Kommunen meddelte under telefonsamtale med en borger den 3. august 2007, at hans sygedagpengesag blev afsluttet og henlagt. Hans ansøgning om kontanthjælp ville blive behandlet med startdato fra den 6. august 2007.
Kommunen gav ikke klagevejledning med den mundtlige afgørelse om sygedagpengestop.
Den 11. september 2007 klagede borgeren skriftligt over afgørelsen af 3. august 2007.
Kommunen fremsendte klagen til beskæftigelsesankenævnet og bad nævnet om at tage stilling til, hvorvidt der skulle dispenseres for, at ankefristen var overskredet.
Ved breve af 14. december 2007 og 7. januar 2008 meddelte nævnet til kommunen, at klagen var rettidigt indgivet, idet der tilsyneladende ikke var givet klagevejledning i forbindelse med afgørelsen.
Kommune klagede over nævnets afgørelse.
I klagen anførte kommunen, at det ved opfølgningssamtalen med borgeren den 3. august 2007 blev aftalt, at han havde sidste sygedag samme dato.
Nævnet genvurderede den 29. februar 2008 sin afgørelse om, at klagen var rettidig.
Beskæftigelsesankenævnet fandt nu, at det ikke burde have anset klagefristen for suspenderet, og nævnet derfor burde have afvist at behandle sagen om ophør af sygedagpenge fra den 3. august 2007. Nævnet ville dog behandle klagen, idet borgeren havde fået en berettiget forventning derom.
Nævnet lagde vægt på, at afgørelsen om ophør af sygedagpenge tilsyneladende blev truffet i enighed med borgeren, idet han selv havde anført, at han formentlig kunne genoptage et arbejde.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om der skulle gives klagevejledning i en mundtlig afgørelse, hvor kommunen og borgeren var enige i, at sygedagpengene skulle ophøre. Det skulle herefter afklares, om klagefristen kunne suspenderes ved manglende klagevejledning. Sagen blev antaget som supplement til principafgørelsen R-10-03.