Arbejdsgiver T har anmeldt lønmodtagerens sygefravær for sent.
Samtidig vurderer vi, at der ikke er oplyst om særlige forhold, der taler for dispensation fra fristen for arbejdsgiverens anmeldelse af sygefravær til kommunen.
Ved denne vurdering har vi lagt vægt på, at arbejdsgiveren ifølge loven er ansvarlig for, at anmeldelsen er sket rettidig og ved den rette fremgangsmåde, som er virk.dk eller på den korrekte blanket.
Arbejdsgiverens anmeldelsespligt af lønmodtagerens sygefravær kan derfor ikke anses for opfyldt ved fremsendelse af dp 333, om sygefraværssamtale mellem arbejdsgiver og lønmodtager.
Denne blanket modtages af jobcenteret, og da kommunen har besluttet, at holde ydelser og indsats adskilt tilgår blanketten ikke hos ydelseskontoret, hvor anmeldelsen skal ske.
Arbejdsgiver har den 20. august 2010 blev en anmeldelse af fraværet i virk.dk. , men på grund af nedbrud i dette system er anmeldelsen ikke kommet igennem. Den 30. august 2010 har arbejdsgiveren sendt dp333 og gik ud fra, at kommunen har laver ændringer i systemet, da det ikke blev modtaget de samme udskrifter sin tidligere.
Det forhold, at det var problemer med Virk.dk kan ikke anses for en særlig grund til, at anmeldelsen ikke er sendt rettidig. Arbejdsgiveren burde være klar over, at anmeldelsen ikke gik igennem. Arbejdsgiveren kunne også anmelde sygefraværet på papirblanket.
Beskæftigelsesudvalget skal påpege, at det ville have været i overensstemmelse med god service, hvis kommunen havde underrettet arbejdsgiveren om, at det var den forkerte blanket, som var anvendt.