Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i din sag om revalideringsydelse
Resultatet er:
–
Du har ikke krav på fortsat udbetaling af revalideringsydelse fra den 1. juli 2008 og du har heller ikke ret til fleksjob fra denne dato
Det betyder, at kommunen var berettiget til at standse din revalideringsydelse med den konsekvens, at du overgik til kontanthjælp.
Vi er således kommet til samme resultat som Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen YY med hensyn til din ret til ydelser.
Vi er ikke enige i nævnets begrundelse for afgørelsen.
Vi skal bede kommunen om at træffe afgørelse om, hvorvidt der skal iværksættes yderligere foranstaltninger for eksempel i form af yderligere afklaring eller arbejdsprøvning, herunder foretage opdatering af ressourceprofil og eventuelt jobplan.
Din kommune vil kontakte dig.
På de næste sider kan du læse om begrundelse, retsregler med videre.
Begrundelsen for afgørelsen om revalideringsydelse
Vi vurderer, at du ikke er berettiget til revalideringsydelse i en periode, hvor der gennem længere tid ikke er iværksat virksomhedspraktik som forudsat i jobplanen.
Udbetaling af revalideringsydelse efter aktivlovens regler er betinget af, at revalideringen sker i overensstemmelse med en fastlagt jobplan, og at denne bliver fulgt.
Udbetaling af revalideringsydelse, når du i en længere periode ikke er i virksomhedspraktik, vil derfor uden en revision af din jobplan være i strid med lovens betingelser for udbetaling af ydelsen. Det er i den forbindelse uden betydning, hvad årsagen er, til at jobplanen ikke er fulgt.
Vi vurderer ikke, at det er dokumenteret, at du selv ved din fremtoning og påklædning er årsag til, at en virksomhedspraktik ikke har kunnet etableres.
Vi har lagt vægt på, atRevalideringscenteret i 2006 vurderede, at der kunne findes en praktik, der kunne rumme dig, som du var, og at det faktisk lykkedes at finde praktik hos XX. Denne praktik forløb efter planen, ogcenteret vurderede efterfølgende fortsat, at det var muligt at finde en ny praktik for eksempel i en lagerfunktion. Ingen af de 4 praktiksteder, hvor du efterfølgende var til samtale, afviste dig med henvisning til fremtoning og udseende. Dette er imidlertid, som anført ovenfor, uden betydning for retten til fortsat revalideringsydelse.
Det er muligt at bevare revalideringsydelsen ved kortvarige afbrydelser i revalideringsforløbet, men denne bestemmelse finder efter praksis kun anvendelse for perioder indtil ca. 6 måneder. I dit tilfælde er der forløbet 1 år og 4 måneder uden virksomhedspraktik.
Vi skal stærkt kritisere, at kommunen ikke i perioden efter ophør med virksomhedspraktikken hos XX har formået at give andet relevant tilbud, og heller ikke har foretaget opfølgning i perioden fra oktober 2007 til maj 2008 eller har overholdt reglen i retssikkerhedslovens § 7 a om, at senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning ophører, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet.
Den manglende opfølgning kan dog ikke føre til genoptagelse af udbetalingen af revalideringsydelsen, idet udbetaling af revalideringsydelse er betinget af, at revalidering sker i overensstemmelse med en fastlagt jobplan. Genoptagelse af udbetalingen ville således være i strid med lovens betingelser.
Begrundelsen for afgørelsen om fleksjob
Vi vurderer, at du ikke er berettiget til fleksjob fra den 1. juli 2008, hvor kommunen standsede din revalideringsydelse, idet alle relevante tilbud og foranstaltninger for at fastholde dig i ordinær beskæftigelse endnu ikke har været afprøvet.
Vi har lagt vægt på, at du i virksomhedspraktikken hos XX kunne arbejde 4-5 timer dagligt, og at kommunen vurderede, at der var behov for yderligere afprøvning i virksomhedspraktik.