Ankestyrelsen finder ikke grundlag for at tilsidesætte den afdragsordning, som er fastsat ved nævnets afgørelse. Restgælden på det opsagte lån til støtte til køb af bil skal derfor tilbagebetales indenfor en afviklingsperiode, som ikke går udover, hvad der oprindeligt er fastsat i gældsbrevet.
Udgangspunktet for personer med bevilling af støtte til køb af bil er, at den tilbagebetalingspligtige del af lånet skal tilbagebetales i månedlige afdrag over en 6 års periode. Det fremgår af den bekendtgørelse, som var gældende da kommunen traf afgørelse i din sag (socialministeriets bekendtgørelse nr. 615 af 15. juni 2006 om støtte til køb af bil efter servicelovens § 114).
Din situation er, at den støtte til køb af bil, som du fik bevilget ved Det Sociale Nævns ændring af kommunens afgørelse, er blevet frakendt dig i forbindelse med Ankestyrelsens rekursbehandling (klagebehandling) af din sag. Du er således ikke længere berettiget til støtte til køb af bil.
Lovgivningen på området (bilbekendtgørelsen) tager kun udtrykkeligt højde for førtidig afvikling af støtte til køb af bil, og tilbagebetaling af det oprettede lån i følgende 4 situationer: hvis vilkårene for støtte til lån ikke overholdes, hvis bilen medtages til udlandet i strid med reglerne for dette, hvis en person ønsker at indfri et lån før 6-års periodens udløb, samt hvis en person, der har modtaget bilstøtte, dør.
Det gælder for alle de beskrevne situationer, at restgælden (herunder også en forholdsmæssig del af eventuelle afdragsfri lån) skal indfries. Hvis ansøger ikke har mulighed for at indfri restgælden indenfor den fastsatte betalingsfrist, kan kommunen tillade afvikling ved afdragsordning, hvis det skønnes rimeligt.
Din situation (frakendelse af bilstøtte og krav om tilbagebetaling af lån efter klagesagsbehandling) er ikke omfattet af de 4 beskrevne tilbagebetalingssituationer, og er således ikke direkte reguleret i serviceloven, i lovens forarbejder eller i bilbekendtgørelsen.
Vi finder imidlertid, at din situation er sammenlignelig med de 4 tilbagebetalingssituationer.
Videre finder vi, at der ikke i serviceloven, dens forarbejder eller i bilbekendtgørelsen findes holdepunkter for at antage, at der i øvrige situationer – end dem, der er beskrevet i bilbekendtgørelsen - med frakendelse af bilstøtte og krav om tilbagebetaling af lån, skulle gælde særligt fordelagtige tilbagebetalingsbetingelser, herunder særligt fordelagtige afdragsordninger.
Der er tilsvarende heller ikke holdepunkter for at antage, at der skulle gælde mindre fordelagtige tilbagebetalingsbetingelser end i de beskrevne, normale afviklings- og tilbagebetalingssituationer.
Kommunen giver efter reglerne i bilbekendtgørelsen henstand med tilbagebetaling og eftergivelse af lån ved manglende betalingsevne på grund af sygdom, arbejdsløshed med videre. Vi finder på baggrund af oplysningerne i sagen ikke grundlag for at fastslå, at din situation er omfattet af disse regler.
Vi finder på baggrund af en samlet vurdering af sagens oplysninger, at de normale tilbagebetalingsbetingelser ved afvikling af bilstøtte også finder anvendelse i din situation, hvor du ikke længere er berettiget til støtte til køb af bil efter at en overordnet klageinstans (Ankestyrelsen) har behandlet sagen og ændret underinstansens (Det Sociale Nævns) afgørelse.
Vi finder endelig ikke, at der i lovgivningen på området er hjemmel til ved oprettelse af afdragsordninger at fastsætte en afviklingsperiode, der går udover de 6 år, der normalt er fastsat ved kommunernes oprettelse af gældsbrevet ved lån til støtte til køb af bil.