Principmeddelelsen fastslår
Orlov med ret til barselsdagpenge for forældre til børn født eller modtaget den 2. august 2022 eller senere ligedeles som udgangspunkt mellem forældrene, når de bor sammen på fødselstidspunktet.
Bor forældrene ikke sammen på fødselstidspunktet, finder udgangspunktet om ligedeling af orlov ikke anvendelse. Omfanget af orlov med ret til barselsdagpenge afhænger da af barnets bopæl og af forældremyndigheden over barnet.
Der skelnes mellem den forælder, som har barnet boende, og den forælder, som ikke har barnet boende.
Principmeddelelsen forholder sig også til muligheden for at få tildelt ekstra ugers orlov i særlige situationer, som både kan omhandle forældre, der bor sammen på fødselstidspunktet og forældre der ikke bor sammen.
Afklaring af, hvor en vandrende arbejdstager har bopæl, behandles ikke
i denne principmeddelelse. Der henvises til de EU-retlige regler herom.
Den forælder, som har barnet boende
En mor, som har barnet boende, har efter fødslen ret og pligt til 2 ugers orlov efterfulgt af yderligere ret til 8 ugers orlov, dvs. i alt 10 ugers barselsorlov med barselsdagpenge. En mor har også ret til 14 ugers forældreorlov med barselsdagpenge, og yderligere forældreorlov i 13 uger med barselsdagpenge, dvs. i alt 37 ugers orlov med barselsdagpenge.
En far/medmor, som har barnet boende, har ret til 2 ugers fædre-/medmødreorlov efter fødslen og 22 ugers forældreorlov. Far/medmor har ret til yderligere forældreorlov i 13 uger, dvs. i alt 37 ugers orlov.
Den forælder, som har barnet boende og har eneforældremyndighed
Hvis den forælder, som har barnet boende, har eneforældremyndighed over barnet, har forælderen ud over retten til orlov i 37 uger med barselsdagpenge ret til yderligere 9 ugers orlov med ret til barselsdagpenge efter ansøgning, dvs. sammenlagt 46 ugers orlov med barselsdagpenge.
Dette vil også omfatte situationer, hvor faderskabet ikke er fastslået.
Den forælder, som ikke har barnet boende
Den forælder, som ikke har barnet boende, har ret til barselsdagpenge i 9 uger under forældreorlov. En far tildeles ligeledes 2 ugers fædreorlov.
Overdragelse af orlov
Reglerne om overdragelse af orlov mellem forældrene finder også anvendelse, når forældrene ikke bor sammen på fødselstidspunktet. Den forælder, der har barnet boende, kan således overdrage uger til den forælder, der ikke har barnet boende, og omvendt.
Forældrenes beskæftigelsesmæssige status er afgørende for, hvor meget orlov med ret til barselsdagpenge, der kan overdrages til den anden forælder. Reglerne om øremærket barsel for lønmodtagere finder også anvendelse.
Det betyder for en mor, som har barnet boende, at hun som lønmodtager kan overdrage op til 8 ugers barselsorlov og op til 18 ugers forældreorlov til den anden forælder. De sidste 9 ugers forældreorlov er øremærket orlov og dermed uoverdragelig. Hvis mor i stedet er selvstændig, kan hun overdrage op til 8 ugers barselsorlov og alle 27 ugers forældreorlov. En mor, som er ledig, kan overdrage op til 27 ugers forældreorlov.
Hvis det i stedet er far, som har barnet boende, kan han som lønmodtager overdrage op til 26 ugers forældreorlov til den anden forælder. Er far ledig eller selvstændig, kan han overdrage op til 35 ugers forældreorlov til den anden forælder. Det betyder også, at en far, som ikke har barnet boende og er lønmodtager, ikke kan overdrage orlov til den anden forælder. Er far i stedet enten ledig eller selvstændig, kan han overdrage op til 9 ugers forældreorlov.
Bopælsforhold på fødselstidspunktet
Det er bopælsforholdene på fødselstidspunktet, som er afgørende for fordelingen af orloven.
Oplysninger i CPR om bopæl vil som udgangspunkt blive lagt til grund for, hvordan bopælsforholdene er.
Efterfølgende ændringer i forældrenes bopæl ændrer ikke ved antallet af tildelte uger.
Særlige situationer
- Kun den ene forælder er omfattet af dansk social sikring
I de tilfælde, hvor forældrene bor sammen på fødselstidspunktet, men kun den ene forælder er omfattet af dansk social sikring, kan der i visse tilfælde tildeles ekstra 13 uger med barselsdagpenge ved fravær.
Når forældrene bor sammen på fødselstidspunktet, men kun den ene forælder er omfattet af dansk social sikring, vil den forælder, der er socialt sikret i Danmark, som udgangspunkt have ret til 24 ugers barselsdagpenge under orlov efter barnets fødsel. Den samme forælder kan tildeles ekstra 13 ugers barselsdagpenge, hvis forælderen kan dokumentere, at den anden forælder ikke i samme periode efter et andet lands lovgivning får udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse under forældreorlov.
