Ankestyrelsens principmeddelelse 8-23 om pension - boligstøtte - bopælskrav - ophold i udlandet

01-01-2023
Boligstøtteloven Pensionsloven Boligstøtte Bopælskrav Ophold i udlandet Pension Gældende Kommunal Udbetaling Danmark

Principmeddelelsen fastslår

Udbetaling Danmark skal foretage en konkret og individuel vurdering af, om ydelsesmodtageren har fast bopæl i Danmark i pensionslovens og/eller boligstøttelovens forstand, hvis ydelsesmodtageren har opholdt sig i udlandet i mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode - enten i en sammenhængende periode eller ved gentagne udlandsophold. 

Pensionslovens regler
For at have ret til pension er det en betingelse, at pensionisten har fast bopæl i Danmark. 
Hvis bopælskravet ikke er opfyldt, har pensionisten som udgangspunkt ikke ret til at modtage pension i udlandet.

Pensionister, der er omfattet af en af undtagelserne til bopælskravet, har ret til at modtage pension i udlandet. Det er i så fald dog ikke hele pensionen, som kan modtages i udlandet. For eksempel kan folkepensionens pensionstillæg, ældrechecken og førtidspensionens pensionstillæg ikke modtages i udlandet. 

Personer med dansk statsborgerskab bevarer retten til pension, hvis de har opnået folkepensionsalderen og har haft fast bopæl i Danmark i mindst 30 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen. 

Personer med dansk statsborgerskab, som tager bopæl i udlandet efter at have fået pension, bevarer også retten hertil, hvis de efter det fyldte 15. år har haft fast bopæl i Danmark i mindst 10 år eller i mindst ¼ af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Betingelsen skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. 

Udbetaling Danmark kan give dispensation til at modtage pension i udlandet for personer, der ikke opfylder undtagelsesbestemmelserne, og som tager bopæl i udlandet efter at have fået tilkendt pension, hvis særlige omstændigheder taler for det. Ansøgningen om dispensation skal indgives inden udrejsen. 

EU-retlige regler og konventioner mellem Danmark og andre lande om social sikring kan give en anden retsstilling for pensionisten end efter reglerne i pensionsloven. Det omhandler denne principmeddelelse ikke. 

Boligstøttelovens regler
For at have ret til boligstøtte, er det blandt andet en betingelse, at boligstøttemodtageren har fast bopæl i Danmark. 

Ophold i udlandet 
Ved fast bopæl i Danmark forstås, at ydelsesmodtageren har sit hjem i Danmark og er tilmeldt folkeregisteret i Danmark. 

Bopælskravet i pensionsloven og boligstøtteloven kan være opfyldt, selvom ydelsesmodtageren opholder sig i udlandet, hvis der er bevaret en reel faktisk bopæl i Danmark. Det vil sige, at ydelsesmodtageren fx kan tage på ferie i udlandet uden at miste retten til pension og/eller boligstøtte eller have et længere hospitalsophold i udlandet. 

Hvis en ydelsesmodtager har opholdt sig i udlandet i mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode, skal der foretages en konkret og individuel vurdering af, om ydelsesmodtageren fortsat kan anses for at have fast bopæl i Danmark. 

Udbetaling Danmark fastlægger ydelsesmodtagerens ophold i udlandet på baggrund af fx pasoplysninger, flybilletter, kontoudskrifter, oplysninger om lægekonsultation og ydelsesmodtagerens egne oplysninger om udlandsophold. 

Herefter skal der foretages en dag-til-dag beregning af hvert enkelt udlandsophold med henblik på at kunne konstatere, om ydelsesmodtageren samlet set har opholdt sig i udlandet i mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode. Beregningen foretages fra datoen for påbegyndelsen af hvert enkelt udlandsophold, dvs. fra datoen for udrejse af Danmark ved hvert udlandsophold. 

Hvis ydelsesmodtageren har opholdt sig i udlandet i mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode – enten som en sammenhængende periode eller ved flere gentagne udlandsophold – skal Udbetaling Danmark foretage en konkret og individuel vurdering af, om udrejsemønsteret skal medføre, at ydelsesmodtageren ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark i pensionslovens og/eller boligstøttelovens forstand. Hvis ydelsesmodtageren har skiftevis ophold i Danmark og i udlandet, skal der også foretages en konkret og individuel vurdering af, om opholdsperioderne i Danmark skal betragtes som en fortsættelse af udlandsopholdet, eller om ydelsesmodtageren kan anses for at have fast bopæl i Danmark i de danske opholdsperioder.

