for de seneste 4 uger før sygdommens indtræden.
Da lønmodtageren ikke havde en fast ugentlig arbejdstid, skulle dagpengene beregnes på grundlag af det forudgående antal arbejdstimer. Indtægten fra det afsluttede arbejdsforhold kunne ikke indgå i beregningen.
Ankestyrelsen henviste endvidere til dagpengelovens § 9, stk. 3, om dagpenge til et ledigt medlem af en A-kasse og til § 24, stk. 1, i dagpengebekendtgørelsen, hvorefter dagpenge til medlemmer af en A-kasse, der er delvis arbejdsledige og har et varierende antal arbejdstimer pr. uge, beregnes på grundlag af det gennemsnitlige antal ledighedstimer i de sidste 4 uger før sygdommens indtræden.
Sagen blev derfor hjemvist til kommunen til beregning af dagpengene på dette grundlag.
Ankestyrelsen tog ikke stilling til beregningen af dagpenge efter ophøret af det midlertidige ansættelsesforhold.