Principmeddelelsen fastslår
I sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb har en arbejdsgiver alene ret til at få oplysninger om helbred eller andre lægelige oplysninger om lønmodtager i en sag om refusion, hvis oplysningerne har væsentlig betydning for arbejdsgivers varetagelse af sine økonomiske interesser. Arbejdsgivers adgang til oplysningerne begrænses dog, hvis det konkret kan føre til skadevirkninger for lønmodtageren. Kommunen skal konkret over for arbejdsgiver kunne pege på hvilke oplysninger, det handler om, og begrunde hvorfor oplysningerne ikke bør gives til arbejdsgiver. Arbejdsgiver kan først få adgang til oplysningerne, når kommunen helt eller delvist overvejer at standse retten til refusion.
Partsstatus
En arbejdsgiver, der udbetaler løn under en lønmodtagers sygefravær, er part i sagen om refusion af sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse. Det betyder blandt andet, at arbejdsgiver som udgangspunkt har ret til aktindsigt, partshøring og krav på en begrundet afgørelse om refusion.
Særregler i lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
Selvom arbejdsgiver er part i en sag om refusion, har arbejdsgiver ikke ret til indsigt i alle helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtager. Det følger af særregler i sygedagpengeloven og lov om aktiv socialpolitik.
I nogle situationer har arbejdsgiver dog alligevel ret til at blive gjort bekendt med visse helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtager.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering af, om arbejdsgiver kan få udleveret oplysningerne om lønmodtager.
Tidspunktet er afgørende
Det er først på det tidspunkt i sagen, hvor kommunen tager skridt til at standse udbetalingen af refusion helt eller delvist, at arbejdsgiver kan have ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtager. Det er først fra dette tidspunkt, at oplysningerne vil kunne få væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine økonomiske interesser.
Væsentlige helbredsmæssige og lægelige oplysninger
Arbejdsgiver har alene ret til at få de væsentlige helbredsmæssige og lægelige oplysninger, som danner grundlag for afgørelsen om hel eller delvis ophør af refusion. Det er derfor ikke alle oplysninger om lønmodtager, som kommunen kan give indsigt i. Kommunen skal vurdere, om oplysningerne er af væsentlig betydning for, at arbejdsgiver kan varetage sine økonomiske interesser i sagen. Kun i det omfang det er væsentligt, kan arbejdsgiver få oplysninger i forbindelse med aktindsigt, partshøring og begrundelse.
Aktindsigt i andre typer af oplysninger end helbredsmæssige og lægelige oplysninger skal fortsat afgøres efter de almindelige regler om aktindsigt.
Indsigt i oplysninger – ikke i dokumenter
Dokumenter, der i sin helhed indeholder helbredsmæssige og lægelige oplysninger, kan som udgangspunkt på intet tidspunkt videregives til arbejdsgiver. Arbejdsgiveren vil alene kunne få indsigt i væsentlige oplysninger. Kommunen kan gengive de helbredsmæssige og lægelige oplysninger i et særskilt dokument til arbejdsgiver. Oplysningerne kan for eksempel gengives i et selvstændigt følgebrev.
Aktindsigt i andre typer af dokumenter end dokumenter, der indeholder helbredsmæssige og lægelige oplysninger, skal fortsat afgøres efter de almindelige regler om aktindsigt.
Konkret afvejning af de modstående hensyn ved indsigt i væsentlige oplysninger
Selvom arbejdsgiver ville kunne have ret til indsigt i væsentlige helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtager, skal kommunen også overveje om oplysningerne alligevel skal undtages på grund af afgørende hensyn til lønmodtagers interesse i at hemmeligholde oplysningerne.
Kommunen skal her foretage en konkret afvejning af de modstående hensyn. Afvejningen er den samme som foretages efter forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, om partsaktindsigt. Der skal være tungtvejende grunde for, at arbejdsgiver ikke har ret til at blive gjort bekendt med væsentlige oplysninger om lønmodtager. Afvejningen skal foretages for hver enkelt oplysning.