De momenter, der kan inddrages i vurderingen af, om ydelsesmodtageren har fast bopæl i Danmark under sine udlandsophold, kan eksempelvis være:

 - antallet af ophold i udlandet  
 - varigheden af ophold i udlandet
 - varigheden af ophold i udlandet sammenholdt med varigheden af ophold i Danmark
 - formålet med udlandsopholdet/udlandsopholdene
 - om ydelsesmodtageren har til hensigt at blive i Danmark eller udlandet varigt eller i en længere periode
 - arbejdsmæssige forhold
 - boligmæssige forhold
 - familiemæssige forhold

Den konkrete vurdering af, om ydelsesmodtageren opfylder bopælskravet i pensionsloven og/eller boligstøtteloven kan efter omstændighederne foretages alene på baggrund af længden og hyppigheden af den/de fastlagte ophold i udlandet og i Danmark, herunder hvis ydelsesmodtageren ikke svarer på Udbetaling Danmarks partshøring eller ikke oplyser om relevante forhold. 

Hvis Udbetaling Danmark vurderer, at ydelsesmodtageren ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark, gælder det fra udrejsedatoen fra Danmark i det udlandsophold, som overstiger mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode. Det betyder, at ydelsesmodtageren ikke anses for at have fast bopæl i Danmark i pensionslovens og/eller boligstøttelovens forstand i danske opholdsperioder.  

De konkrete sager

Sag nr. 1
Ankestyrelsen vurderede, at ydelsesmodtageren ikke kunne anses for at have fast bopæl i Danmark i pensionslovens forstand fra den 20. november 2018 til den 4. februar 2021. Styrelsen vurderede også, at ydelsesmodtageren kunne anses for at have fast bopæl i Danmark i pensionslovens forstand igen fra den 5. februar 2021.  

Ydelsesmodtageren havde med sit ophold i udlandet med udrejsedatoen fra Danmark den 20. november 2018 været mere end 6 måneder i udlandet i løbet af en 12-måneders periode, og der var derfor grundlag for at undersøge, om borger havde fast ophold i Danmark. Ydelsesmodtageren havde i perioden fra den 20. november 2018 til den 4. februar 2021 flere opholdsperioder i Danmark, hvor hver dansk opholdsperiode var af kort varighed, hvorfor de danske opholdsperioder ikke kunne betragtes som en afbrydelse af det forudgående udlandsophold. Ydelsesmodtageren opholdt sig igen i Danmark fra den 5. februar 2021 kun afbrudt af et udlandsophold i perioden fra den 2. juli 2021 til den 11. august 2021. 

Ydelsesmodtageren havde derfor ikke ret til at modtage folkepensionens pensionstillæg, ældrecheck og mediecheck i udlandet i perioden fra den 1. december 2018 til den 28. februar 2021.

Ydelsesmodtageren modtog også boligstøtte, og Ankestyrelsen vurderede, at boligstøtten skulle bortfalde med virkning fra den 20. november 2018, hvor ydelsesmodtageren ikke kunne anses for at have fast bopæl i Danmark.   

Sag nr. 2
Ankestyrelsen vurderede, at ydelsesmodtageren kunne anses for at have fast bopæl i Danmark i boligstøttelovens forstand under sit udlandsophold i perioden fra den 1. februar 2022 til den 20. august 2022. 

Ydelsesmodtageren var sygemeldt fra sin uddannelse i perioden fra den 1. februar 2022 til den 1. juli 2022 og skulle ifølge sin uddannelsesplan starte på uddannelsen igen den 29. august 2022. Ydelsesmodtageren havde også oplyst, at hun kun var væk i en periode, og at hun med sikkerhed skulle tilbage til Danmark. Udlandsopholdet måtte derfor betragtes som værende af midlertidig karakter.

Ankestyrelsen vurderede dog, at ydelsesmodtageren alligevel ikke havde ret til boligstøtte med virkning fra den 1. februar 2022, fordi hun havde fremlejet hele sin bolig.  

