Ankestyrelsens principmeddelelse 50-22 om efterregulering af pension og boligstøtte - forældelse - opkrævning - henstand - erkendelse af gæld

01-01-2022
Boligstøtteloven Forældelsesloven Lov om social pension Efterregulering af pension og boligstøtte Erkendelse af gæld Forældelse Henstand Opkrævning Gældende Kommunal Udbetaling Danmark

Principmeddelelsen fastslår

Principmeddelelsen fastslår, hvornår et krav som følge af efterregulering af pension og boligstøtte kan anses for forældet. Pension og boligstøtte efterreguleres årligt, når årsopgørelsen foreligger.

 

Begyndelsestidspunktet for forældelsesfristen

Forældelsesfristen regnes fra det tidligste tidspunkt, hvor kravet kan gøres op. Det har således ikke betydning for forældelsesfristen, hvornår kravet faktisk bliver gjort op.

 

For krav, der opstår ved efterreguleringen, regnes den 3-årige forældelsesfrist ligesom ved indkomstskat fra udløbet af det pågældende kalenderår. På det tidspunkt foreligger de relevante indkomstoplysninger.

 

Suspension af forældelsesfristen

Forældelsesfristen suspenderes/udskydes, når den, der har et krav, ikke har kendskab til de faktiske forhold, der betinger et krav.

 

Udbetaling Danmark får først, når årsopgørelsen foreligger, kendskab til de indkomster, som skal indgå ved beregning af pensionen og boligstøtten, og et eventuelt krav kan først opgøres på det tidspunkt. Udbetaling Danmark kan altså først, når årsopgørelsen foreligger, anses for at have kendskab til de faktiske forhold, der betinger kravet.

 

Forældelsesfristen må derfor anses for suspenderet (udskudt), indtil årsopgørelsen foreligger.

 

Den efterfølgende opkrævning

Udbetaling Danmark kan opkræve det skyldige krav på pension eller boligstøtte via en afdragsordning med borger eller modregne i fremtidige udbetalinger af pension eller boligstøtte.

 

Forældelsesfristen fortsætter med at løbe, da sagen ikke handler om at fastslå et kravs eksistens og størrelse, men nu handler om at få opkrævet det skyldige beløb. Det vil sige, at forældelsesfristen som udgangspunkt stadig løber fra det tidspunkt, hvor årsopgørelsen foreligger.

- forældelse, når Udbetaling Danmark yder henstand med betalingen

Det afgørende for, om der sker udskydelse af forældelsesfristen er, om borger selv anmoder om at få henstand med betalingen og får den bevilget, eller om Udbetaling Danmark af egen drift yder henstand. 

 

Hvis Udbetaling Danmark yder henstand uden, at borger har anmodet om det, udskydes forældelsesfristen ikke. Det skyldes, at henstanden ikke beror på en aftale.

 

Hvis borger derimod selv anmoder om henstand og får den bevilget, kan det betragtes som en aftale. I det tilfælde løber der en ny forældelsesfrist fra henstandsperiodens udløb. Anmodningen om henstand skal være udtrykkelig. Det er ikke tilstrækkeligt, at borger ikke har reageret på et brev fra Udbetaling Danmark om, hvordan tilbagebetalingen kan foregå.

 

- afbrydelse når borger erkender kravet

Der løber en ny forældelsesfrist (forældelsesfristen afbrydes), hvis borger over for Udbetaling Danmark udtrykkeligt eller ved sin handlemåde erkender sin forpligtelse. Det betyder, at afbrydelse kan ske både ved borgers udtrykkelige erkendelse af kravet og en stiltiende erkendelse. Stiltiende erkendelse kan fx være, hvis borger henviser til eller omtaler gælden på en tilstrækkelig bestemt måde, at borger anmoder om henstand med betaling (uden at den bevilges) eller om eftergivelse af gælden, eller at borger fremkommer med tilbud om afvikling af gælden.

 

Det skal fremgå, hvilket krav, erkendelsen vedrører. Det skal derfor fremgå, at erkendelsen vedrører fx efterreguleringskravet for 2017 eller kravets størrelse.

