Resume:
Ankestyrelsen har behandlet et antal sager om skader, der er anmeldt efter anmeldelsesfristens udløb med henblik på at præcisere, hvornår der kan dispenseres fra overskridelse af anmeldelsesfristen, fordi der foreligger en særlig grund til, at anmeldelsen ikke er foretaget rettidig. *) **)
Ankestyrelsen har i de konkrete sager taget stilling til spørgsmålet om, hvornår der foreligger en rimelig begrundelse for, at anmeldelsen ikke er foretaget rettidigt.
Følgende omstændigheder blev vurderet som rimelig begrundelse:
- Sikrede følte sig rask og skaden udvikler sig først efter anmeldelsesfristens udløb.
- Forsikringsforholdene var komplicerede, og havde bevirket en vildfarelse om, at skaden var korrekt anmeldt.
- Sikrede og arbejdsgiveren havde underskrevet anmeldelsen, men arbejdsgiveren havde ikke videresendt anmeldelsen til Arbejdsskadestyrelsen eller forsikringsselskabet. Det var dokumenteret, at sikrede inden 1 års fristen aktivt havde henvendt sig og spurgt arbejdsgiveren inden udløbet af 1 års fristen, om arbejdsgiveren havde sendt anmeldelsen til Arbejdsskadestyrelsen eller forsikringsselskabet og fået dette bekræftet.
- Sikrede havde gennemgået et behandlingsforløb og lægen har givet sikrede en berettiget forventning om, at sikrede ville blive rask efter behandling.
Følgende omstændigheder kunne ikke i tillægges selvstændig betydning
- Anmeldelsen var ikke inden for 1 års fristen sendt til Arbejdsskadestyrelsen eller til forsikringsselskabet efter arbejdsskadeloven, men var sendt til Arbejdstilsynet efter arbejdsmiljøloven inden for 1 års fristen.
- Sikredes ukendskab til reglerne om anmeldelse.
- Kort overskridelse af anmeldelsesfristen.
Sikredes passivitet og tidsforløbet kan få konkret indflydelse på bedømmelsen.
Vurderingen af, om der foreligger en rimelig begrundelse for at anmeldelsen ikke er sket rettidigt, forudsætter en rimelig og forsvarlig sagsoplysning:
- Om årsagen til, at arbejdsgiveren ikke anmeldte sagen rettidigt.
- Om arbejdsgiverens procedure ved anmeldelsen af arbejdsskader.
- Om sikrede aktivt havde henvendt sig til arbejdsgiveren inden for 1 års fristen og fået at vide, at anmeldelsen var sendt til Arbejdsskadestyrelsen eller forsikringsselskabet.