Ankestyrelsen har behandlet sagerne principielt. Det har vi gjort for at fastslå, hvornår der er grundlag for at foretage en vurdering af, om borger har fast bopæl i Danmark, og hvordan det herefter skal vurderes, om ydelsesmodtageren kan anses for at have fast bopæl i Danmark i pensionslovens og/eller boligstøttelovens forstand.

Love og bekendtgørelser
Lov om social pension (pensionsloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022. 

-§ 3, stk. 1, om at retten til pension er betinget af fast bopæl i Danmark.

Lov om individuel boligstøtte (boligstøtteloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 229 af 12. februar 2021. 

-§ 5, stk. 1, nr. 1, om at retten til boligstøtte er betinget af fast bopæl i Danmark.

Praksis
Gældende: 
Følgende principmeddelelse er brugt ved afgørelsen og gælder stadig: 

P-21-97: Dokumentation for kravet om fast bopæl her i landet efter pensionslovens § 3, stk. 1, vil i almindelighed være opfyldt ved tilmelding til folkeregisteret. Kommunen var dog ikke afskåret fra i særlige tilfælde at forlange dokumentation for opfyldelse af bopælskravet i pensionslovens § 3, stk. 1, ved at forlange fremmøde af pensionisten.

Kasserede:
Følgende principmeddelelser er kasserede og gælder ikke længere (historisk): 

P-12-07: En folkepensionist havde igennem mange år opholdt sig en del af året i det samme land i udlandet. Folkepensionisten lejede et hus og opmagasinerede efterfølgende sit bohave i Østen, da han rejste tilbage til Danmark. I Danmark havde han en permanent lejebolig stående klar til indflytning. Ankestyrelsen vurderede, at folkepensionisten efter en konkret vurdering ikke kunne anses for at have opgivet sin bopæl i Danmark under sine gentagne ophold i udlandet. Der blev lagt vægt på, at folkepensionisten havde bevaret sin lejebolig i Danmark og betalte skat her i landet samt at han opholdte sig i udlandet i under 6 måneder i løbet af et år. 

M-5-08: Afgørelse om opfyldelse af bopælskravet i boligstøtteloven skulle træffes efter en samlet skønsmæssig vurdering af alle sagens omstændigheder. Der kunne herunder lægges vægt på varigheden af ophold i udlandet og antal ophold i udlandet sammenholdt med perioder med ophold i Danmark.

Praksis er indarbejdet i denne principmeddelelse. 

Ankestyrelsen har ikke andre principmeddelelser på området. 

Sag nr. 1, j.nr. 22-58702 
Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om pension i udlandet, bortfald af boligstøtte på grund af ophold i udlandet og tilbagebetaling. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 30. november 2022.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

-Du har ikke haft ret til at modtage folkepensionens pensionstillæg, ældrecheck og mediecheck i perioden fra den 1. december 2018 til den 28. februar 2021, da du i denne periode ikke har haft fast bopæl i Danmark i pensionslovens forstand.

-Du skal tilbagebetale pensionstillæg, ældrecheck og mediecheck, som du har modtaget i perioden fra den 1. december 2018 til den 28. februar 2021. 

-Din boligstøtte bortfalder med virkning fra den 20. november 2018, da du fra denne dato ikke har haft fast bopæl i Danmark i boligstøttelovens forstand.

-Du skal tilbagebetale den boligstøtte, som du har modtaget i perioden fra den 20. november 2018. 

-Udbetaling Danmarks krav på tilbagebetaling af pension og boligstøtte er ikke forældet. 

Det betyder, at vi ændrer Udbetaling Danmarks afgørelse om den periode, hvor du ikke har haft ret til at modtage pension i udlandet. Vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse om tilbagebetaling af pension, og deres afgørelse om bortfald og tilbagebetaling af boligstøtte. 

Udbetaling Danmark kontakter dig med en ny opgørelse af tilbagebetalingskravet for det pensionstillæg, ældrecheck og mediecheck, som du uberettiget har modtaget i perioden fra den 1. december 2018 til den 28. februar 2021.

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

Begrundelse for afgørelsen om retten til pension i udlandet

Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at du ikke i pensionslovens forstand kan anses for at have fast bopæl i Danmark i perioden fra den 20. november 2018 til den 4. februar 2021, da dine ophold i udlandet i denne periode ikke har været af midlertidig karakter. Du har i denne periode haft dit hovedophold i udlandet.

