Kommunen havde ikke grundlag for at standse kontanthjælpen. Borgeren måtte anses for at have processuelt ophold i Danmark, så længe Udlændingeservice ikke havde truffet afgørelse i sagen om udstedelse af EU/EØS- opholdsbevis.
Borgeren var således omfattet af den personkreds, der kunne modtage kontanthjælp.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde vægt på, at borgeren inden udrejsefristens udløb på ny havde ansøgt om registreringsbevis.
Statsforvaltningen afviste den 26. oktober 2006 at træffe afgørelse på ny i borgerens sag om registreringsbevis.
Denne afgørelse blev afleveret via afleveringsattest den 5. december 2006. Borgeren havde den 6. december 2006 klaget over denne afgørelse til Udlændingeservice.
Endvidere lagde Beskæftigelsesudvalget vægt på, at Udlændingeservice havde oplyst, at klagen over statsforvaltningens afgørelse automatisk havde opsættende virkning, hvis der var klaget rettidigt.
Kommunen havde således ikke ret til at standse udbetaling af kontanthjælp og den særlige støtte med henvisning til, at borgeren blev pålagt udrejse fra Danmark.
Beskæftigelsesudvalget ophævede derfor kommunens og beskæftigelsesankenævnets afgørelse.
Det tilføjedes, at kommunen burde have oplyst ham om standsningen af udbetalingen af kontanthjælp og den særlige støtte
Beskæftigelsesudvalget kritiserede beskæftigelsesankenævnet, fordi nævnet ikke havde indhentet yderligere oplysninger fra kommunen og Udlændingeservice.
Kommunen skulle derfor træffe en ny afgørelse om, hvorvidt der herefter var grundlag for kontanthjælp.