Ankestyrelsens principmeddelelse 19-23 om pasning af nærtstående - tilknytning til arbejdsmarkedet - tabt arbejdsfortjeneste

01-01-2023
Lov om social service Pasning af nærtstående Personkreds Tabt arbejdsfortjeneste Tilknytning til arbejdsmarkedet Gældende Kommunal

Principmeddelelsen fastslår

Perioder, hvor en person har modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til pasning af et barn under 18 år på fuld tid, anses ikke som tilknytning til arbejdsmarkedet, når det skal vurderes, om personen kan bevilges en ordning til pasning af nærtstående.

Pasning af nærtstående

Serviceloven giver mulighed for, at en person, der ønsker det, kan ansættes af kommunen til at passe en nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom i hjemmet.

Det er blandt andet en betingelse for at etablere en pasningsordning efter servicelovens bestemmelse om pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom, at den person, der ønsker at passe en nærtstående, skal have tilknytning til arbejdsmarkedet.

Tilknytning til arbejdsmarkedet, når personen tidligere har fået hjælp efter § 42

Forældre til børn med betydelig og varig funktionsnedsættelse eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse kan have ret til hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens bestemmelse herom.

Pasning af eget barn i hjemmet med hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42 er ikke lønarbejde. De timer, som en borger har modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste for, vil derfor ikke kunne anvendes til at opfylde betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet.

Perioder, hvor en person har modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid, kan derfor ikke anvendes til at opfylde betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet.

Hvis en modtager af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste både har modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste nogle timer ugentligt og samtidig har fx lønarbejde eller dagpenge på deltid, vil personen kunne opfylde betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet på bagrund af lønarbejdet eller dagpengene.

En person, der frem til ansøgningen om at blive ansat til pasning af nærtstående har modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid, vil kunne opfylde betingelsen som tilknytning til arbejdsmarkedet på baggrund af lønarbejde, som den pågældende har haft inden modtagelsen af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.

Hvis en borger i perioden frem til tidspunktet for ansøgning om at blive ansat til pasning af nærtstående har modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid, skal kommunen derfor undersøge, om borger havde tilknytning til arbejdsmarkedet forud for bevillingen af tabt arbejdsfortjeneste.

Det beror på en konkret vurdering, om borgers tilknytning til arbejdsmarkedet er tilstrækkelig til at opfylde betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet. Det kan blandt andet indgå i vurderingen, i hvilket omfang borger har været i beskæftigelse i perioden frem til ansøgningen om at blive ansat til pasning af nærtstående.

Tilknytning til arbejdsmarkedet i øvrigt

Selvstændigt erhvervsdrivende og dagpengemodtagere er også omfattet af muligheden for ansættelse til pasning af nærtstående. Herudover vil en person, der modtager kontanthjælp, efter en konkret vurdering også kunne have en sådan tilknytning til arbejdsmarkedet, at vedkommende vil kunne blive ansat til at passe en nærtstående i hjemmet. Det er en forudsætning, at kontanthjælpsmodtageren aktivt udnytter sine arbejdsmuligheder, herunder deltager i aktiveringsforanstaltninger.

Selvom den person, der ønsker at blive ansat til at passe en nærtstående, opfylder betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet, er der derudover en række andre betingelser, der skal være opfyldt, før en borger har ret til en pasningsordning. Der må blandt andet ikke være afgørende hensyn, der taler imod, at det er den pågældende person, der passer den nærtstående. Denne principmeddelelse behandler ikke disse øvrige betingelser. 

  Den konkrete sag

I den konkrete sag gav kommunen afslag på ansættelse til pasning af nærtstående (borgers søn) med den begrundelse, at borger ikke havde tilknytning til arbejdsmarkedet. Borger havde frem til ansøgningen modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Ankestyrelsen vurderede, at den periode, hvor borger havde modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid, ikke kunne anvendes til at opfylde betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet.

Ankestyrelsen hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen, da der ikke var tilstrækkelige oplysninger om borgers forhold forud for bevillingen af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til at styrelsen kunne vurdere, om borger på denne baggrund opfyldte betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet. Ankestyrelsen bemærkede, at det forhold, at borger efter kommunens afslag på pasning af nærtstående var begyndt at arbejde 2-3 timer om ugen, ikke kunne føre til en ændret vurdering af sagen.

Ankestyrelsen har behandlet sagen principielt. Det har vi gjort for at fastslå, hvad der kan lægges vægt på ved vurderingen af, om betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet er opfyldt.

