Dit forbund X har anført i klagen, at erhvervsevnetabsprocenten og årslønnen er fastsat for lavt, da du beviseligt havde omlagt dit liv og gjort en stor indsats for at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet inden arbejdsskaden.
Der er henvist til, at du har været aktivt jobsøgende fra 2005, hvor du flyttede til X. Du havde fået garanti for et job, men fik ikke bevilget et relevant vagtkursus. Du fik derfor ikke jobbet. Du har i perioder været forhindret i at søge jobs grundet en brækket hånd og et uheld med en kædesav.
Det er også anført, at udbetalt kontanthjælp udgør en væsentlig del af grundlaget for den fastsatte årsløn, som er cirka 80.000 kroner under dagpenge/sygedagpengesats. Du kunne have tjent over 350.000 kroner årligt, hvis du ikke var kommet til skade.
Med klagen var vedlagt en beregning over forventet fremtidig indtægt fra arbejde samt en udtalelse fra Jobforum i X.
Vi bemærker, at vi har inddraget oplysningerne om, at du reelt havde omlagt dit liv og har været aktivt jobsøgende og stået til rådighed for arbejdsmarkedet siden 2005, herunder at du har været til flere jobsamtaler og havde fået tilsagn om et job, som du ikke fik, da du ikke fik bevilget et relevant kursus af jobcentret.
Vi finder dog, at du derved ikke har dokumenteret en vedvarende højere indtjeningsevne end den skønsmæssigt fastsatte årsløn på 150.000 kroner. Vi bemærker i den forbindelse, at årslønsfastsættelsen er bagudrettet. Vi henviser i øvrigt til begrundelsen ovenfor.
Sag 2
(1202767-12)
Ankestyrelsen har i møde truffet afgørelse om tab af erhvervsevne som følge af arbejdsskaden den 23. oktober 2008, hvor du beskadigede venstre skulder.
Vi har besluttet at behandle sagen principielt til belysning af en skønsmæssig vurdering af indtjeningsevnen på skadestidspunktet samt en skønsmæssig vurdering af årslønnen.
Resultatet er
• Du har ret til midlertidig erstatning for tab af erhvervsevne på 15 procent. Vi nedsætter derfor erstatningen fra 30 procent til 15 procent.
• Erstatningen skal løbe fra tidspunktet for Arbejdsskadestyrelsens afgørelse
• Arbejdsskadestyrelsen skal beregne erstatningen for tab af erhvervsevne på grundlag af en årsløn på 125.000 kroner
Vi ændrer således Arbejdsskadestyrelsens afgørelse.
Arbejdsskadestyrelsen skal straks træffe en ny afgørelse om spørgsmålet om dit erhvervsevnetab igen ved modtagelse af denne afgørelse (straksrevision) efter indhentelse af oplysninger om din ansættelse som kontaktperson ved kommunen samt omfanget af ansættelsen.
Du vil høre fra Arbejdsskadestyrelsen, som nu beregner den nye erstatning for tab af erhvervsevne. Forsikringsselskabet vil herefter udbetale beløbet.
Der var enighed på mødet.
Begrundelsen for afgørelsen om tab af erhvervsevne
Vi vurderer, at følgerne af arbejdsskaden giver grundlag for et midlertidigt erhvervsevnetab på 15 procent.
Vi har lagt vægt på, at følgerne af arbejdsskaden har medført skånebehov overfor skulderbelastende arbejde og er til hinder for, at du kan fortsætte med rengøringsarbejde samt andet skulderbelastende arbejde i samme omfang som før arbejdsskaden, samt at du er erhvervsmæssigt uafklaret.
Du havde en fuld erhvervsevne på skadestidspunktet, men du var ansat på nedsat tid. Dit indtjeningsniveau på skadestidspunktet skal derfor vurderes efter en indtjening i arbejde på fuld tid.
Arbejdsskadestyrelsen har opreguleret din faktiske indtjening i deltidsansættelsen til fuld tid. Det giver en årlig indtjening på 291.000 kr. i 2008, hvilket svarer til 329.000 kr. i 2012.
Vi finder imidlertid, at du ikke har dokumenteret et indtjeningsniveau på omkring 330.000 kr. forud for arbejdsskaden.
Vi har lagt vægt på, at du har haft en meget begrænset tilknytning til arbejdsmarkedet forinden arbejdsskaden, og du har ikke oppebåret et tilsvarende indtægtsniveau forud for arbejdsskaden.
Vi finder derimod, at din indtjeningsevne på skadestidspunktet svarer til fuldtids ufaglært arbejde med en årlig indtjening på omkring 220.000 kr. til 240.000 kr.
Vi vurderer videre, at arbejdsskadens følger ikke er til hinder for, at du kan varetage et andet ufaglært arbejde med funktionsbegrænsninger overfor skulderbelastende arbejde, men at du derved kun kan opnå en lavere indtægt end det skønnede indtægtsniveau, du kunnet have oppebåret, hvis arbejdsskaden ikke var sket.
Vi har herunder lagt vægt på, at du efter arbejdsskaden blev sygemeldt, men du blev senere vurderet raskmeldt af kommunen, fordi du arbejdede 20 timer om måneden som støtte/kontaktperson i en aflastningsordning. Du tjener 3.560 kr. om måneden før skat, og du modtager ikke anden offentlig ydelse. Det fremgår endvidere, at der var udsigt til flere timer i aflastningsordningen.
Vi vurderer således, at med hensyn til arbejdsskadens omfang, din erhvervsmæssige erfaring og baggrund samt erhvervsmæssige situation, at du har ret til en midlertidig erstatning for tab af erhvervsevne på 15 procent.
