Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg finder, at kommunen i brev af 3. februar 2010 ikke informerede NN tilstrækkeligt om konsekvensen af en udeblivelse fra jobsamtale, og om hvilke skridt han skulle tage for igen at blive berettiget til hjælp.
Kommunen har i brev af 3. februar 2010 givet vejledning med følgende ordlyd:
”Hvis du udebliver fra jobsamtalen vil det medføre en vurdering af, om du står til rådighed for arbejdsmarkedet, jf. Lov om Aktiv Socialpolitik § 13.
Borgerservice vil blive orienteret om udeblivelse fra jobsamtalen og udeblivelse kan dermed få konsekvenser for fremtidig udbetaling af ydelse jfr. Lov om Aktiv Socialpolitik § 37 g § 41. ”
Kommunen ses ikke derudover at have vejledt skriftligt om konsekvensen af udeblivelse fra den konkrete jobsamtale, og om hvilke skridt han skulle tage for igen at blive berettiget til hjælp.
Vi har lagt vægt på, at kommunen med denne formulering antyder, at udeblivelsen vil medføre en vurdering og efter orientering af borgerservice kan medføre konsekvenser for fremtidige ydelser.
Vi har endvidere lagt vægt på, at der i bestemmelsen om udeblivelse fra jobsamtale ikke skal foretages en rådighedsvurdering, som eventuelt kan medføre konsekvenser for fremtidige ydelser.
Kommunen kan ud fra en konkret vurdering af en borgers forhold beslutte, at der også skal ske en rådighedsvurdering, men det er ikke en direkte konsekvens af udeblivelse fra en jobsamtale. Angivelsen af, at der skal foretages en rådighedsvurdering er derfor i denne forbindelse forkert.
Antydningen af at udeblivelsen efter en indstilling til Borgerservice kan få konsekvenser for fremtidig udbetaling af ydelse er for upræcis.
Vejledningen om konsekvensen af udeblivelse fra jobsamtalen er således uklar.
Vi har også lagt vægt på, at kommunens brev ikke indeholder nogen vejledning om,
at NN skal genoprette kontakten til jobcentret for igen at blive berettiget til hjælp.
Det fremgår således ikke klart, hvilken sanktion NN vil blive pålagt, hvis han udebliver fra jobsamtalen, eller hvilke skridt han skal tage for igen at blive berettiget til hjælp.
Det er en betingelse for fradrag i hjælpen efter § 37, at kommunen har informeret tilstrækkeligt om konsekvenser og muligheden for igen at få hjælp.
Vi har fundet, at kommunen ikke have informeret tilstrækkeligt, og derfor er betingelserne for at foretage fradrag efter § 37 ikke opfyldt.
Kommunen kunne derfor ikke foretage fradrag i NN's kontanthjælp i perioden fra den 9. februar 2010 til den 15. februar 2010.