Principafgørelsen fastslår
Modregning i børne- og ungeydelse
Muligheden for at modregne i børne- og ungeydelsen for manglende betaling for dagtilbud er videreført selv om myndighedsansvaret for lov om en børne- og ungeydelse er overgået fra kommunerne til Udbetaling Danmark.
Kommunen træffer afgørelse om modregning
Udbetaling Danmark træffer efter lov om en børne- og ungeydelse afgørelse om ydelsen, om udbetaling og om eventuel tilbagebetaling af ydelsen.
Kommunen træffer efter lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge (dagtilbudsloven) afgørelse om størrelsen af forældres betaling for et barns ophold i dagtilbud, og kommunen opkræver betalingen for opholdet i dagtilbuddet.
Hvis forældrene ikke betaler for barnets ophold i dagtilbuddet, træffer kommunen afgørelse om den manglende betaling, herunder størrelsen, og om modregning i børne- og ungeydelsen. Afgørelsen om modregning træffes efter lov om en børne- og ungeydelse.
Når kommunen har truffet afgørelse om modregning for manglende betaling for dagtilbud i børne- og ungeydelsen, kan kommunen anmode Udbetaling Danmark om at fradrage den manglende betaling for dagtilbud i hele børne- og ungeydelsen. Kommunen kan også vælge, at fradraget skal ske via restanceinddrivelsesmyndigheden (SKAT).
Klageadgang
Efter retssikkerhedsloven kan kommunernes afgørelser indbringes for Ankestyrelsen, når det fremgår af lovgivningen.
Der er ikke fastsat en klageadgang i lov om en børne- og ungeydelse for afgørelser truffet af kommunen. Det er alene Udbetaling Danmarks afgørelser efter børne- og ungeydelsesloven, der kan påklages til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har derfor ikke kompetence til at behandle klager over kommunens afgørelse om modregning i børne- og ungeydelsen.
Derimod kan kommunens afgørelse efter dagtilbudsloven om eksistensen af det krav, der ønskes modregnet og størrelsen heraf påklages til Ankestyrelsen, idet der er fastsat en klageadgang for kommunes afgørelser efter dagtilbudsloven.