Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 21b, stk. 3, fastslår, at jobcenteret ved første samtale, jf. § 20 a, skal pålægge en person, som modtager uddannelseshjælp som uddannelsesparat eller aktivitetsparat, inden for en nærmere fastsat frist at komme med relevante forslag til en eller flere studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelser, som personen på kortere eller længere sigt kan påbegynde på almindelige vilkår. Jobcenteret kan iværksætte aktiviteter og tilbud efter lovens kapitel 9 b-12 for at hjælpe personen med at blive i stand til at komme med forslag til en eller flere studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelser.
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 21b, stk. 6, fastslår, at for en person, der modtager uddannelseshjælp som uddannelsesparat eller aktivitetsparat, skal de test- og prøveresultater vedrørende Forberedende Voksenundervisning samt aktiviteter og tilbud efter kapitel 9 b-12, der skal iværksættes for at personen når sit uddannelsesmål, fremgå af uddannelsespålægget efter stk. 3-5.
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 22, stk. 7, fastslår, at de tilbud, som er nævnt i stk. 1, og som kan gives til kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere m.fl., kan gives i henhold til en jobplan eller en rehabiliteringsplan, jf. kapitel 9, eller et uddannelsespålæg, jf. § 21 b.
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 29, stk. 1, fastslår, at der, forud for afgivelse af tilbud efter kapitel 9 b-12 til personer, som modtager arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp eller er revalidender, skal udarbejdes en jobplan.
Det fremgår af § 41, stk. 1, i bekendtgørelsen om en aktiv beskæftigelsesindsats, at jobcenteret udarbejder et uddannelsespålæg sammen med den uddannelsesparate eller aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtager, og at uddannelsespålægget skal være drøftet med personen ved en samtale.
Det fremgår af § 41, stk. 2, i bekendtgørelsen om en aktiv beskæftigelsesindsats, at uddannelsespålægget skal indeholde oplysninger om
1) personens uddannelsesønsker og planer for tilbud, test og andre aktiviteter, der understøtter det relevante trin i uddannelsespålægget og dermed fremdrift i forhold til uddannelsesmålet,
2) aftalte tilbud og tests,
3) frist for uddannelsespålæggets trin,
4) ansvar for tilmelding til tilbud, test og andre aktiviteter, som påhviler den unge
5) tidspunkt for påbegyndelse af aftalte tilbud, test og andre aktiviteter og
6) ansvar og dato for opfølgning.
Det fremgår af § 41, stk. 3, i bekendtgørelsen om en aktiv beskæftigelsesindsats, at stk. 1 og 2, også finder anvendelse ved revision af et uddannelsespålæg.
Lov om aktiv socialpolitik § 36, stk. 1 og 2, fastslår, at der skal foretages fradrag i hjælpen for de dage, en person helt eller delvist er udeblevet fra tilbud efter beskæftigelsesindsatsloven mv.
3.
Andre principafgørelser
Gældende
Følgende principafgørelser er brugt ved afgørelsen og gælder stadig:
50-14
fastslår, at når en ung under 30 år søger om udbetaling af hjælp, skal det afklares, om den unge har en erhvervskompetencegivende uddannelse. Hvis det ikke er tilfældet, skal kommunen give et uddannelsespålæg og indplacere den unge som uddannelsesparat eller aktivitetsparat.
Følgende principafgørelser er også brugt ved afgørelsen og gælder stadig, men ikke for uddannelseshjælpsmodtagere:
N-6-08
fastslår, at et tilbud om arbejdsaktivering krævede revision af en jobplan. En arbejdsaktivering var ikke direkte sammenlignelig med et afklaringsforløb, og pågældende havde ikke været inddraget i kommunens beslutning om arbejdsaktivering. Kommunens afgørelse om henvisning til arbejdsaktivering var derfor ugyldig.
N-2-07
fastslår, at en jobplan, som var udarbejdet i forbindelse med et tilbud om virksomhedspraktik, skulle have været revideret i forbindelse med nyt tilbud om vejledning og opkvalificering. Da dette ikke var sket, og da udarbejdelse af jobplan og revision heraf måtte anses for garantiforskrifter, var det nye tilbud ugyldigt. Sanktioner i form af fradrag i kontanthjælp var allerede derfor også ugyldige.
N-7-06
fastslår, at der skulle have været udarbejdet en jobplan forud for tilbuddet efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Udarbejdelse af jobplanen var en garantiforskrift. Tilsidesættelse af en garantiforskrift var en væsentlig retlig mangel. Den manglende udarbejdelse af jobplanen medførte afgørelsens ugyldighed. Udeblivelse fra udarbejdelse af jobplan kunne ikke begrunde, at der ikke skulle udarbejdes en jobplan, idet jobplanen så måtte udarbejdes under hensyn til konkrete behov på arbejdsmarkedet
.
N-4-06
fastslår, at der skulle udarbejdes en jobplan, inden der blev givet tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Selv om jobplanen i det konkrete tilfælde ikke indeholdt særligt detaljerede oplysninger om personens beskæftigelsesmål og planer for tilbud og om opfølgning, vurderede Ankestyrelsen, at der ikke var tale om så væsentlige mangler ved jobplanen, at hele jobplanen var ugyldig.