Vi har afgjort sagen på grundlag af:
• De oplysninger, som forelå da Beskæftigelsesankenævnet traf afgørelse i sagen
• Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 7. april 2011
• Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 29. april 2011
• Beskæftigelsesankenævnets genvurdering
• Brev fra A Retshjælp af 19. december 2011 med bilag
Kommunen traf den 3. marts 2011 afgørelse om at stoppe kontanthjælpen med virkning fra den 31. marts 2011, fordi NN ikke opholdt sig lovligt i Danmark og dermed ikke opfyldte betingelsen i aktivlovens § 3.
Beskæftigelsesankenævnet ændrede kommunens afgørelse, så NN fortsat var berettiget til kontanthjælp.
Nævnet har begrundet afgørelsen med, at han i forhold til vurderingen efter aktivlovens § 3, stk. 1, havde lovligt ophold i Danmark. Da han har opnået dansk statsborgerskab, har fejloplysninger ved opnåelse af opholdsretten i 1992 kun betydning, hvis han får frakendt statsborgerskabet (og det skal ske ved domstolene)
Kommunen har klaget over Beskæftigelsesankenævnets afgørelse.
I klagen til Ankestyrelsen er det anført, at kommunen mener, at borgeren ikke har lovligt ophold i Danmark, da han har fået opholdstilladelse og statsborgerskab på forkert grundlag og falsk identitet.