 

Der er ikke tale om erkendelse af gælden, selvom borger ikke klager over Udbetaling Danmarks afgørelse om efterregulering.

 

Der er heller ikke tale om erkendelse af gælden, selvom borger ikke reagerer på et brev fra Udbetaling Danmark om, at gælden enten kan tilbagebetales på én gang, eller borger kan oprette en afdragsordning på borger.dk.

 

Modsat må det anses for erkendelse af gælden, hvis borger opretter en afdragsordning på borger.dk ved at tilmelde afdragene til betalingsservice.

 

Udbetaling Danmark har bevisbyrden for, at borger har erkendt gælden. Er det tilfældet, løber der en ny forældelsesfrist fra tidspunktet for erkendelsen.

 

Forældelse, når der er en solidarisk hæfter i boligstøttesager

Hvis Udbetaling Danmark retter hele eller dele af et boligstøttekrav mod en solidarisk hæfter, skal spørgsmålet om forældelse afgøres selvstændigt i forhold til hver af de solidarisk hæftende.

 

De konkrete sager

Sag nr. 1

Udbetaling Danmark traf den 3. august 2021 afgørelse om, at der på baggrund af en betalingsevnevurdering kunne modregnes 1.200 kr. om måneden i fremtidig udbetaling af førtidspension. Tilbagebetalingskravet vedrørte efterregulering af pension for 2017.

 

Ankestyrelsen ændrede afgørelsen, da kravet var forældet.

 

Forældelsesfristen skulle regnes fra udgangen af 2017. Forældelsesfristen var dog suspenderet, indtil borgers årsopgørelse forelå den 23. februar 2018. Udbetaling Danmark havde truffet afgørelse om efterregulering den 1. april 2019. Afgørelsen var ikke påklaget til Ankestyrelsen.

 

Den 3-årige forældelsesfrist udløb den 23. februar 2021. Udbetaling Danmark traf først

afgørelse om modregning den 3. august 2021.

 

Sag nr. 2

Udbetaling Danmark traf den 9. august 2021 afgørelse om, at der kunne modregnes i fremtidig udbetaling af pension for et tilbagebetalingskrav fra efterregulering af pension for 2017.

 

Ankestyrelsen stadfæstede afgørelsen.

 

Forældelsesfristen skulle regnes fra udgangen af 2017. Forældelsesfristen var dog suspenderet, indtil borgers årsopgørelse forelå den 16. marts 2018. Udbetaling Danmark havde truffet afgørelse om efterregulering den 5. februar 2021. Afgørelsen var ikke påklaget.

 

Forældelsesfristen udløb som udgangspunkt den 16. marts 2021. Borger havde dog i starten af februar 2021 været inde på borger.dk og havde oprettet en afdragsordning. Borger måtte derfor anses for at have erkendt kravet. Der løb en ny forældelsesfrist på 3 år fra det tidspunkt, hvor han havde oprettet afdragsordningen.

 

Sag nr. 3

Udbetaling Danmark traf den 20. juli 2021 afgørelse om, at borger kunne afdrage hele kravet på én gang. Tilbagebetalingskravet vedrørte efterregulering af boligstøtte for 2017.

 

Ankestyrelsen ændrede afgørelsen, da kravet var forældet.

 

Årsopgørelsen forelå den 9. marts 2018. Udbetaling Danmark traf afgørelse om efterregulering den 7. april 2019. Afgørelsen var ikke påklaget til Ankestyrelsen.

 

Udbetaling Danmark havde ydet borger henstand med betalingen af kravet. Borger havde ikke selv anmodet om henstand, hvorfor den meddelte henstand ikke udskød forældelsesfristen.

 

Den 3-årige forældelsesfrist udløb den 9. marts 2021.

 

Sag nr. 4

Borger var solidarisk hæfter for ægtefællens gæld som følge af efterregulering af boligstøtte for 2016.

 

Udbetaling Danmark traf den 20. juli 2021 afgørelse om, at borger skulle afdrage på boligstøttegælden fra 2016.