Du har derfor ikke haft ret til at modtage folkepensionens pensionstillæg, ældrecheck og mediecheck i perioden fra den 1. december 2018 til den 28. februar 2021.

Vi vurderer også, at du kan anses for at have fast bopæl i Danmark igen fra den 5. februar 2021, da dit udlandsophold i perioden fra den 2. juli 2021 til den 11. august 2021 betragtes som værende af midlertidig karakter. 

Du har derfor igen haft ret til folkepensionens pensionstillæg fra den 1. marts 2021.    

Hvad er afgørende for resultatet
Det fremgår af sagens oplysninger, at du blev bevilget folkepension med virkning fra den 1. juni 2011. Du er dansk statsborger, og du har været registreret med bopæl i Danmark siden din indrejse til Danmark den 17. oktober 1985.

Udbetaling Danmark har på baggrund af dine pasoplysninger, dine kontoudskrifter og oplysninger om dine lægekonsultationer fastlagt dine udlandsophold således:

Udrejsedato:

Hjemrejsedato:

Antal dage i udlandet:

4. maj 2016

5. juni 2016

32

12. marts 2017

1. april 2017

20

15. august 2017

14. september 2017

30

14. marts 2018

11. april 2018

28

1. juli 2018

15. juli 2018

14

18. august 2018

8. november 2018

82

20. november 2018

8. maj 2019

169

22. maj 2019

16. november 2019

178

3. december 2019

25. februar 2020

84

7. marts 2020

25. oktober 2020

232

16. november 2020

5. februar 2021

81

2. juli 2021

12. august 2021

41

 
Udbetaling Danmark har den 16. september 2022 partshørt dig over ovennævnte udlandsperioder, som er opgjort på baggrund af oplysningerne fra dit pas, dine kontoudskrifter og lægekonsultationer. Udbetaling Danmark har ikke hørt fra dig. 

Vi lægger de af Udbetaling Danmark fastlagte udlandsophold til grund.

Når der foretages en dag-til-dag beregning med begyndelse fra udrejsedatoen fra Danmark for de enkelte udlandsophold, så overstiger dit udlandsophold med udrejsedatoen den 20. november 2018 mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode. 

Det er vores vurdering, at dine danske opholdsperioder fra den 8. maj 2019 til den 21. maj 2019 (14 dage), fra den 16. november 2019 til den 2. december 2019 (17 dage), fra den 25. februar 2020 til den 6. marts 2020 (11 dage) og fra den 25. oktober 2020 til den 15. november 2020 (22 dage) er korte ophold i Danmark, som på det foreliggende grundlag ikke afbryder de forudgående (langvarige) udlandsophold. Vi vurderer derfor på det foreliggende grundlag, at du som udgangspunkt ikke har fast bopæl i Danmark fra den 20. november 2018.

Imidlertid har du opholdt dig i Danmark fra den 5. februar 2021 til den 1. juli 2021 (147 dage), hvorefter du har været i udlandet i perioden fra den 2. juli 2021 til den 11. august 2021 (41 dage), og efterfølgende har du fra den 12. august 2021 opholdt dig i Danmark igen.  

Ud fra en konkret vurdering af varigheden af dit ophold i Danmark fra den 5. februar 2021 til den 1. juli 2021 (147 dage) sammenholdt med dit udlandsophold på 41 dage efterfulgt af et ophold i Danmark igen fra den 12. august 2021 og frem vurderer vi imidlertid, at dit udlandsophold i perioden fra den 2. juli 2021 til den 11. august 2021 betragtes som værende af midlertidig karakter. Selvom du med dit udlandsophold i denne periode har været mere end 6 måneder i udlandet i løbet af en 12-måneders periode, anses du for at have fast bopæl i Danmark igen fra den 5. februar 2021.  

Om reglerne
Retten til pension er betinget af, at modtageren har fast bopæl her i riget. 

Betingelsen om fast bopæl i Danmark gælder ikke for personer med dansk indfødsret, som har nået folkepensionsalderen, og som har haft fast bopæl i Danmark i mindst 30 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen. 

Personer med dansk indfødsret, som tager bopæl i udlandet efter at have fået tillagt pension, bevarer retten til pension, hvis de efter det fyldte 15. år har haft fast bopæl i Danmark i mindst 10 år eller i mindst 1/4 af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Bopælskravet skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Retten til at modtage folkepension i udlandet omfatter folkepensionens grundbeløb. 

