Vi har afgjort sagen på grundlag af:
•De oplysninger, som forelå da kommunen traf afgørelse i sagen
•Kommunens afgørelse af 25. september 2013
•Klagen til Ankestyrelsen af 22. oktober 2013
•Kommunens genvurdering af 24. oktober 2013
Kommunen traf den 25. september 2013 afgørelse om, at mor fortsat er berettiget til dækning af tabt arbejdsfortjeneste i 37 timer om ugen som følge af hendes datters funktionsnedsættelse. Kommunen angiver i afgørelse, at ydelsen ophører dagen inden, datteren fylder 18 år.
Mor klagede den 22. oktober 2013 over, at kommunen har angivet en stopdato for den tabte arbejdsfortjeneste. Hun henviser til, at hun ikke har aftalt med kommunen, at ydelsen skal stoppe dagen før datteren fylder 18 år.
Mor ønsker vejledning og dialog med kommunen om, hvorvidt kommunen kan hjælpe familien med overgangen fra barn til voksen. Mor mener, at den tabte arbejdsfortjeneste skal forlænges i 3 måneder, hvis ikke der forinden da, aftales en anden løsning, som hun er indforstået med. Hun henviser i den forbindelse til reglerne om afviklingsperiode. Endelig henviser hun til servicelovens § 43.
Kommunen anfører i genvurderingen, at der ikke kan bevilges tabt arbejdsfortjeneste efter at datteren er fyldt 18 år, idet hun fra det tidspunkt overgår til voksenreglerne. Kommunen henviser også til, at formålet med reglerne om afviklingsperiode er at give modtageren en periode til at indrette sig på ophøret af tabt arbejdsfortjeneste. Dette formål er også tilgodeset i denne sag, da ophøret er varslet med 7½ måneder.
Endelig anfører kommunen, at reglerne i servicelovens § 43 finder anvendelse for personer, der er blevet ledige fra deres arbejde, og ikke når der er tale om ledighed som følge af ophør med tabt arbejdsfortjeneste.