 

Ankestyrelsen ændrede afgørelsen, da kravet var forældet.

 

Årsopgørelsen for 2016 forelå den 18. april 2017. Udbetaling Danmark traf afgørelse om efterregulering den 10. januar 2018. Borger havde ikke klaget over afgørelsen om efterregulering til Ankestyrelsen. Uanset ægtefællen havde klaget over afgørelsen om efterregulering, medførte det ikke, at forældelsesfristen i forhold til borger som solidarisk hæfter var foreløbigt afbrudt under Ankestyrelsens behandling af sagen.

 

Forældelsesfristen udløb den 18. april 2020.

Ankestyrelsen har behandlet fire sager principielt. Det har vi gjort for at fastslå, hvornår den 3-årige forældelsesfrist begynder at løbe i sager om efterregulering af pension og boligstøtte, og hvornår et krav på tilbagebetaling af for meget udbetalt pension og boligstøtte som følge af efterregulering kan anses for forældet, herunder i forbindelse med Udbetaling Danmarks opkrævning af kravet.

 

Principmeddelesen vil også fastslå, hvornår forældelsen er suspenderet, afbrudt og udskudt, ligesom den vil komme ind på, hvilken betydning det har for vurderingen af forældelse, at der er tale om et krav rettet mod en solidarisk hæfter.

 

 

Love og bekendtgørelser

Lov om social pension (pensionsloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022

 

  • 32, om modregning i fremtidig pension

 

  • 39 b, stk. 1, og stk. 5, 2. pkt., om efterregulering af pensionen for det forudgående kalenderår og tilbagebetaling.

 

Lov om individuel boligstøtte (boligstøtteloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 229 af 12. februar 2021

 

  • 41, stk. 2, om solidarisk hæftelse

 

  • 46 b, om efterregulering

 

  • 49, om modregning i fremtidig boligstøtte.

 

Lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 1238 af 9. november 2015

 

  • 1, om hvilke krav, der er omfattet af forældelsesloven

 

  • 2, stk. 1, om det tidligste tidpunkt, forældelsen regnes fra

 

  • 3, stk. 1, om den 3-årige forældelsesfrist

 

  • 3, stk. 2, om suspension (udskydelse) af forældelsesfristens begyndelsestidspunkt

 

  • 21, stk. 2, om midlertidig afbrydelse af forældelsesfristen.

 

 

Sag nr. 1, j.nr. 21-41358

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om modregning i pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 3. august 2021.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

 

  • Udbetaling Danmark kan ikke modregne for tilbagebetalingskravet på 53.160 kr. for 2017, da kravet er forældet.

 

Det betyder, at vi ændrer Udbetaling Danmarks afgørelse.

 

Udbetaling Danmark skal derfor tilbageføre det, som allerede er modregnet i din pension. Udbetaling Danmark kontakter dig. På de næste sider kan du læse mere om afgørelsen.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelsen for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at Udbetaling Danmark ikke kan modregne for tilbagebetalingskravet på 53.160 kr. for 2017, da kravet er forældet.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Det fremgår af sagens oplysninger, at kravet på 53.160 kr. vedrører efterregulering for 2017.

 

Krav på tilbagebetaling af pension er omfattet af den almindelige forældelsesfrist på 3 år, da der ikke er særlige regler om forældelse i pensionsloven.

 

Forældelsesfristen begynder at løbe ved udgangen af 2017, som er det tidligste tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark kunne kræve at få kravet opfyldt.

 

Da Udbetaling Danmark først, når årsopgørelsen for 2017 foreligger, får kendskab til, om de har et krav mod dig, om du har fået det korrekte i pension i 2017 eller skal have pension efterbetalt, er forældelsesfristen suspenderet, indtil årsopgørelsen foreligger.

 

Vi lægger vægt på, at din årsopgørelse for 2017 forelå den 23. februar 2018, hvorfor forældelsesfristen begynder at løbe fra den dato.

 

Det fremgår, at Udbetaling Danmark har truffet afgørelse om efterregulering for 2017 den 1. april 2019 (agterskrivelse af 7. marts 2019). Afgørelsen om efterregulering har ikke været påklaget.

