Ankestyrelsen fandt, at manden udførte en egentlig arbejdsmæssig indsats ombord på færgen.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at manden på skadedagen var ombord på færgen som medhjælper ifølge en forud lagt vagtplan, der angav tidspunktet for fremmøde og ophør af vagten. Han var et par år forinden blevet godkendt som skipper af Søfartsstyrelsen til at sejle med rederiets færge. Han indgik i sikkerhedsbemandingen på færgen. Han havde til opgave at stå for fortøjningen af færgen og skulle billettere til søs. Arbejde på færgen var ulønnet.
Personer, der blev ansat til at udføre arbejde her i landet for en arbejdsgiver, var berettigede efter loven. Arbejdet kunne være lønnet eller ulønnet og kunne være varigt, midlertidigt eller forbigående.
Ankestyrelsen lagde til grund, at manden og mange andre personer ejede en part til en værdi af 500 kr. i partrederiet. Der var et mindre antal personer i kredsen af partredere, der frivilligt sejlede med færgen i sommermånederne og i efterårsferien. Om vinteren passede samme personkreds færgen.
Hvert forår udarbejdedes der en plan over vagter på hverdage og i weekender. Oversigten var videregivet til det lokale turistkontor. Der var udarbejdet en adresseliste med navne, telefonnumre og mailadresser over skippere og medhjælpere.
Der skulle altid være to skippere på færgen, og der var etableret en arbejdsdeling. Skippere havde været på kursus og havde aflagt prøve for Søfartsstyrelsen. Færgen blev drevet uden offentligt tilskud.
Ankestyrelsen ændrede således Arbejdsskadestyrelsens afgørelse.