Vi har afgjort sagen på grundlag af:
• De oplysninger, som forelå da Beskæftigelsesankenævnet traf afgørelse i sagen
• Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 18. december 2010
• Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 19. januar 2011
• Beskæftigelsesankenævnets genvurdering
Kommunen har bevilget ægtefællen kontanthjælp. Da kontanthjælpen beregnes for begge ægtefæller, får klager supplerende kontanthjælp, da hendes månedsløn for rengøringsarbejde er lav.
Ægteparret ønsker, at det kun er manden, der modtager kontanthjælp, fordi klager ikke kan blive dansk statsborger, hvis hun modtager kontanthjælp.
Beskæftigelsesankenævnet stadfæster kommunens afgørelse.
Beskæftigelsesankenævnet har begrundet afgørelsen med, at der ikke kan udbetales kontanthjælp kun med andelen til ægtefællen. Deres forsørgelsesbehov ses under ét, og den ene ægtefælle kan ikke frasige sig den del af kontanthjælpen, der ved beregningen kan henføres til ens egen ”andel” af ægtefælleberegningen. Hvis den ene ægtefælle ønsker at undgå at få et supplement, må den anden ægtefælle afstå fra at modtage hjælp til forsørgelse.
BB har på borgerens vegne klaget over Beskæftigelsesankenævnets afgørelse.
I klagen til Ankestyrelsen er det anført, at det ikke vil stride mod princippet om den gensidige forsørgelsespligt, at hele beløbet udbetales til ansøgeren. Den uheldige konsekvens af den valgte udbetalingsform, som tilsyneladende er mere teknisk end reel begrundet, er, at borgeren udelukkes fra at blive dansk statsborger.