 

Forældelsesfristen udløber den 23. februar 2021.

 

Ankestyrelsen har ikke taget stilling til en eventuel betydning af reglen om foreløbig afbrydelse af forældelse i forældelseslovens § 21, stk. 2, da reglen under alle omstændigheder ikke ville kunne få betydning for afgørelsen af sagen.

 

Der er ikke oplysninger om, at du har erkendt kravet eller har anmodet om og fået bevilget henstand, hvilket afbryder forældelsesfristen.

 

Det fremgår, at Udbetaling Danmark ensidigt har bevilget henstand for et krav for 2016.

Udbetaling Danmark træffer afgørelse om modregning i dine fremtidige udbetalinger af pension den 3. august 2021, hvorfor kravet er forældet.

 

Om reglerne

Tilbagebetaling af for meget udbetalt pension kan ske ved modregning i fremtidig udbetalinger af pension. Udbetaling Danmark træffer afgørelse herom efter en vurdering af betalingsevnen, så pensionisten efterlades tilstrækkeligt til eget og eventuel families underhold.

 

Løbende krav på pension forældes efter den almindelige forældelsesfrist på 3 år, da der ikke er særlige forældelsesregler i pensionsloven.

 

Forældelsesfristen for krav som følge af efterregulering begynder at løbe ved udløbet af det pågældende indkomstår, jf. UfR 2021.1679V. Landsretten fandt i sagen med henvisning til reglerne om stiftelse af krav om indkomstskat, at også krav om tilbagebetaling af boligstøtte må anses for stiftet på samme tidspunkt som krav på indkomstskat i henhold til årsopgørelsen, det vil sige ved udløbet af det pågældende indkomstår.

 

Forældelse indtræder, medmindre forældelsesfristen udskydes (suspenderes), eller forældelsen afbrydes.

 

Når den, der har et krav, ikke har kendskab til de faktiske forhold, der betinger et krav, suspenderes (udskydes) forældelsesfristen.

 

Manglende viden om retlige forhold kan ikke begrunde, at man anses for at have været i utilregnelig uvidenhed om sit krav.

 

Forældelsesfristen afbrydes, når skyldner erkender kravet udtrykkeligt eller stiltiende.

Ved afbrydelse af forældelsesfristen løber der en ny forældelsesfrist med virkning fra det tidspunkt, hvor der foreligger endelig dom eller endelig afgørelse. Ved skyldners erkendelse løber den nye forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor skyldner erkender kravet. Den nye forældelsesfrist er på 3 år.

 

Forældelsen afbrydes foreløbigt, når man indbringer sagen for en offentlig myndighed, hvis afgørelser ikke er bindende. At myndighedens afgørelser ikke er bindende betyder, at de kan indbringes for anden administrativ myndighed eventuelt inden for en frist - eller for domstolene uden, at der gælder en tidsfrist for at indbringe afgørelserne for domstolene.

Når myndighedens afgørelser påklages til en højere administrativ myndighed, hvis afgørelser heller ikke er bindende, inden for klagefristen eller inden for rimelig tid gælder indbringelsen for den første myndighed stadig som afbrydelsestidspunktet.

 

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk

 

Sag nr. 2, j.nr. 21-45441

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om modregning i pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 19. august 2021.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

 

  • Udbetaling Danmark har ret til at træffe afgørelse om, at der kan ske modregning i din folkepension.

 

Det betyder, at vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres.

 

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har overholdt fristen til at genvurdere sagen på baggrund af klagen. Det kan ikke føre til en anden afgørelse.

 

På de næste sider kan du læse mere om afgørelsen.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

 

Begrundelse for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at Udbetaling Danmark har ret til at træffe afgørelse om, at der kan ske modregning i din folkepension, da kravet ikke er forældet.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Det fremgår, at tilbagebetalingskravet på 4.074,40 kr. stammer fra efterregulering af pension for 2017.