Arbejdsskadestyrelsen skal se på spørgsmålet om dit erhvervsevnetab igen ved modtagelse af denne afgørelse (straksrevision). Arbejdsskadestyrelsen skal ved deres nye behandling af sagen indhente oplysninger om din ansættelse som kontaktperson ved kommunen samt omfanget af ansættelsen.
Vi har lagt til grund, at det fremgår af de kommunale akter, at du kom til Danmark som flygtning fra X i 1998. I 2001 arbejdede du 8 måneder i en viceværtfunktion, fra 2002 til 2003 var du ansat som privat rengøringsassistent. I 2004 var du 3 måneder i virksomhedspraktik i X og 1 måned hos X. Fra 2005 til 2007 var du ved X med administrativt arbejde. Foreningen X er en social økonomisk virksomhed i X, der tilbyder uddannelse og jobtræning. Du modtog sociale ydelser i den periode.
Det fremgår af Detail-COR, at du fra 30. marts 2008 til 11. oktober 2008 havde arbejde ved X. Det er registreret, at du i denne periode har arbejdet 167 timer, svarende til omkring 30 timer om måneden.
Det fremgår af skatteoplysningerne, at du havde en ansættelse fra 1. april til 31. maj 2008 ved X. Det er registreret, at du i denne periode havde arbejdet 89 timer, svarende til 45 timer om måneden.
Det fremgår af Detail-COR, at du arbejdede på X fra den 2. juni 2008 til 30. november 2008, hvor du var udsat for nærværende arbejdsskade i venstre skulder den 23. oktober 2008.
Arbejdsskadestyrelsen har fastsat det varige mén til 8 procent efter D. 1.5.2.
Du blev den 2. juni 2008 ansat ved X til 15 timer om ugen, fordi du ikke kunne få flere timer, selvom du gerne ville, og du blev fyret den 4. december 2008 på grund af arbejdsskaden.
Der udbetales erstatning for tab af erhvervsevne, hvis arbejdsskaden har medført nedsat evne til at skaffe sig indtægt ved arbejde. Der gives ikke erstatning, hvis erhvervsevnen er nedsat med mindre end 15 procent.
Oplysningerne fremgår særligt af lægeerklæring I af 18. august 2009, funktionsattest af 19. oktober 2009, funktionsattest af 10. juni 2010, journaloplysninger for perioden 26. marts 2009 til 25. juni 2009 fra X, ortopædisk speciallægeerklæring af 19. september 2010, spørgeskema af 1. november 2010 udfyldt af dig, spørgeskema af 14. december 2010 udfyldt af dig, skatteoplysninger for perioden 2006 til 2008 samt sociale akter fra X.
Begrundelsen for afgørelsen om årslønnen
Erstatningen for tab af erhvervsevne skal beregnes på grundlag af en årsløn på skønsmæssigt 125.000 kroner.
Vi fastsætter årslønnen ud fra den samlede arbejdsfortjeneste i året før arbejdsskaden. Vi fastsætter årslønnen efter et skøn, hvis der har været tale om særlige ansættelsesforhold. Vi beregner erstatningen for tab af erhvervsevne på grundlag af årslønnen.
Vi har lagt til grund, at du var ansat på deltid, da du var udsat for nærværende arbejdsskade.
Hvis deltidsansættelse kan anses for at være af midlertidig karakter, skal årslønnen opreguleres til indtjeningen på fuld tid i samme arbejde.
Vi vurderer, at din deltidsansættelse ikke var af midlertidig karakter.
Vi har lagt vægt på, at du havde en meget begrænset tilknytning til arbejdsmarkedet med få deltidsansættelser op til arbejdsskaden, hvorfor vi finder, at der ikke var tale om ansættelse af midlertidig karakter.
Da du ikke havde haft samme arbejde og indtjening i 12 måneder forud for arbejdsskaden skal din årsløn fastsættes ud fra et skøn i forhold til din indtjening i det arbejde, hvor du kom til skade, samt din øvrige indtjening forud for skaden.
Arbejdsskadestyrelsen har taget udgangspunkt i en månedsløn på 8.663 kr. med ATP-bedrag og pensionsbidrag på 12 procent hos X. Det svarer til en årlig indtjening på 118.000 kr.
Det fremgår endvidere af skatteoplysninger, at du i 2008 har tjent 27.181 kr. fra 30. marts til 11. oktober 2008 hos X og 12.832 kr. fra 1. april til 31. maj 2008 hos X. Du modtog desuden 94.604 kr. i sociale ydelser ved kommunen.
Forinden disse ansættelser modtog du blandt andet sociale ydelser i hele 2006 på 134.396 kr. og hele 2007 på 138.164 kr.
Vi vurderer, at da du var stoppet med dine andre korte deltidsansættelser inden arbejdsskadens indtræden, er det mest retvisende at tage udgangspunkt i lønnen i det arbejde, hvor du kom til skade.
Det er indgået i vores vurdering, at du i 2008 havde korte deltidsansættelser og tjent henholdsvis 27.181 kr. og 12.832 kr. i ansættelserne.
Det er endvidere indgået i vores vurdering, at du forud for arbejdsskaden havde en sporadisk tilknytning til arbejdsmarkedet og du har modtaget sociale ydelser ved kommunen.
Vi har herunder lagt vægt på, at du fra 2005 til 2007 var tilknyttet X, hvor du foretog administrativt arbejde. Foreningen X er en social økonomisk virksomhed i X, der tilbyder uddannelse og jobtræning.
Vi har på baggrund af din indtjening i ordinært arbejde, indholdet og tilknytningen til arbejdsmarkedet forud for arbejdsskaden skønsmæssigt fastsat din årsløn til 125.000 kr.
Oplysningerne fremgår særligt af skatteoplysninger for perioden 2006 til 2008.