Kommunen var berettiget til at anmode manden om at underskrive den samtykkeerklæring, som var vedlagt kommunens brev af 18. oktober 2005.
Begrundelsen for afgørelsen var, at mandens samtykke skulle anvendes for at kunne indhente relevante lægelige oplysninger til brug for kommunens vurdering af hans fravær fra aktivering.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at manden ved kommunens brev af 18. oktober 2005 blev informeret om kommunens formål med at indhente hans samtykke.
Ankestyrelsen lagde i denne forbindelse vægt på, at bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 11, stk. 1, nr. 1, gav kommunen mulighed for at anmode personer, der søgte om eller fik hjælp, om at medvirke til at få de oplysninger frem, som var nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de var berettiget til.
Som en bemærkning til mandens klage oplyste Ankestyrelsen, at kommunens kompetence til at videregive oplysninger om private forhold, herunder helbredsmæssige, fremgår af forvaltningslovens § 28 og persondatalovens §§ 6 - 8. Det er som udgangspunkt en betingelse for at kunne videregive oplysninger, at den pågældende har givet sit samtykke hertil.
Ankestyrelsen bemærkede i øvrigt, at såfremt kommunen ønskede at benytte den samme blanket i forbindelse med samtykke til såvel indhentelse som videregivelse af oplysninger, burde kommunen efter Ankestyrelsens opfattelse uddybe blanketten med henblik på anvendelse i de to forskellige situationer.
Ankestyrelsen havde dog noteret sig at kommunen ifølge det oplyste, udelukkende anvendte blankettens formulering om samtykke til afgivelse af relevante oplysninger med henblik på at videregive oplysninger om personens navn, adresse, cpr.nr. samt hvilke spørgsmål, der ønskedes lægens svar på. Kommunen orienterede ikke efterfølgende lægen om udfaldet af sagsbehandlingens resultat.
Ankestyrelsen tiltrådte således nævnets afgørelse.