 

Krav på tilbagebetaling af pension er omfattet af den almindelige forældelsesfrist på 3 år, da der ikke er særlige regler om forældelse i pensionsloven.

 

Forældelsesfristen begynder at løbe ved udgangen af 2017, som er det tidligste tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark kunne kræve at få kravet opfyldt.

 

Da Udbetaling Danmark først, når årsopgørelsen for 2017 foreligger, får kendskab til, om de har et krav mod dig, eller om du har fået det korrekte i pension i 2017 eller skal have pension efterbetalt, er forældelsesfristen suspenderet, indtil den foreligger.

 

Vi lægger vægt på, at din årsopgørelse for 2017 forelå den 16. marts 2018, hvorfor forældelsesfristens begyndelsestidspunkt er udskudt indtil den dato.

 

Udbetaling Danmark har truffet afgørelse om efterregulering for 2017 den 5. februar 2021 (agterskrivelse af 16. januar 2021). Afgørelsen om efterregulering har ikke været påklaget.

 

Forældelsesfristen udløber derfor som udgangspunkt den 16. marts 2021.

 

Ankestyrelsen har ikke taget stilling til en eventuel betydning af reglen om foreløbig afbrydelse af forældelse i forældelseslovens § 21, stk. 2, da reglen under alle omstændigheder ikke ville kunne få betydning for afgørelsen af sagen.  

 

Vi lægger dog vægt på, at du efter det oplyste den 3. februar 2021 inden forældelsesfristens udløb har oprettet en afdragsordning på borger.dk med fem månedlige afdrag af 1.018,60 kr., og den 1. marts 2021 har betalt et afdrag på 1.018,60 kr.

 

Vi vurderer derfor, at du ved din handling har erkendt gælden, og at det er sket inden den 3-årige forældelsesfrist er udløbet.

 

Når du har erkendt gælden, afbrydes forældelsesfristen, og der løber en ny 3-årig forældelsesfrist fra tidspunktet for erkendelsen den 3. februar 2021.

 

Vi er opmærksomme på, at du mener, at kravet er forældet, da din endelige årsopgørelse for 2017 forelå i maj 2018, og Udbetaling Danmark først træffer afgørelse om efterregulering den 5. februar 2021.

 

Du anfører, at Udbetaling Danmark først har foretaget en beregning primo 2021 og dermed på dette tidspunkt har opnået kendskab til indkomstforholdene for 2017. Det opfylder ikke suspensionsreglerne, idet alle oplysninger for indkomståret 2017 har været tilgængelige for Udbetaling Danmark siden maj 2018 og med den udviste passivitet i næsten tre år har de facto ”frasagt sig” sine muligheder for efterregulering.

 

Det ændrer ikke ved resultatet. Vi henviser til begrundelsen oven for.

 

Vi lægger til grund, at du ikke klager over, at der er modregningsret, hvorfor vi ikke har taget stilling til størrelsen på det beløb, som ifølge Udbetaling Danmarks afgørelse kan modregnes på én gang.

 

Om reglerne

Tilbagebetaling af for meget udbetalt pension kan ske ved modregning i fremtidige udbetalinger af pension. Udbetaling Danmark træffer afgørelse herom efter en vurdering af betalingsevnen, så pensionisten efterlades tilstrækkeligt til eget og eventuel families underhold.

 

Løbende krav på pension forældes efter den almindelige forældelsesfrist på 3 år, da der ikke er særlige forældelsesregler i pensionsloven.

 

Forældelsesfristen for krav som følge af efterregulering begynder at løbe ved udløbet af det pågældende indkomstår, jf. UfR 2021.1679V. Landsretten fandt i sagen med henvisning til reglerne om stiftelse af krav om indkomstskat, at også krav om tilbagebetaling af boligstøtte må anses for stiftet på samme tidspunkt som krav på indkomstskat i henhold til årsopgørelsen, det vil sige ved udløbet af det pågældende indkomstår.

 

Forældelse indtræder, medmindre forældelsesfristen udskydes (suspenderes), eller forældelsen afbrydes.