Ved fast bopæl i Danmark forstås, at pensionisten har sit hjem i Danmark og er tilmeldt folkeregisteret i Danmark.

For at konstatere om udlandsopholdene overstiger mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode, foretages der en dag-til-dag beregning med begyndelse på udrejsedatoen fra Danmark for hvert enkelt udlandsophold.

Hvis pensionisten har opholdt sig i udlandet i mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode, skal der foretages en konkret og individuel vurdering af, om udrejsemønsteret skal medføre, at pensionisten ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark i pensionslovens forstand.

Hvis pensionisten ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark, gælder det fra udrejsedatoen fra Danmark i det udlandsophold, som overstiger mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode.

Begrundelse for afgørelsen om tilbagebetaling af pension

Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at du uberettiget og mod bedre vidende har modtaget folkepensionens pensionstillæg, ældrecheck og mediecheck i perioden fra den 1. december 2018 til den 28. februar 2021, og at du derfor skal tilbagebetale ydelserne.

Vi er opmærksomme på, at Udbetaling Danmark i afgørelsen af 30. november 2022 skriver, at du vil få en opgørelse af tilbagebetalingskravet senere. 

Udbetaling Danmark skal dog opgøre tilbagebetalingskravet på ny, da vi har ændret tilbagebetalingsperioden. 

Hvad er afgørende for resultatet
Du har ikke haft ret til at modtage folkepensionens pensionstillæg, ældrecheck og mediecheck i perioden fra den 1. december 2018 til den 28. februar 2021, hvor du ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark. Vi henviser til ovennævnte begrundelse for afgørelsen om retten til pension i udlandet.

Udbetaling Danmark har i pensionsmeddelelsen for februar 2018 vejledt dig om, at du har pligt til at give Udbetaling Danmark besked, hvis du fx opholder dig uden for Danmark. Du er i den forbindelse vejledt om, at udgangspunktet er, at du kan opholde dig i udlandet i en samlet periode på op til 6 måneder i løbet af 12 måneder, uden at det har betydning for din pension, hvis du har bevaret en reel faktisk bopæl i Danmark og er tilmeldt folkeregisteret. Det fremgår også af pensionsmeddelelsen, at hvis du ikke giver Udbetaling Danmark besked, så skal du måske betale penge tilbage. 

Vi lægger vægt på, at du ifølge sagens oplysninger ikke har oplyst Udbetaling Danmark om dine udlandsophold. 

Du har derfor ikke opfyldt din oplysningspligt. 

Du skal derfor tilbagebetale den folkepension, som du uberettiget har modtaget i perioden fra den 1. december 2018 til den 28. februar 2021, fordi du mod bedre vidende ikke har opfyldt din oplysningspligt. Du vidste eller burde have vidst, at du som følge af Udbetaling Danmarks vejledning skulle oplyse Udbetaling Danmark om dine udlandsophold. Du vidste eller burde også have vidst, at din manglende oplysning om dine udlandsophold kunne have betydning for retten til eller størrelsen af din folkepension.

Om reglerne
Den, der modtager pension, har pligt til at oplyse Udbetaling Danmark om forandringer i forhold, der kan forventes at medføre ændringer af pensionen. Har pensionisten tilsidesat sin oplysningspligt eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget modtaget pension, skal beløbet, der er modtaget med urette tilbagebetales.

Begrundelse for afgørelsen om bortfald af boligstøtte

Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at du ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark fra den 20. november 2018. Din boligstøtte bortfalder derfor med virkning fra den 20. november 2018. 

Hvad er afgørende for resultatet
Det fremgår af sagens oplysninger, at du har været registreret med bopæl på adressen xx siden den 15. december 2017. 

Udbetaling Danmark har på baggrund af dine pasoplysninger, dine kontoudskrifter og oplysninger om dine lægekonsultationer fastlagt dine udlandsophold således:

Udrejsedato:

Hjemrejsedato:

Antal dage i udlandet:

4. maj 2016

5. juni 2016

32

12. marts 2017

1. april 2017

20

15. august 2017

14. september 2017

30

14. marts 2018

11. april 2018

28

1. juli 2018

15. juli 2018

14

18. august 2018

8. november 2018

82

20. november 2018

8. maj 2019

169

22. maj 2019

16. november 2019

178

3. december 2019

25. februar 2020

84

7. marts 2020

25. oktober 2020

232

16. november 2020

5. februar 2021

81

2. juli 2021

12. august 2021

41

 
Udbetaling Danmark har den 16. september 2022 partshørt dig over ovennævnte udlandsperioder, som er opgjort på baggrund af oplysningerne fra dit pas, dine kontoudskrifter og lægekonsultationer. Udbetaling Danmark har ikke hørt fra dig. 