De ekstra 13 ugers orlov med barselsdagpenge ved fravær skal kompensere for, at den forælder, der ikke er socialt sikret i Danmark, ikke har mulighed for at overdrage orlov med barselsdagpenge til den anden forælder.
Denne bestemmelse finder kun anvendelse, når forældrene bor sammen på fødselstidspunktet. Senere ændringer i bopælsforholdene har ikke betydning for retten til ekstra 13 uger med barselsdagpenge ved fravær.
- Fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse hos den ene forælder
Hvis den ene af barnets forældre på grund af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse er ude af stand til at passe barnet alene, kan der tildeles 9 ekstra ugers orlov med barselsdagpenge til den anden forælder.
Det er et krav, at den forælder, som er ude af stand til at passe barnet alene, er lønmodtager og dermed er omfattet af reglerne om øremærket orlov.
Det er også en betingelse for tildeling af ekstra 9 ugers barselsdagpenge, at den ansøgende forælder fremlægger lægelig dokumentation for, at den anden forælder er ude af stand til at passe barnet alene.
Denne bestemmelse finder anvendelse uanset, om forældrene bor sammen eller ikke bor sammen på fødselstidspunktet.
Manglende samvær eller samvær i utilstrækkeligt omfang kan konkret vurderes at være en barselshindring.
De konkrete sager
I sag nr. 1 havde far ikke ret til orlov med barselsdagpenge ud over 2 ugers fædreorlov og efterfølgende 9 ugers orlov under forældreorlov. Udbetaling Danmark lagde vægt på at far, som boede og arbejdede i Danmark, ikke havde barnet boende på fødselstidspunktet. Udbetaling Danmark vurderede, at fars ændrede bopælsforhold efter fødslen ikke ændrede ved tildelingen af orlov.
Ankestyrelsen stadfæstede Udbetaling Danmarks afgørelse om afslag på ekstra uger med barselsdagpenge.
I sag nr. 2 havde mor ret til 2 ugers pligtorlov, 8 ugers barselsorlov, 14 ugers forældreorlov og 13 ugers yderligere forældreorlov, dvs. i alt 37 ugers orlov. Mor var bosat i Danmark på fødselstidspunktet og havde barnet boende. Udbetaling Danmark lagde vægt på, at barnets anden forælder ikke havde ophold i Danmark og der var ikke oplysninger om, at barnets anden forælder på anden måde var omfattet af dansk social sikring. Mor havde ikke ret til ekstra 13 uger med barselsdagpenge ved fravær efter bekendtgørelsen, da disse regler ikke finder anvendelse for forældre, som ikke boede sammen på fødselstidspunktet.
Ankestyrelsen stadfæstede Udbetaling Danmarks afgørelse om afslag på ekstra 13 uger med barselsdagpenge ved fravær.
I sag nr. 3 havde far ikke ret til orlov ud over 2 ugers fædreorlov og efterfølgende 9 ugers forældreorlov. Far boede i Danmark, men havde ikke barnet boende på fødselstidspunktet. Mor og barn havde på fødselstidspunktet adresse i udlandet, men flyttede efter et par måneder til Danmark. Familien havde efterfølgende samme adresse. Udbetaling Danmark vurderede, at far ikke havde ret til yderligere orlov, da det var bopælsforholdene på tidspunktet for fødslen, som var afgørende for fordelingen af orloven. Far havde ikke ret til ekstra 13 uger med barselsdagpenge ved fravær efter bekendtgørelsen, da disse regler ikke finder anvendelse for forældre, som ikke boede sammen på fødselstidspunktet.
Ankestyrelsen stadfæstede Udbetaling Danmarks afgørelse om afslag på ekstra 13 uger med barselsdagpenge ved fravær.
I sag nr. 4 havde mor ikke ret til orlov ud over orlov i sammenlagt 37 uger. Mor boede sammen med barnet, men fik afslag på 9 ugers ekstra orlov, da det ikke var dokumenteret, at far, som ikke boede sammen med barnet, på grund af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse var ude af stand til at passe barnet alene. Fars manglende tilknytning til barnet kunne ikke sidestilles med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Mor klagede over dette og anførte, at far pga. manglende tilknytning til barnet ikke kunne holde orlov alene med barnet. Mor havde ikke ret til yderligere orlov som følge heraf, da manglende samvær, sporadisk samvær eller ikke tilstrækkeligt samvær ikke i sig selv er udtryk for, at forælderen er ude af stand til at passe barnet alene. Da forældrene havde delt forældremyndighed, kunne der heller ikke tildeles yderligere orlov efter reglen om yderligere ret til orlov med barselsdagpenge, når bopælsforælderen har eneforældremyndighed.
Ankestyrelsen stadfæstede Udbetaling Danmarks afgørelse om afslag på ekstra 9 uger med barselsdagpenge.