 

Når den, der har et krav, ikke har kendskab til de faktiske forhold, der betinger et krav, suspenderes (udskydes) forældelsesfristen. 

 

Manglende viden om retlige forhold kan ikke begrunde, at man anses for at have været i utilregnelig uvidenhed om sit krav.

 

Forældelsesfristen afbrydes, når skyldner erkender kravet udtrykkeligt eller stiltiende.

 

Ved afbrydelse af forældelsesfristen løber der en ny forældelsesfrist med virkning fra det tidspunkt, hvor der foreligger endelig dom eller endelig afgørelse. Ved skyldners erkendelse løber den nye forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor skyldner erkender kravet. Den nye forældelsesfrist er på 3 år.

 

Forældelsen afbrydes foreløbigt, når man indbringer sagen for en offentlig myndighed, hvis afgørelser ikke er bindende. At myndighedens afgørelser ikke er bindende betyder, at de kan indbringes for anden administrativ myndighed eventuelt inden for en frist - eller for domstolene uden, at der gælder en tidsfrist for at indbringe afgørelserne for domstolene.

 

Når myndighedens afgørelser påklages til en højere administrativ myndighed, hvis afgørelser heller ikke er bindende, inden for klagefristen eller inden for rimelig tid gælder indbringelsen for den første myndighed stadig som afbrydelsestidspunktet.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk

 

Sag nr. 3, j.nr. 21-36371

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om fastsættelse af afdrag til tilbagebetaling af for meget udbetalt boligstøtte. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 20. juli 2021.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

 

  • Udbetaling Danmark har ikke ret til at kræve afdrag fra dig for boligstøttegæld fra 2017, da kravet er forældet.

 

Det betyder, at vi ændrer Udbetaling Danmarks afgørelse. Hvis du har betalt det fastsatte afdrag, skal Udbetaling Danmark tilbagebetale det til dig.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelse for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at Udbetaling Danmark ikke har ret til at kræve afdrag fra dig for boligstøttegæld på 1.712 kr. fra 2017, da kravet er forældet.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at kravet på 1.712 kr. vedrører for meget udbetalt boligstøtte i 2017.

Krav på tilbagebetaling af boligstøtte er omfattet af den almindelige forældelsesfrist på 3 år, da der ikke er særlige regler om forældelse i boligstøtteloven.

 

Forældelsesfristen begynder at løbe ved udgangen af 2017, som er det tidligste tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark kunne kræve at få kravet opfyldt.

 

Da Udbetaling Danmark først, når årsopgørelsen for 2017 foreligger, får kendskab til, om du har fået for meget udbetalt i boligstøtte, om du har fået det korrekte i boligstøtte i 2017 eller skal have boligstøtte efterbetalt, er forældelsesfristen suspenderet, indtil årsopgørelsen foreligger.

 

Vi lægger vægt på, at din årsopgørelse for 2017 forelå den 9. marts 2018, hvorfor forældelsesfristen løber fra den dato.

 

Udbetaling Danmark har truffet afgørelse om efterregulering af boligstøtten for 2017 den 7. april 2019 (agterskrivelse af 16. marts 2019). Afgørelsen om efterregulering har ikke været påklaget af dig.

 

Forældelsesfristen udløber derfor til den 9. marts 2021.

 

Ankestyrelsen har ikke taget stilling til en eventuel betydning af reglen om foreløbig afbrydelse af forældelse i forældelseslovens § 21, stk. 2, da reglen under alle omstændigheder ikke ville kunne få betydning for afgørelsen af sagen.

 

Der er ikke oplysninger om, at du har erkendt kravet. Udbetaling Danmark har den 26. juni 2020 givet dig henstand med betalingen af gælden. Det fremgår dog ikke, at du selv har anmodet om henstand, hvorfor den meddelte henstand ikke afbryder forældelsesfristen.

 

Vi lægger også vægt på, at Udbetaling Danmark træffer afgørelse om fastsættelse af afdrag den 20. juli 2021, hvorfor kravet er forældet.

 

Om reglerne

Tilbagebetaling af boligstøtte kan ske ved modregning i fremtidig udbetaling eller ved aftale eller fastsættelse af en afdragsordning.