Vi lægger de af Udbetaling Danmark fastlagte udlandsophold til grund.

Når der foretages en dag-til-dag beregning med begyndelse fra udrejsedatoen for de enkelte udlandsophold, så overstiger dit udlandsophold med udrejsedatoen den 20. november 2018 mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode. Du anses derfor ikke for at have fast bopæl i Danmark fra den 20. november 2018.

Om reglerne
Retten til boligstøtte er betinget af, at ansøgeren har fast ophold her i landet.

Ved fast bopæl i Danmark forstås, at boligstøttemodtageren har sit hjem i Danmark og er tilmeldt folkeregisteret i Danmark.

For at konstatere om udlandsopholdene overstiger mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode, foretages der en dag-til-dag beregning med begyndelse på udrejsedatoen fra Danmark for hvert enkelt udlandsophold.

Hvis boligstøttemodtageren har opholdt sig i udlandet i mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode, skal der foretages en konkret og individuel vurdering af, om udrejsemønsteret skal medføre, at boligstøttemodtageren ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark i boligstøttelovens forstand.

Hvis boligstøttemodtageren ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark gælder det fra udrejsedatoen fra Danmark i det udlandsophold, som overstiger mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode.

Begrundelse for afgørelsen om tilbagebetaling af boligstøtte

Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at du uberettiget og mod bedre vidende har modtaget boligstøtte i perioden fra den 20. november 2018, som du derfor skal tilbagebetale. 

Udbetaling Danmark har opgjort tilbagebetalingskravet til 99.390 kr. 

Hvad er afgørende for resultatet
Du har ikke ret til boligstøtte fra den 20. november 2018. Vi henviser til ovennævnte begrundelse for afgørelsen om bortfald af boligstøtte.

Udbetaling Danmark har i boligstøttebrev af 1. februar 2018 vejledt dig om, at du straks skal give Udbetaling Danmark besked, hvis der sker ændringer i de oplysninger, som du har givet til Udbetaling Danmark, da det kan have betydning for, hvor meget du kan få i boligstøtte. Du skal fx give besked, hvis du bor i din bolig, men opholder dig mere end 6 måneder om året et andet sted. Det fremgår også af boligstøttebrevet, at din ret til boligstøtte i dette tilfælde kan bortfalde fra det tidspunkt, hvor ophold uden for boligen påbegyndes. Du er også vejledt om, at hvis du ikke giver Udbetaling Danmark besked, kan det betyde, at du skal betale penge tilbage.

Vi lægger vægt på, at du ifølge sagens oplysninger ikke har oplyst Udbetaling Danmark om dine udlandsophold. 

Du har derfor ikke opfyldt din oplysningspligt. 
Du skal derfor tilbagebetale den boligstøtte, som du uberettiget har modtaget til boligen beliggende xx i perioden fra den 20. november 2018, fordi du mod bedre vidende ikke har opfyldt din oplysningspligt. Du vidste eller burde have vidst, at du som følge af Udbetaling Danmarks vejledning skulle oplyse Udbetaling Danmark om dine udlandsophold. Du vidste eller burde også have vidst, at din manglende oplysning herom kunne have betydning for din ret til boligstøtte.

Om reglerne
Når en boligstøttemodtager modtager boligstøtte, har man pligt til at oplyse Udbetaling Danmark om alle ændringer, der kan føre til bortfald eller nedsættelse af boligstøtten.

Har boligstøttemodtageren ikke opfyldt sin oplysningspligt eller har boligstøttemodtageren mod bedre vidende uberettiget oppebåret boligstøtte, skal det beløb, der er oppebåret med urette, tilbagebetales.

Begrundelse for afgørelsen om forældelse

Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at Udbetaling Danmarks krav om tilbagebetaling af pension og boligstøtte ikke er forældet.

Hvad er afgørende for resultatet
Det fremgår af sagens oplysninger, at Udbetaling Danmark modtog en anonym anmeldelse i juni 2020 om, at du opholdte dig i udlandet. 

