Sagen drejede sig om 21-årig ansøger, som havde fået bevilget forrevalidering til HF-enkeltfag. Ansøger modtog støtte til bil efter serviceloven.
Ansøger modtog revalideringshjælp i form af kontanthjælp, da ansøger ikke kunne modtage SU, idet hun på grund af sin funktionsnedsættelse ikke var tilmeldt HF på fuld tid. Det var oplyst, at der ikke forelå en konkret aftale om det videre uddannelsesforløb. Kommunen forventede imidlertid, at ansøger ville videreuddanne sig efter afsluttet HF.
Amtskommunen gav ansøger afslag på afdragsfrihed. Amtskommunen lagde vægt på, at ansøgers indtægt oversteg 12/72 af billånet på 142.000 kr., jf. § 6, stk. 9, i Socialministeriets bilbekendtgørelse.
Ansøger klagede over amtskommunens afslag.
Det sociale nævn tiltrådte amtskommunens afgørelse med en ændret begrundelse.
Nævnet lagde vægt på, at der ikke aktuelt forelå konkrete uddannelsesplaner, som sigtede mod fremtidige arbejds- og indtægtsmuligheder, som forudsat i bilbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 2.
Nævnet lagde herved vægt på, at ansøger var tilmeldt HF-enkeltfag som led i forrevalidering, men at der ikke var lagt fastere planer for ansøgers videre uddannelse eller var fastlagt en revalideringsplan.
Den ændrede ordlyd i den tidligere § 2, stk. 1, nr. 2, nu § 3, stk. 1, nr. 2, sammenholdt med vejledningens punkt 39, tolkede amtet som en opblødning af begrebet uddannelsesbil. Det var amtets opfattelse, at der ikke længere nødvendigvis skulle være tale om en konkret eller fastlagt uddannelsesplan/revalideringsplan, men at f.eks. frekventering af HF-kursus kunne betragtes som uddannelse, hvis det i øvrigt skønnedes realistisk, at HF for den konkrete persons vedkommende sigtede mod fremtidige arbejds- og indtægtsmuligheder. I den konkrete sag havde kommunen bevilget økonomisk hjælp til forrevalidering (HF) og havde altså vurderet, at uddannelse var realistisk.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af om den ændrede formulering af betingelserne for støtte til uddannelsesbil, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 20 af 11. januar 2005 indebar en ændring af adgangen til afdragsfrihed efter bekendtgørelsens § 6, stk. 9.