Principafgørelsen fastslår
Det er alene personer med lovligt ophold i Danmark, der har ret til hjælp efter servicelovens regler.
Udlændinge, der efter udlændingelovens bestemmelser har processuelt ophold i Danmark - det vil sige ret til at opholde sig her i landet, mens deres ansøgning om opholdstilladelse behandles – har lovligt ophold i Danmark som dette må forstås i serviceloven.
Det følger af udlændingeloven, at asylansøgere får udgifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen, indtil udlændingen meddeles opholdstilladelse eller udrejser. Andre udlændinge med processuelt ophold får udgifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen, hvis det er nødvendigt at hensyn til forsørgelsen af udlændingen. Udlændingestyrelsens forpligtelse omfatter også nødvendige sociale foranstaltninger.
Udlændingeloven har forrang for serviceloven. Det betyder, at kommunen skal indhente tilsagn fra udlændingemyndighederne til at afholde udgifterne til støtteforanstaltninger. Det gælder også udgifter til anbringelse af børn og unge.
Når der er indhentet tilsagn, er det kommunens børn og unge-udvalg, der efter serviceloven afgør, om et barn eller en ung skal anbringes uden for hjemmet uden samtykke fra forældremyndighedsindehavere og barnet eller den unge, der er fyldt 15 år.
I den konkrete sag besluttede Ankestyrelsen at anbringe to børn uden for hjemmet uden samtykke fra moderen. Børnene og deres moder havde processuelt ophold, mens myndighederne behandlede deres ansøgning om EU-opholdsdokument efter EU-opholdsbekendtgørelsen.
Byretten har efterfølgende stadfæstet Ankestyrelsens afgørelse om anbringelse.
Retten fandt, at Ankestyrelsens afgørelse om anbringelse af de to børn var truffet med den fornødne lovhjemmel i både serviceloven og udlændingeloven.