Love og bekendtgørelser

Lov om social service (serviceloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022

  • § 118, stk. 1, om betingelserne for at etablere en ordning med pasning af nærtstående.

  Praksis

Gældende:

Følgende principmeddelelser er brugt ved afgørelsen og gælder stadig:

Principmeddelelse 56-18 (gældende)

Den person, der ønsker at passe en nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom, skal have tilknytning til arbejdsmarkedet. En person, der modtager kontanthjælp, vil efter en konkret vurdering kunne have en sådan tilknytning til arbejdsmarkedet, at vedkommende vil kunne blive ansat til at passe en nærtstående i hjemmet. Det er en forudsætning, at kontanthjælpsmodtageren aktivt udnytter sine arbejdsmuligheder, herunder deltager i aktiveringsforanstaltninger.

Ankestyrelsen har ikke andre principmeddelelser på området.

Vejledninger

Vi har også anvendt vejledning om socialpædagogisk bistand, støtte- og kontaktpersoner, behandling og pasning af nærtstående efter reglerne i serviceloven nr. 10284 af 11. december 2017

  • Pkt. 20 om den ansatte.

Du har klaget over X Kommunes afgørelse om pasning af nærtstående. X Kommune afgjorde sagen den 16. november 2021.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

  • Kommunen skal behandle din sag igen.

Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling, og at kommunen skal afgøre sagen på ny. Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.

Kommunen kontakter dig.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst til, at det kan afgøres, om betingelserne for pasningsorlov er opfyldt, herunder om du opfylder betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet.

Vi vurderer, at kommunens faglige vurdering ikke i tilstrækkelig grad er underbygget af faktuelle oplysninger. Det er navnlig oplysninger om din tilknytning til arbejdsmarkedet i perioden frem til du blev bevilget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste den 1. januar 2019, der mangler.

De manglende oplysninger kan udgøre en væsentlig del af kommunens beslutningsgrundlag og skal derfor indgå i den faglige vurdering, som kommunen skal foretage, når den skal afgøre sagen. Oplysningerne vil derfor kunne have væsentlig betydning for afgørelsens resultat.

Ankestyrelsen foretager en retlig prøvelse af kommunens afgørelse. Vi tager stilling til baggrunden for afgørelsen, herunder om sagen er tilstrækkeligt oplyst, og om de faktiske omstændigheder, afgørelsen er baseret på er korrekte og vægtet i overensstemmelse med lovgivningen og vores praksis.

Hvad er afgørende for resultatet

Kommunen har truffet afgørelse om, at du ikke er berettiget til pasning af nærtstående, da du ikke har tilknytning til arbejdsmarkedet. Kommunen henviser til, at du har været bevilget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste op til ansøgningstidspunktet for pasning af nærtstående.

Du har ansøgt om pasning af din søn X i hjemmet, mens kommunen udarbejder VUM og overvejer, hvilke foranstaltninger der er behov for på sigt.

Det fremgår af sagens oplysninger, at du i perioden fra 1. januar 2019 og frem til din søns 18 års fødselsdag den 3. oktober 2021 har været bevilget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42.

Du søgte om pasning af nærtstående den 28. oktober 2021 i forlængelse af, at kommunen under et møde den 27. oktober 2021 oplyste dig om muligheden for denne ordning.

Du har oplyst, at du allerede under et netværksmøde i april 2021 spurgte kommunen om hvilke muligheder, der var for hjælp, når din søn fyldte 18 år den 3. oktober 2021, ligesom du i de efterfølgende måneder flere gange rykkede kommunen for vejledning vedrørende hvilke muligheder der var for hjælp.

Kommunen er forpligtet til at behandle en ansøgning om hjælp og støtte i forhold til alle de muligheder, der findes efter den sociale lovgivning. Der ikke er desuden ikke noget formkrav til en ansøgning om en ordning om pasning af nærtstående.

Vi finder derfor, at du har søgt om hjælp og støtte allerede i forbindelse med sin søns overgang til voksenbestemmelserne den 3. oktober 2021, uanset at du først specifikt søger om plejevederlag den 27. oktober 2021.

Kommunen skal ved vurderingen af, om du opfylder betingelserne for pasning af nærtstående, derfor lægge forholdene ved din søns overgang til voksenbestemmelserne den 3. oktober 2021 til grund.

Pasning af eget barn i hjemmet – med hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42 – er ikke et lønarbejde. De timer, som du har modtaget tabt arbejdsfortjeneste for, vil derfor ikke kunne anvendes til at opfylde betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet.