 

Spørgsmålet, om kravet er forældet, skal afgøres selvstændigt i forhold til solidarisk hæfter.

 

Krav på for meget udbetalt boligstøtte forældes efter den almindelige forældelsesfrist på 3 år, da der ikke er særlige forældelsesregler i boligstøtteloven.

 

Forældelsesfristen for krav som følge af efterregulering af boligstøtte begynder at løbe ved udløbet af det pågældende indkomstår, jf. UfR 2021.1679V. Landsretten fandt i sagen med henvisning til reglerne om stiftelse af krav om indkomstskat, at også krav om tilbagebetaling af boligstøtte må anses for stiftet på samme tidspunkt som krav på indkomstskat i henhold til årsopgørelsen, det vil sige ved udløbet af det pågældende indkomstår.

 

Forældelse indtræder, medmindre forældelsesfristen udskydes (suspenderes), eller forældelsen afbrydes.

 

Når den, der har et krav, ikke har kendskab til de faktiske forhold, der betinger et krav, suspenderes (udskydes) forældelsesfristen.

 

Manglende viden om retlige forhold kan ikke begrunde, at man anses for at have været i utilregnelig uvidenhed om sit krav.

 

Forældelsesfristen afbrydes, når skyldner erkender kravet udtrykkeligt eller stiltiende.

Ved afbrydelse af forældelsesfristen løber der en ny forældelsesfrist med virkning fra det tidspunkt, hvor der foreligger endelig dom eller endelig afgørelse. Ved skyldners erkendelse løber den nye forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor skyldner erkender kravet. Den nye forældelsesfrist er på 3 år.

 

Forældelsen afbrydes foreløbigt, når man indbringer sagen for en offentlig myndighed, hvis afgørelser ikke er bindende. At myndighedens afgørelser ikke er bindende betyder, at de kan indbringes for anden administrativ myndighed eventuelt inden for en frist - eller for domstolene uden, at der gælder en tidsfrist for at indbringe afgørelserne for domstolene.

 

Når myndighedens afgørelser påklages til en højere administrativ myndighed, hvis afgørelser heller ikke er bindende, inden for klagefristen eller inden for rimelig tid gælder indbringelsen for den første myndighed stadig som afbrydelsestidspunktet.

 

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk

 

Sag nr. 3, j.nr. 21-37553

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om fastsættelse af afdrag til betaling af for meget udbetalt boligstøtte. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 20. juli 2021.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

 

  • Udbetaling Danmark har ikke ret til at kræve afdrag fra dig for boligstøttegæld fra 2016, da kravet er forældet i forhold til dig som solidarisk hæfter.

 

Det betyder, at vi ændrer Udbetaling Danmarks afgørelse. Hvis du har betalt det fastsatte afdrag, skal Udbetaling Danmark tilbagebetale det til dig.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelse for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at Udbetaling Danmark ikke har ret til at kræve afdrag fra dig for boligstøttegæld på 1.710 kr. fra 2016, da kravet er forældet i forhold til dig som solidarisk hæfter.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at kravet på 1.710 kr. vedrører for meget udbetalt boligstøtte for 2016.

 

Det var din ægtefælle, som modtog boligstøtte. Du hæfter solidarisk for gælden.

 

Spørgsmålet, om kravet er forældet, skal afgøres selvstændigt i forhold til dig som solidarisk hæfter.

 

Krav på tilbagebetaling af boligstøtte er omfattet af den almindelige forældelsesfrist på 3 år, da der ikke er særlige regler om forældelse i boligstøtteloven.

 

Forældelsesfristen begynder at løbe ved udgangen af 2016, som er det tidligste tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark kunne kræve at få kravet opfyldt.

 

Da Udbetaling Danmark først, når årsopgørelsen for 2016 foreligger, får kendskab til, om din ægtefælle som boligstøttemodtager har fået for meget udbetalt i boligstøtte, om han har fået det korrekte i boligstøtte i 2016 eller skal have boligstøtte efterbetalt, er forældelsesfristen suspenderet, indtil den foreligger.

