Ansøger havde ret til at få støtte til bil.
Begrundelsen var, at ansøgers samlede kørselsbehov var af et sådan omfang, at det ikke mere hensigtsmæssigt ville kunne tilgodeses ved andre ordninger
Begrundelsen var videre, at støtte til køb af bil i væsentlig grad ville gøre ansøger selvhjulpen.
Det blev lagt til grund, at ansøger opfyldte de helbredsmæssige betingelser for at få støtte til køb af bil, og at ansøger af helbredsmæssige årsager ikke selv kunne køre bil.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøger boede i et bofællesskab, hvortil der ikke var knyttet en fælles kørselsordning.
Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at ansøger havde daglige kørselsbehov til indkøb, fritidsaktiviteter, og andre sociale aktiviteter uden for huset, som udover besøg hos moderen omfattede daglige fællesaktiviteter, som blev tilbudt og arrangeret for alle bofællesskabets beboere. Det årlige kørselsbehov var anslået til 15.000 km.
Ankestyrelsen lagde herudover vægt på, at ansøger i dag- og aftentimerne var bevilget social- og neuropædagogisk støtte svarende til 92 timer ugentligt. Ankestyrelsen fandt, at disse støttepersoner som led i den pædagogiske bistand kunne anvendes som chauffører i forbindelse med ansøgers deltagelse i udadrettede aktiviteter.
Det indgik endelig i vurderingen, at ansøger herudover havde mulighed for at få chaufførbistand af sin moder og stedfader, som boede i nærheden af ansøger.
Sagsfremstilling 2:
Sag nr. 2
J. nr. 3000095-06
Sagen drejede sig om en 38-årig ansøger, som havde følger efter adskillige blodpropper i hjernen. Ansøger var permanent kørestolsbruger og kunne ikke selv føre en bil. Ansøger boede i et bofællesskab, hvortil der ikke var tilknyttet fælles kørselsordning.
Ansøger modtog 48 timers ugentlig hjælp efter servicelovens § 71, 45 timers ugentlig socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 73 og 15 timers ugentlig neuropædagogisk støtte efter servicelovens § 73 a.
I forhold til aktivitetsniveauet var det oplyst, at ansøger gik til svømning og ridning 1 gang ugentligt, at der dagligt blev udbudt aktiviteter fra bofællesskabet, f.eks. fisketure, ferieture, fællesspisning, fælleskaffe, madlavning/bagning, bowling turnering og deltagelse i arrangementer i byen. Det var oplyst, at ansøger havde udviklet en større og større lyst til at deltage i sociale sammenhænge og gav udtryk for ønsket om spontant at kunne arrangere aktiviteter ud af huset.
Det var oplyst, at ansøger næsten dagligt fik besøg af sine forældre, og at ansøger var på besøg hos sine forældre hver anden weekend. Ansøgers kørselsbehov var skønnet til minimum 5000 km. årligt.
Ansøger var tilknyttet amtets kørselsordning, som blev anvendt til ridning, svømning og til og fra forældrenes bopæl.
I forhold til chaufførmuligheder var det oplyst, at den social- og neuropædagogiske støtte kunne bruges til kørsel, og at ansøgers far stod til rådighed som chauffør døgnet rundt, efter at han var gået på efterløn. Ansøger havde herudover en søster og en svoger, som gerne ville være chauffør.
Amtskommunen gav ansøger afslag på støtte til bil. Amtskommunen lagde vægt på, at ansøger ikke havde tilstrækkelige chaufførmuligheder.
Ansøger klagede over afgørelsen.
Nævnet tiltrådte amtskommunens afgørelse.
Nævnet lagde vægt på, at ansøger ikke havde tilstrækkelige chaufførmuligheder i sin umiddelbare nærhed. Nævnet lagde videre vægt på omfanget af ansøgers kørselsbehov og fandt, at kørselsbehovet i væsentligt omfang kunne tilgodeses gennem andre ordninger.
I klagen til Ankestyrelsen var det bl.a. anført, at ansøgers kørselsbehov ikke kunne dækkes ved amtets kørselsordning. Amtets kørselsordning kunne ikke engang slå til ved ridning.
Det var videre oplyst, at ansøger havde været nødt til at opgive at gå til svømning, da han ingen kørselsordning havde, at ansøger til bowlingture var afhængig af, at en anden beboer i ejendommen skulle med, idet ansøger i så fald kunne køre med i den anden beboers bil, og at ansøger ikke kunne komme ud at se håndbold i forskellige sportshaller.
Ankestyrelsen behandlede sagen for at afklare, hvorvidt en person i kørestol med bolig i bofællesskab uden kørselsordning opfyldte betingelserne for at få støtte til køb af bil på trivselsmæssigt grundlag henset til omfanget af kørselsbehov og chaufførmuligheder.