En kvinde anmodede kommunen om økonomisk hjælp til parodontosebehandling. Af et behandlingsoverslag fremgik, at ansøgers andel af udgiften efter refusion fra Sygeforsikringen Danmark ville udgøre 1.390 kr.
Kommunen meddelte afslag på ansøgningen.
Kommunen begrundede afgørelsen med, at det fra dagpengekontoret var oplyst, at kvinden den 27. september 2006 havde modtaget en efterbetaling på kr. 19.717,60 i forbindelse med regulering af sygedagpenge.
På baggrund af denne formue kunne der ikke ydes hjælp efter aktivlovens § 82 til tandbehandling.
Kommunen henviste til aktivlovens § 14, stk. 1, hvorefter kommunen ikke kunne yde hjælp, hvis ansøger og ægtefællen havde formue, som kunne dække det økonomiske behov. Kommunen så dog bort fra beløb på op til kr. 10.000, for ægtefæller kr. 20.000.
Ansøgers fagforening klagede på ansøgers vegne over afslaget. Det anførtes, at efterbetalingen opstod, fordi ansøger på grund af en fejl i sagsbehandlingen i kommunen ikke i første omgang havde fået de sygedagpenge, hun var berettiget til. Nævnet blev derfor bedt om at tage stilling til, om det var rimeligt at betragte efterbetalingen som formue og alene af den grund afvise at realitetsbehandle ansøgningen.
Kommunen fastholdt ved genvurderingen afgørelsen. Kommunen lagde vægt på, at efterbetaling af sygedagpenge ikke var nævnt blandt de undtagelser, som der ifølge aktivlovens § 14 skulle ses bort fra ved opgørelse af formue.
Det sociale nævn stadfæstede kommunens afgørelse.
Nævnet vurderede, at ansøger selv havde økonomisk mulighed for at afholde udgifterne på kr. 1.390 til tandbehandling, da hun den 29. september 2006 fik udbetalt kr. 19.717, 60 i forbindelse med en regulering af sygedagpenge.
Det forhold, at der var tale om en efterbetaling af sygedagpenge grundet en fejl fra kommunen, kunne ikke føre til en ændret vurdering af sagen.
Nævnet bemærkede i den forbindelse, at sygedagpengene var en indtægt, der uanset udbetalingstidspunkt skulle indgå i den økonomiske beregning af, om ansøger var berettiget til hjælp til tandbehandling.
Afgørelsen blev klaget til Ankestyrelsen.
I klagen til Ankestyrelsen var det anført, at fagforeningen fandt det forkert, at kommunen i første omgang ikke behandlede en borger i overensstemmelse med lovgivningen, og i anden omgang fik fejlen så yderligere den konsekvens, at en borger ikke blev berettiget til en social ydelse, som borgeren måske kunne have været berettiget til, hvis sagen var blevet behandlet korrekt i første omgang.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af betydningen af, at efterbetalingen skyldtes, at sygedagpengene ikke var behandlet korrekt fra start af. Sagen blev behandlet som supplement til Principafgørelse A-37-03.