Ansøger var ikke på baggrund af de oplysninger som forelå på tidspunktet for kommunens afgørelse berettiget til at modtage supplement til brøkdelspensionen.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde således vægt på, at det fremgik af aktivlovens § 27 a, 1. pkt., at hjælpen til personer, der ikke modtog fuld førtidspension efter lov om social pension på grund af betingelserne om optjening, pr. måned højst kunne udgøre det beløb, der ville kunne udbetales, hvis ansøger havde været berettiget til fuld førtidspension.
Det fremgik endvidere af Principafgørelse A-18-06, at bedømmelsen af, om der kunne ydes løbende hjælp til brøkdelspensionen i form af supplement efter aktivlovens bestemmelse i § 27 a beroede på en konkret vurdering af ansøgers indtægter og faste udgifter. Dette betød, at der ikke automatisk kunne ydes supplerende kontanthjælp med den virkning, at den samlede udbetaling kom til at svare til, hvad der kunne udbetales til en pensionist, der havde optjent ret til fuld pension.
Det fremgik ligeledes af tidligere Principafgørelse P-4-97, som vedrørte personer, der var tilkendt pension efter de dagældende regler, at bedømmelse af, om der kunne gives supplerende tillæg som supplement til brøkdelspensionen, beroede på en konkret vurdering af pensionistens indtægter og faste udgifter.
Beskæftigelsesudvalget lagde herefter til grund, at ansøger var tilkendt førtidspension efter de nugældende regler svarende til 24/40 af en fuld dansk førtidspension. Ansøger modtog på tidspunktet for kommunens afgørelse brutto 8.674 kroner i førtidspension, svarende til netto 6.609 kroner. De faste godkendte månedlige udgifter blev udregnet til 3.446 kroner. Rådighedsbeløbet var således på 3.163 kroner om måneden.
Beskæftigelsesudvalget lagde ved afgørelsen vægt på, at der ikke i forarbejderne til aktivlovens § 27 a var holdepunkter for, at der var forudsat en minimumsgrænse for, hvad der kunne ydes som supplement til brøkdelspensionister, men at hjælpen skulle bero på en konkret vurdering af pensionistens indtægter og godkendte faste udgifter.
Beskæftigelsesudvalget fandt således, at ansøger ud fra en konkret økonomisk vurdering ikke var berettiget til at modtage supplement til brøkdelspensionen efter den 1. februar 2007 på baggrund af de oplysninger som forelå på tidspunktet for kommunens afgørelse.
Beskæftigelsesudvalget tiltrådte således beskæftigelsesankenævnets afgørelse.