Udbetaling Danmark har herefter indledt en undersøgelse af, om du fik udbetalt ydelser på et korrekt grundlag, og om du eventuelt skulle betale penge tilbage. Udbetaling Danmark har haft de nødvendige oplysninger for at kunne vurdere sagen i september 2021. Du partshøres over sagens oplysninger den 16. september 2022. 

Udbetaling Danmark har været uvidende om kravet på for meget udbetalt pension og boligstøtte frem til i hvert fald juni 2020, som derved medfører suspension af forældelsesfristen. Kravet på de enkelte ydelser ville derfor tidligst være forældet efter juni 2023.

Derudover vil forældelsen være foreløbig afbrudt i perioder, hvor det har været under behandling ved offentlige myndigheder, herunder under Ankestyrelsens behandling af kravets eksistens og opgørelse. Dette indebærer, at forældelsen i øvrigt tidligst kan indtræde et år efter, at der er truffet endelig afgørelse om kravets eksistens og størrelse.

Om reglerne

Pension og boligstøtte er en fordring på penge, der forældes efter den 3 årige, almindelige forældelsesfrist. Der er ikke særlige regler i pensionsloven eller boligstøtteloven, der fraviger reglerne i forældelsesloven.

Den almindelige forældelsesfrist er 3 år og regnes fra det tidligste tidspunkt, fordringshaveren kunne kræve at få fordringen opfyldt, medmindre andet følger af andre bestemmelser.

Hvis fordringshaver er ubekendt med fordringen eller skyldneren, regnes forældelsesfristen først fra den dag, fordringshaveren fik eller burde få kendskab til fordringen. Uvidenheden skal vedrøre faktiske forhold, som kravet støttes på. 

Hvis Udbetaling Danmarks afgørelse om kravets eksistens og størrelse påklages til Ankestyrelsen, sker der er foreløbig afbrydelse af forældelsen, og forældelsen indtræder tidligst 1 år efter, at Ankestyrelsen har truffet afgørelse i sagen.

Der gælder en absolut forældelsesfrist på 10 år.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen. 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk

Sag nr. 2, j.nr. 22-61638
Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om bortfald og tilbagebetaling af boligstøtte. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 17. november 2022.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

-Du har ikke ret til boligstøtte fra den 1. februar 2022 til boligen beliggende xx.

-Du skal tilbagebetale den boligstøtte, som du har modtaget til ovennævnte bolig i perioden fra den 1. februar 2022 til den 31. december 2022. 

Det betyder, at vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres. 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

Begrundelse for afgørelsen om bortfald af boligstøtte 

Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at dit ophold i udlandet i perioden fra den 1. februar 2022 til den 20. august 2022 skal betragtes som værende af midlertidig karakter, og at du anses for at have fast bopæl i Danmark i denne periode. 

Vi vurderer dog, at du med virkning fra den 1. februar 2022 ikke længere har ret til boligstøtte til boligen beliggende xx, fordi du har fremlejet hele din bolig. 

Hvad er afgørende for resultatet om fast bopæl i Danmark 
Du har oplyst, at du i perioden fra den 1. februar 2022 til den 31. juli 2022 var på sygeorlov og flyttede til udlandet og Norge. Du har indsendt flybilletter, hvoraf det bl.a. fremgår, at du rejste fra Oslo til San Jose den 16. februar 2022 og fra Oslo til København den 21. august 2022. 

Vi lægger på den baggrund til grund, at du har opholdt dig i udlandet i en periode fra den 1. februar 2022 til den 20. august 2022.

Når der foretages en dag-til-dag beregning med begyndelse fra udrejsedatoen fra Danmark den 1. februar 2022, så overstiger dit ophold i udlandet mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode. 

Det er imidlertid vores vurdering, at dit udlandsophold skal betragtes som værende af midlertidig karakter. 

Vi lægger i den forbindelse vægt på din oplysning om, at du er sygemeldt fra din uddannelse i perioden fra den 1. februar 2022 til den 1. juli 2022, og at du ifølge din uddannelsesplan skulle starte på din uddannelse igen den 29. august 2022. Du har også oplyst, at du kun var væk i en periode, og at du med sikkerhed skulle tilbage. 

Det er derfor vores vurdering, at du skal anses for at have fast bopæl i Danmark under dit udlandsophold.

