Resumé:
Når kommunen træffer afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet, er det nogle gange nødvendigt at vælge et midlertidigt anbringelsessted. Dette kan skyldes, at anbringelsen har en akut karakter, eller at barnet eller den unge har behov, som stiller særlige krav til anbringelsesstedet. Kommunen kan derfor have brug for tid til at finde netop det anbringelsessted, som tilgodeser de særlige behov, og som opfylder målene i handleplanen.
Det midlertidige anbringelsessted vælges efter principperne i servicelovens § 68 b om valg af anbringelsessted. Ankestyrelsen har praksis for at anerkende, at § 68 b også kan anvendes, når kommunen vælger det blivende anbringelsessted. Baggrunden herfor er, at kommunen først har mulighed for at vælge det anbringelsessted, der er i overensstemmelse med handleplanen, når anbringelsesstedet er blivende. Det er dog en forudsætning herfor, at opholdet på det midlertidige anbringelsessted er ganske kortvarigt, og at kommunen i denne periode aktivt og målrettet forsøger at skaffe et relevant, blivende anbringelsessted til barnet eller den unge. En midlertidig anbringelse må ikke vare længere end højst nødvendigt og bør højst vare 2-3 måneder, medmindre der er tale om helt særlige forhold.
Ankestyrelsen anser en midlertidig anbringelse for at være kortvarig, hvis den har varet 2-3 måneder, medmindre der er særlige forhold.
I den konkrete sag har Ankestyrelsen vurderet, at et barns ophold hos en midlertidig plejefamilie i en periode på 4 måneder har haft en sådan varighed, at opholdet ikke længere kan anses for ganske kortvarigt. Der var ikke særlige omstændigheder forbundet med at finde et blivende anbringelsessted, der kunne begrunde et midlertidigt ophold af en varighed på 4 måneder.
Flytningen af barnet til et blivende anbringelsessted anses derfor for at være en ændring af anbringelsesstedet. Spørgsmålet om ændring af anbringelsessted, skal behandles efter reglerne i servicelovens § 69.
Forældremyndighedsindehaveren har ikke givet samtykke til ændring af anbringelsesstedet. Kommunen har derfor ikke haft kompetence til at træffe afgørelse om ændring af anbringelsessted som sket.
Kommunen skulle have udarbejdet en indstilling til børn og unge-udvalget, som jf. servicelovens § 69, stk. 3, har kompetencen til at træffe afgørelse.