 

Vi lægger vægt på, at din årsopgørelse for 2016 forelå den 18. april 2017, hvorfor forældelsesfristens begyndelsestidspunkt er udskudt indtil den dato.

 

Udbetaling Danmark har truffet afgørelse om efterregulering af boligstøtten for 2016 den 10. januar 2018 (agterskrivelse af 18. december 2017). Afgørelsen om efterregulering har ikke været påklaget af dig.

 

Forældelsesfristen udløber derfor den 18. april 2020.

 

Ankestyrelsen har ikke taget stilling til en eventuel betydning af reglen om foreløbig afbrydelse af forældelse i forældelseslovens § 21, stk. 2, da reglen under alle omstændigheder ikke ville kunne få betydning for afgørelsen af sagen.  

 

Der er ikke oplysninger om, at du har erkendt kravet eller har anmodet om og fået bevilget henstand, hvilket afbryder forældelsesfristen. Det fremgår, at Udbetaling Danmark ensidigt har bevilget henstand den 26. juni 2020 og den 29. december 2020, som er efter forældelsesfristens udløb.

 

Vi lægger også vægt på, at Udbetaling Danmark træffer afgørelse om fastsættelse af afdrag den 20. juli 2021, hvorfor kravet er forældet.

 

Om reglerne

Tilbagebetaling af boligstøtte kan ske ved fastsættelse af en afdragsordning.

 

Spørgsmålet, om kravet er forældet, skal afgøres selvstændigt i forhold til dig som solidarisk hæfter.

 

Krav på for meget udbetalt boligstøtte forældes efter den almindelige forældelsesfrist på 3 år, da der ikke er særlige forældelsesregler i boligstøtteloven.

 

Spørgsmålet, om krav er forældet, skal afgøres selvstændigt i forhold til en solidarisk hæfter.

 

Forældelsesfristen for krav som følge af efterregulering af boligstøtte begynder at løbe ved udløbet af det pågældende indkomstår, jf. UfR 2021.1679V. Landsretten fandt i sagen med henvisning til reglerne om stiftelse af krav om indkomstskat, at også krav om tilbagebetaling af boligstøtte må anses for stiftet på samme tidspunkt som krav på indkomstskat i henhold til årsopgørelsen, det vil sige ved udløbet af det pågældende indkomstår.

 

Forældelse indtræder, medmindre forældelsesfristen udskydes (suspenderes), eller forældelsen afbrydes.

 

Når den, der har et krav, ikke har kendskab til de faktiske forhold, der betinger et krav, suspenderes (udskydes) forældelsesfristen. 

 

Manglende viden om retlige forhold kan ikke begrunde, at man anses for at have været i utilregnelig uvidenhed om sit krav.

 

Forældelsesfristen afbrydes, når skyldner erkender kravet udtrykkeligt eller stiltiende.

 

Ved afbrydelse af forældelsesfristen løber der en ny forældelsesfrist med virkning fra det tidspunkt, hvor der foreligger endelig dom eller endelig afgørelse. Ved skyldners erkendelse løber den nye forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor skyldner erkender kravet. Den nye forældelsesfrist er på 3 år.

 

Forældelsen afbrydes foreløbigt, når man indbringer sagen for en offentlig myndighed, hvis afgørelser ikke er bindende. At myndighedens afgørelser ikke er bindende betyder, at de kan indbringes for anden administrativ myndighed eventuelt inden for en frist - eller for domstolene uden, at der gælder en tidsfrist for at indbringe afgørelserne for domstolene.

 

Når myndighedens afgørelser påklages til en højere administrativ myndighed, hvis afgørelser heller ikke er bindende, inden for klagefristen eller inden for rimelig tid gælder indbringelsen for den første myndighed stadig som afbrydelsestidspunktet.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk

 

 

 

Dato for underskrift

20.12.2022

Offentliggørelsesdato

21.12.2022

Paragraf

§ 41 § 39b § 49 § 21 § 1 § 46b § 32 § 2 § 3

Journalnummer

21-41358