Hvad er afgørende for resultatet om bortfald af boligstøtte 
Vi lægger vægt på din oplysning om, at en anden person har boet på dit værelse i boligen beliggende xx fra den 1. februar 2022 og frem til juli 2022. 

Vi lægger på den baggrund til grund, at du fra den 1. februar 2022 har fremlejet hele din bolig, og at du ikke længere fysisk faktisk boede i boligen, da dit værelse var fremlejet til en anden person. 

Når du har fremlejet hele din bolig, så bortfalder din ret til boligstøtte med virkning fra den 1. februar 2022, hvor du fysisk faktisk ikke længere boede i boligen. 

Om reglerne
Fast bopæl i Danmark
Retten til boligstøtte er betinget af, at ansøgeren har fast ophold her i landet.

Ved fast bopæl i Danmark forstås, at boligstøttemodtageren har sit hjem i Danmark og er tilmeldt folkeregisteret i Danmark.

For at konstatere om udlandsopholdene overstiger mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode, foretages der en dag-til-dag beregning med begyndelse på udrejsedatoen fra Danmark for hvert enkelt udlandsophold.

Hvis boligstøttemodtageren har opholdt sig i udlandet i mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode, skal der foretages en konkret og individuel vurdering af, om udrejsemønsteret skal medføre, at boligstøttemodtageren ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark i boligstøttelovens forstand.

Hvis boligstøttemodtageren ikke kan anses for at have fast bopæl i Danmark, gælder det fra udrejsedatoen fra Danmark i det udlandsophold, som overstiger mere end 6 måneder i løbet af en 12-måneders periode.

Fremleje og fraflytning
Ved fremleje, fremlån eller udlejning af hele boligen bortfalder boligtagerens ret til boligstøtte. Retten til boligstøtte bortfalder på fraflytningsdagen.

Begrundelse for afgørelsen om tilbagebetaling af boligstøtte 

Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at du uberettiget og mod bedre vidende har modtaget boligstøtte i perioden fra den 1. februar 2022 til den 31. december 2022, og at du derfor skal tilbagebetale boligstøtten.

Udbetaling Danmark har opgjort tilbagebetalingskravet til 10.693 kr. 

Hvad er afgørende for resultatet
Du har ikke ret til boligstøtte fra den 1. februar 2022. Vi henviser til ovennævnte begrundelse for afgørelse om bortfald af boligstøtte. 

Udbetaling Danmark har i boligstøttebrev af 27. november 2021 vejledt dig om, at du skal give Udbetaling Danmark besked, hvis der sker ændringer i de oplysninger, som du har givet til Udbetaling Danmark, og det kan have betydning for, hvor meget du kan få i boligstøtte. Du skal fx give besked, hvis du flytter eller hvis du lejer et værelse ud. 

Du er også vejledt om, at hvis du ikke giver Udbetaling Danmark besked, kan det betyde, at du skal betale penge tilbage. 

Vi lægger vægt på, at du ifølge sagens oplysninger ikke har oplyst til Udbetaling Danmark, at du fremlejede hele din bolig. 

Du har derfor ikke opfyldt din oplysningspligt. 

Du skal derfor tilbagebetale den boligstøtte, som du uberettiget har modtaget til boligen beliggende xx i perioden fra den 1. februar 2022 til den 31. december 2022, fordi du mod bedre vidende ikke har opfyldt din oplysningspligt. Du vidste eller burde have vidst, at du som følge af Udbetaling Danmarks vejledning skulle oplyse Udbetaling Danmark om, at du fremlejede hele din bolig og ikke længere boede i boligen fra den 1. februar 2022. Du vidste eller burde også have vidst, at din manglende oplysning herom kunne have betydning for din ret til boligstøtte.

Om reglerne
Når en boligstøttemodtager modtager boligstøtte, har man pligt til at oplyse Udbetaling Danmark om alle ændringer, der kan føre til bortfald eller nedsættelse af boligstøtten.

Har boligstøttemodtageren ikke opfyldt sin oplysningspligt eller har boligstøttemodtageren mod bedre vidende uberettiget oppebåret boligstøtte, skal det beløb, der er oppebåret med urette, tilbagebetales.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.  

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk

Dato for underskrift

25.05.2023

Offentliggørelsesdato

26.05.2023

Paragraf

§ 3 §5

Journalnummer

22-58702