Ved afvejningen af de modstående hensyn, om de væsentlige oplysninger skal udleveres til arbejdsgiver, kan det for eksempel indgå:
- at oplysningerne beskriver helbredsforholdenes indvirkning på arbejdsevnen eller prognose og som kan have betydning for lønmodtagerens mulighed for at genoptage arbejdet.
- at oplysningerne er af væsentlig betydning for arbejdsgivers mulighed for at kommentere og vurdere, om oplysningsgrundlaget er tilstrækkeligt og arbejdsgivers overvejelser om at indbringe sagen for en klagemyndighed.
Ved afvejningen af, om de væsentlige oplysninger ikke skal udleveres til arbejdsgiver, kan det for eksempel indgå:
- at der er tale om følsomme oplysninger, der beskriver lønmodtagers helbredstilstand, og
- hvilke konkrete risici der er for, at lønmodtagers interesser vil lide skade af væsentlig betydning.
Kommunen skal kunne pege på en konkret risiko for, at lønmodtagers interesser vil lide skade af væsentlig betydning. Det kan være nødvendigt at indhente en erklæring fra lønmodtager, om der er skadevirkninger ved at udlevere oplysningerne til arbejdsgiver.
I den konkrete sag anmodede arbejdsgiver om fuld aktindsigt i sagen om refusion efter der var truffet afgørelse om ophør af refusion af sygedagpenge. Forinden afgørelsen om ophør af refusion havde kommunen sendt partshøring om påtænkt ophør af refusion. Arbejdsgiver reagerede ikke på partshøringsbrevet inden for den fastsatte frist. Kommunen gav delvis afslag på aktindsigt vedrørende helbredsmæssige og lægelige oplysninger over for arbejdsgiver.
Kommunen begrundede det delvise afslag på aktindsigt med, at der alene kunne gives aktindsigt i de helbredsmæssige og lægelige oplysninger, som havde betydning for afgørelsen. Kommunen henviste til, at de helbredsmæssige og lægelige oplysninger var gengivet så nøjagtigt som muligt i partshøringsbrevet og afgørelsen, og der kunne derfor ikke udleveres dokumenter i sin helhed, der indeholdt lægelige og helbredsmæssige oplysninger.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg stadfæstede kommunens afgørelse. Udvalget vurderede, at kommunen havde givet arbejdsgiver indsigt i de væsentlige helbredsmæssige og lægelige oplysninger, som dannede grundlag for kommunens afgørelse om ophør af refusion. Arbejdsgiver kunne derfor varetage sine økonomiske interesser i sagen.
Kommunen havde i forbindelse med partshøringsbrev og afgørelse til arbejdsgiver vedlagt et følgebrev med dét partshøringsbrev og dén afgørelse, der var sendt til lønmodtager. Det fremgik af brevet til arbejdsgiver, at lægeattester fremsendt til lønmodtager ikke var vedlagt.
Efter særreglerne i sygedagpengeloven kunne arbejdsgiver derfor ikke få aktindsigt i yderligere helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtager, end dem som arbejdsgiver allerede var bekendte med, fordi de ikke var af afgørende betydning for, at arbejdsgiver kunne varetage sine økonomiske interesser.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg bemærkede, at der ikke var oplysninger af en sådan karakter, at der var nærliggende fare for, at lønmodtagers private interesser ville lide skade af væsentlig betydning ved, at arbejdsgiver fik indsigt i de væsentlige oplysninger.
Udvalget bemærkede, at oplysningerne beskrev lønmodtagers helbredsmæssige forhold på tidspunktet for afgørelsen om ophør af refusion. Oplysningerne svarede til, hvad der sædvanligvis indgår i sager om sygedagpenge(refusion), hvor lønmodtager er sygemeldt på baggrund af psykiske forhold udløst af forhold på arbejdspladsen. Der indgik bl.a. oplysninger om helbredsforholdenes indvirkning på arbejdsevnen, oplysninger om den iværksatte behandling og skånehensyn.