Vi har afgjort sagen på grundlag af:
• De oplysninger, som forelå da Sikringsstyrelsen, Pensionsstyrelsen traf afgørelse i sagen
• Sikringsstyrelsens afgørelse af 11. juni 2009
• Klagen til Ankestyrelsen af 22. juni 2009
• Sikringsstyrelsens genvurdering
• Sikringsstyrelsens brev af 17. august 2009
Sikringsstyrelsen, nu Pensionsstyrelsen, traf afgørelse om, at chaufføren, der har bopæl i Polen og arbejder i international transport, ikke var omfattet af dansk lovgivning om social sikring under sin beskæftigelse hos XX.
Begrundelsen var, at efter art. 14.2.1 i EF-forordning nr. 1408/71 skal personale, der hører til det kørende personale i en international transportvirksomhed være omfattet af lovgivningen i det land, hvor transportvirksomheden har sit hjemsted. Det var oplyst, at medarbejderen hovedsageligt kører for svenske transportvirksomheder.
XX har klaget over afgørelsen. I klagen er anført, at selskabet alene skaffer personale til transportvirksomheder og ikke har andre former for virksomheder. De ansatte har ansættelsesaftale med virksomheden, der indgår aftale med vognmændene i Sverige. Vognmændene stiller alene biler til rådighed. Såvel XX som vognmændene har kontakt med speditørerne, som står for selve transporten af godset. Selv om selskabet er registreret som vikarbureau, må det anses for transportvirksomhed, der har hjemsted i Danmark.
Sikringsstyrelsen har ved genvurderingen bemærket, at det danske firma er et vikarbureau og ikke et transportfirma. Da den ansatte chauffør udelukkende kører for svenske vognmænd, finder Sikringsstyrelsen, at han skal være omfattet af svensk lovgivning om social sikring.
Formålet med behandlingen af sagen som principiel/generel
Vi har behandlet sagen efter reglerne om sager af principiel eller generel betydning for at afklare praksis for anvendelsen af reglerne om lovvalg for personer, der hører til det kørende personel.