Du vil imidlertid muligvis kunne opfylde betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet på baggrund af det lønarbejde, du har haft inden modtagelsen af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.

Du har oplyst, at du fra februar 2018 og frem til bevillingen af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste den 1. januar 2019, har været lønmodtager i din og din ægtefælles virksomhed, X. 

Det fremgår ikke af sagens oplysninger, i hvilket omfang du havde lønarbejde i denne periode, herunder om du ud over arbejdet i X havde anden tilknytning til arbejdsmarkedet. Vi kan derfor ikke afgøre, om oplysningerne om din eventuelle tilknytning til arbejdsmarkedet forud for bevillingen af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste kan føre til en anden vurdering af din sag.

Vi er opmærksomme på, at du efter kommunens afgørelse af 16. november 2021 har påtaget dig konsulentopgaver svarende til 2-3 timers lønarbejde om ugen, og at du planlægger at øge timetallet i takt med, at din søn kan få dækket sit hjælpebehov på anden vis end ved pasning i hjemmet. 

Det ændrer ikke ved resultatet, da det er Ankestyrelsens vurdering, at 2-3 timers lønarbejde om ugen ikke i sig selv er nok til at udgøre en tilstrækkelig tilknytning til arbejdsmarkedet.

Vi bemærker desuden, at du ved ændringer i dine forhold har mulighed for på ny at ansøge kommunen om hjælp.

Hvad skal kommunen gøre

Kommunen skal belyse, i hvilket omfang du havde tilknytning til arbejdsmarkedet i perioden, forud for du blev bevilget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.

Kommunen skal på den baggrund foretage en faglig vurdering af, om din tilknytning til arbejdsmarkedet for ud modtagelsen af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste var tilstrækkelig til at opfylde betingelsen herom. Kommunen skal ved denne vurdering konkret forholde sig til dine forhold forud for bevillingen af tabt arbejdsfortjeneste, herunder i hvilket omfang du var i beskæftigelse.

Hvis kommunen finder, at du opfylder betingelsen om tilknytning til arbejdsmarkedet, skal kommunen undersøge om de øvrige betingelser for pasning af nærtstående er opfyldt, herunder indhente oplysninger om din søn X behov for pasning.

Kommunen skal herefter træffe en ny afgørelse. Hvis kommunen ikke fuldt ud imødekommer din ansøgning, skal kommunen i afgørelsen angive de hovedhensyn og de faktiske oplysninger, der er indgået i kommunens vurdering.

Du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til kommunen inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse fra kommunen.

Om reglerne

En person med tilknytning til arbejdsmarkedet, der ønsker at passe en nærtstående med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig, herunder uhelbredelig lidelse i hjemmet (helbredsmæssige betingelser), skal ansættes af kommunen:

  • når alternativet til pasning i hjemmet er døgnophold uden for hjemmet,
  • eller plejebehovet svarer til fuldtidsarbejde,
  • og der er enighed mellem parterne om etablering af pasningsforholdet, og kommunen vurderer, at der ikke er afgørende hensyn, der taler i mod, at det er den pågældende, der passer den nærtstående.

Ved vurderingen af, om plejebehovet svarer til et fuldtidsarbejde, indgår en række forskelligartede opgaver. Vurderingen er altid konkret og individuel. Vi henviser til principmeddelelse 56-18.

I vurderingen af plejebehovet bør indgå overvejelser om, der i forbindelse med handicappet eller sygdommen er særlige omstændigheder, der kan føre til, at den ansatte deltager ved kontrol, behandling eller indlæggelse fx på grund af den nærtståendes alder, svækkelse, udviklingshæmning mv. Kommunen bør samtidig overveje om den person, der skal varetage pasningen, har opgaver med kørsel til kontrol eller behandling af den nærtstående handicappede eller syge. Det bør også indgå i overvejelserne, om der er behov for at varetage pleje- og omsorgsopgaver, der er uforenelige med at passe et erhvervsarbejde.

Kommunen har, som en del af helhedsvurderingen, pligt til at behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning. Det følger af retssikkerhedsloven. Det betyder også, at borgeren skal have tilbud om rådgivning og vejledning, hvis det er nødvendigt. Som udgangspunkt har kommunen kun pligt til at vejlede, hvis der er en anledning til det. Vi henviser til principmeddelelse 22-18.

 

Dato for underskrift

29.06.2023

Offentliggørelsesdato

30.06.2023

Paragraf

§ 118

Journalnummer 

21-51791