Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg hjemviste spørgsmålet om supplerende kontanthjælp til kommunen. Det betød, at kommunens afgørelse af 27. juni 2007 blev ophævet, og kommunen skulle træffe en ny afgørelse efter at have undersøgt borgerens økonomiske forhold yderligere.
Beskæftigelsesudvalget kom således til samme resultat som beskæftigelsesankenævnet.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fandt, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst til, at der kunne træffes afgørelse om, hvorvidt betingelserne i aktivlovens § 11, stk. 2 for at få kontanthjælp var opfyldt i dette tilfælde.
Kommunen skulle foretage en samlet individuel bedømmelse af borgerens forhold for at se, om ændringen i borgerens personlige forhold kunne begrunde hjælp. Kontanthjælp var subsidiær i forhold til andre private og offentlige forsørgelsesmuligheder.
Det fremgik af sagen, at borgeren forud for sygemeldingen havde en indtægt svarende til en gennemsnitlig arbejdsuge på 15 timer. Under sin sygdom modtog hun sygedagpenge, der ifølge kommunens beregning svarede til den hidtidige arbejdsindkomst. Det fremgik af kontoudskrifter, at borgeren modtog underholds-bidrag, børnefamilieydelse og tilskud til hest. Det fremgik endvidere af sagen, at hun havde en samlever og to børn.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde vægt på, at der ingen oplysninger var om, hvordan hun havde arrangeret sig økonomisk; herunder hvordan arbejdets omfang blev tilrettelagt forud for sygemeldingen. Det fremgik således ikke, hvordan hun hidtil havde forsørget sig og familien, herunder hvordan hun havde været i stand til at afholde de faste udgifter.
Beskæftigelsesudvalget fandt, at det ikke var tilstrækkeligt oplyst, hvilken økonomi, borgeren havde indrettet sig med, før hun blev sygemeldt.