Ankestyrelsen fandt, at lønmodtager fortsat havde ret til dagpenge inden for
varighedsbegrænsningen, indtil kommunen havde truffet en gyldig afgørelse om ophør af
dagpenge.
Ankestyrelsen fandt endvidere, at kommunen ikke på uændret oplysningsgrundlag og uden udarbejdelse af ajourført ressourceprofil kunne ændre afgørelsen om visitation til arbejdsprøvning og træffe afgørelse om at standse udbetalingen af sygedagpenge efter den 31. december 2004.
Ankestyrelsen henviste til, at en person efter praksis fortsat ansås for fuldt uarbejdsdygtig på grund af sygdom i dagpengelovens forstand, når kommunen havde truffet beslutning om revalidering, herunder arbejdsprøvning, jf. dagpengelovens § 5, stk. 1. Der henvistes endvidere til Ankestyrelsens vejledning nr. 185 af 18. september 1998 om syge- og barselsdagpenge, pkt. 25.
Ankestyrelsen fandt, at arbejdsevnebekendtgørelsen skulle have været anvendt i forbindelse med kommunens ændrede beslutning vedrørende arbejdsprøvning ved standsning af dagpengeudbetalingen efter den 31. december 2004.
Da anvendelsen af arbejdsevnebekendtgørelsen har karakter af en garantiforskrift medfører manglende eller mangelfuld ressourceprofil normalt ugyldighed. En afgørelse kan derfor kun opretholdes som gyldig, hvor det er helt åbenbart, at ressourceprofilen er uden betydning for sagens behandling.
Da kommunen ikke havde udarbejdet eller ajourført ressourceprofilen i overensstemmelse med arbejdsevnebekendtgørelsen i den foreliggende sag, forelå der en retlig mangel.
Ankestyrelsen vurderede, at den mangelfulde ressourceprofil ikke kunne anses for at være helt åbenbart uden betydning ved vurderingen af, om der var grundlag for at stoppe dagpengeudbetalingen.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at udarbejdelse i samarbejde med lønmodtager af en ajourført ressourceprofil med en beskrivelse og vurdering af hans arbejdsevne ville have tilvejebragt en nærmere afklaring af behovet for at iværksætte foranstaltninger efter den sociale lovgivning med henblik på at bringe ham tilbage til arbejdsmarkedet.
Ankestyrelsen lagde også vægt på oplysningerne i opfølgningsplan af 2. november 2004, hvorefter lønmodtager fortsatte kiropraktorbehandling, og at virksomhedskonsulenten sammen med ham fandt et arbejdsprøvningssted, således at hans skånebehov på grund af hans rygproblemer kunne dækkes, og at han igen kunne passe fuldtidsarbejde. Tidshorisonten for afprøvning var 3 måneder, hvorefter der skulle laves en ny vurdering.
Ankestyrelsen fandt, at den omstændighed, at kommunen uden held havde forsøgt at etablere arbejdsprøvning i et par vognmandsfirmaer, ikke førte til et andet resultat.
Ankestyrelsen hjemviste derfor sagen til kommunen til ny behandling og afgørelse. Kommunen skulle herunder tage stilling til, hvor længe der kunne udbetales dagpenge.
Ankestyrelsen henledte i øvrigt kommunens opmærksomhed på, at der skulle have været udarbejdet ajourført ressourceprofil, inden lønmodtager blev visiteret til arbejdsprøvning.
Ankestyrelsen ændrede således nævnets afgørelse.