Det er en betingelse for at opnå støtte til køb af bil, at der er behov for kørsel, der i væsentlig grad kan afhjælpe følgerne af ansøgers funktionsnedsættelse og derved i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse.
Afgørelsen af, om der kan bevilges støtte til køb af bil vil bero på en samlet vurdering, der omfatter alle væsentlige forhold af betydning for sagen.
Der skal herunder blandt andet ses på ansøgerens sociale og helbredsmæssige forhold. Det samlede kørselsbehov skal sammenholdes med ansøgers alder, almenstilstand og forholdene i øvrigt, og det skal samtidig vurderes, om kørselsbehovet i øvrigt mere hensigtsmæssigt kan tilgodeses ved andre ordninger.
Begrundelsen for vores afgørelse er, at vi efter en konkret, individuel og samlet vurdering af ansøgers forhold, hans evne til gå og muligheder for at blive kørt ved individuelle kørselsordninger finder, at hans evne til at færdes uden brug af bil ikke er væsentlig forringet.
Ved en gangtest foretaget af kommunen er det konstateret, at ansøger kan gå ca. 200 m ved hjælp af albuestokke og med indlagte pauser. Vi har lagt til grund, at ansøger har en højresidig underbensamputation, i hvilken forbindelse han har en benprotese. Ansøger har som følge af torturering udviklet PTSD og kroniske smerter. Han har derudover fået konstateret hepatitis B og C.
Vi finder, at ansøgers gangdistance ikke er betydeligt nedsat.
Vi finder ikke, at ansøgers fantomsmerter og kuldefølsomhed ved benstumpen medfører, at der foreligger et udtalt skånebehov overfor benstumpen.
Der er oplyst et kørselsbehov i forbindelse med daglige indkøb, lægebesøg og genoptræning, indkøb i Tyskland, besøg hos venner i henholdsvis X, X,X og X, samt ferieture og ture i naturen.
Vi finder, at ansøgers kørselsbehov – ud fra en samlet, konkret vurdering, mere hensigtsmæssigt kan tilgodeses ved andre ordninger.
Vi har herunder lagt vægt på, at kommunen har bevilget ansøger en el-scooter, som kan dække hans behov for kørsel i nærområdet. Vi har dernæst lagt vægt på, at ansøger kan anvende handicapbefordring med X trafik, som kan udfylde hans behov for transport over længere afstande.
Vi har i forbindelse med vurderingen af handicapbefordringen lagt vægt på det antal ture, der årligt kan opnås henholdsvis indenfor og udenfor kommunens grænser, og at der efter aftale kan opnås spontane ture mod betaling af et ekstra gebyr. Vi har endvidere lagt vægt på, at der ved benyttelse af handicapbefordring vil være mulighed for at medtage såvel en rollator som en el-scooter.
Vi har også i vores vurdering inddraget DSB’s handicapbefordring, som giver mulighed for at tage kørestole og el-scootere med i toget, og brugere af kørestole og el-scootere kan ved forudgående bestilling få hjælp til på- og afstigning af toget. Togtrafik vil derfor også kunne benyttes over længere strækninger.
Vi er opmærksomme på, at ansøger har angivet et betydeligt kørselsbehov. Men vi finder på baggrund af en vurdering af ansøgers alder, almentilstand og forholdene i øvrigt, at ansøgers samlede kørselsbehov under hensyn til hans funktionsevne kan tilgodeses ved brug af el-scooter og de transportordninger, som vi har beskrevet ovenfor.