Kommunen havde grundlag for at bringe XX ret til tilskud til den selvstændige virksomhed til ophør, idet XX ikke længere kunne anses at drive virksomhed som hovedbeskæftigelse.
Beskæftigelsesudvalget har lagt vægt på, at XX virksomhed i perioden 2008 til 2011 har haft en lav omsætning, og at virksomhedens indtjening i perioden har været meget lille eller negativ.
Udvalget har herved lagt vægt på, at virksomheden i 2008 havde et underskud på 2603 kr., at virksomheden i 2009 havde et overskud på 9335 kr., at virksomheden i 2010 havde et overskud på 3315 kr. og at virksomheden i 2011 havde et underskud på 21.099 kr.
Det er udvalgets opfattelse, at aktiviteten i virksomheden er blevet så begrænset, at den ikke fremover sammen med tilskuddet fra kommunen kan skabe et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag for XX.
Det er endvidere udvalget opfattelse, at XX forsørgelsesgrundlag i ovennævnte periode hovedsageligt er blevet dækket af det tilskud, hun har modtaget i tilskud til fleksjob.
Det forhold, at XX arbejdsindsats har været midlertidigt forringet på grund hendes samlevers langvarige sygdomsforløb og hendes egen deltagelse i et langvarigt tandbehandlingsforløb, kan ikke føre til et andet resultat. Det er udvalgets vurdering, at virksomheden sammen med tilskuddet ikke kan udgøre et forsørgelsesgrundlag fremover, idet indtjeningen må forventes at være meget ringe fremover. I denne vurdering er indgået, at varesalget efter det oplyste alene var på 70.742 kr. i 2010 og 10.027 kr. i 2011.
Udvalget har lagt vægt på, at der ikke er sket ændringer i XX arbejdsevne, og at hun hele perioden har
modtaget 2/3 i tilskud til fleksjob i egen virksomhed. Tilskuddet udgjorde i 2011 16.529 kr. om måneden.
Det fremgår af bemærkningerne til beskæftigelsesindsatsloven, at for at fremme den selvstændigt
erhvervsdrivendes muligheder for at blive fastholdt i den selvstændige virksomhed, når den pågældende
har en varigt nedsat arbejdsevne, er der med forslaget givet mulighed for, at kommunen kan give et
tilskud, som kompenserer økonomisk for den nedsatte arbejdsevne, således at den pågældende kan
opretholde den selvstændige erhvervsvirksomhed.
Det betyder, at tilskuddet skal kompensere økonomisk for den nedsatte arbejdsevne, således, at pågældende
kan fastholde virksomheden. Det betyder endvidere, at tilskud og den pågældendes arbejdsindsats i
den selvstændige virksomhed tilsammen skal sikre den pågældende en rimelig indkomst. Hvis den
selvstændigt erhvervsdrivendes indkomst (overskud) fra virksomheden falder år for år eller bliver negativ,
skal det vurderes, om den pågældende driver selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse i et
sådant omfang, at driften medvirker til at skabe et rimeligt forsørgelsesgrundlag for den selvstændigt
erhvervsdrivende.
I denne vurdering skal inddrages dels virksomhedens resultat (overskud/underskud), dels den selvstændigt erhvervsdrivendes arbejdsindsats i virksomheden.
Efter udvalgets opfattelse skal der også ses på, om den selvstændigt erhvervsdrivendes forsørgelses-grundlag i en længere periode hovedsageligt eller helt dækkes af det tilskud, der ydes til virksomheden.
Det er en betingelse for fortsat udbetaling af tilskud til fleksjob i egen virksomhed, at virksomheden drives som hovedbeskæftigelse.
Det er desuden en betingelse, at overskud og underskud fra virksomheden oplyses til SKAT, og at virksomheden leverer varer eller ydelser mod vederlag.
For at vurdere, om den selvstændigt erhvervsdrivende udnytter sin arbejdsevne fuldt ud i den selvstændige virksomhed, skal kommunen, jf. de før den 1. januar 2013 gældende regler følge op, når der er gået 6 måneder fra afgivelsen af tilbud om tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende og herefter hver gang, der er gået 12 måneder fra sidste opfølgning.