Principmeddelelsen fastslår
I magtanvendelsesbekendtgørelsen er der fastsat regler om særlige sikkerhedsforanstaltninger i længerevarende botilbud efter serviceloven, og om pligt for Lolland Kommune til at modtage personer i længerevarende botilbud, når disse personer
1) efter retskendelse skal underkastes mentalundersøgelse,
2) i henhold til dom eller kendelse skal anbringes i en boform for personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller undergives tilsyn, herunder med mulighed for administrativ anbringelse, eller
3) som vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal anbringes i en boform for personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller undergives tilsyn, herunder med mulighed for administrativ anbringelse.
Det følger af bekendtgørelsen, at borgerens handlekommune i de tre nævnte tilfælde skal træffe afgørelse over for borgeren om ophold i et længerevarende botilbud.
Det følger også af bekendtgørelsen, at Lolland Kommune har pligt til at etablere en særligt sikret afdeling på Kofoedsminde og til i dette tilbud at modtage personer, som i henhold til dom eller retskendelse skal optages i et særligt botilbud.
Borgerens handlekommune træffer afgørelse over for borgeren, herunder afgørelse om ophold i særligt sikret afdeling på Kofoedsminde, i den udstrækning det er fastsat af retten.
Klageadgang
Den domfældte borger kan klage til Ankestyrelsen over kommunens afgørelse om et længerevarende botilbud samt afgørelse om ophold i særligt sikret afdeling på Kofoedsminde. Det følger af retssikkerhedsloven. Hverken botilbudskommunen eller Lolland Kommune kan klage til Ankestyrelsen over afgørelsen om ophold i et længerevarende botilbud eller ophold i særligt sikret afdeling på Kofoedsminde.
Uenighed mellem kommuner
Hvis der er uenighed mellem kommuner om deres indbyrdes forpligtelser, kan denne uenighed indbringes for Ankestyrelsen. Uenighed om kommunernes forpligtelser vedrører typisk spørgsmålet om, hvorvidt en kommune er betalingskommune og evt. handlekommune overfor en konkret borger. I det konkrete tilfælde er der ikke tale om et sådant spørgsmål.
Det skyldes, at Lolland Kommune ikke overtager handle- og/eller betalingsforpligtelsen for borgere, der anbringes på den særligt sikrede afdeling. Lolland Kommune har pligt til at modtage personer i den særligt sikrede afdeling på Kofoedsminde, som i henhold til dom eller retskendelse skal optages i et særligt botilbud. Udgifterne til driften af Kofoedsminde for domfældte personer fordeles mellem alle landets kommuner efter folketal. Ankestyrelsen kan dermed ikke behandle sagen som en sag om en uenighed om kommunernes indbyrdes forpligtelser.
Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne
Hvis Lolland Kommune mener, at handlekommunen ikke har opfyldt sine forpligtelser over for den domfældte, fx om først at forsøge anbringelse på et længerevarende botilbud efter serviceloven, før henvisning til særlig sikret afdeling, kan Lolland Kommune rette henvendelse til Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed.
I den konkrete sag afviste Ankestyrelsen som klageinstans Lolland Kommunes klage over en anden kommunes administrative anbringelse i overensstemmelse med retskendelse. Der var heller ikke grundlag for at gå ind i sagen som tilsynsmyndighed. Borgeren havde ikke selv klaget over afgørelsen.