Ankestyrelsens principmeddelelse 18-24 om børne- og ungeydelse - ligedeling - EU/EØS - EF-forordning nr. 883/2004 - to berettigede ydelsesmodtagere - udbetalingsregler - overgangsregel

01-01-2024
Børne- og ungeydelsesloven Børne- og ungeydelse EF-forordning 883/2004 EUEØS Ligedeling Overgangsregel To berettigede ydelsesmodtagere Udbetalingsregler Gældende Kommunal Udbetaling Danmark

Principmeddelelsen fastslår

Når en sag om udbetaling af børne- og ungeydelse er omfattet af EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger (grundforordningen) skal børne- og ungeydelsen ikke ligedeles.

Når børne- og ungeydelsen allerede udbetales, og når begge forældremyndighedsindehavere opfylder betingelserne for retten til børne- og ungeydelse, heraf mindst én i kraft af grundforordningen, skal den fulde børne- og ungeydelse udbetales til den ene forældremyndighedsindehaver.

Principmeddelelsen fastslår, at børne- og ungeydelsen i sådanne tilfælde, og når forældremyndighedsindehaverne ikke bor sammen, skal udbetales til den af forældremyndighedsindehaverne, der har barnet boende hos sig. Opholder barnet sig lige meget hos begge forældre, fx ved en 7/7-ordning, skal ydelsen udbetales til den forælder, hos hvem barnet er bopælsregistreret.

Tidspunktet for ændring af udbetaling af børne- og ungeydelsen i EU/EØS-sager

Ændring af udbetaling af børne- og ungeydelse i sager omfattet af grundforordningen skal ske med virkning fra næstkommende udbetalingsperiode - henholdsvis kvartal eller måned - efter, at der er sket en ændring i de forhold, der medfører, at sagen omfattes af grundforordningen.

Rækkevidden af overgangsbestemmelsen i EU/EØS-sager

Overgangsordningen i børne- og ungeydelseslovens § 4, stk. 10, er en fravigelse af hovedreglen om ligedeling af børne- og ungeydelse.

En forældremyndighedsindehaver er omfattet af overgangsordningen i forbindelse med ligedeling af børne- og ungeydelse, hvis forældre med fælles forældremyndighed ikke var registreret på samme bopæl i CPR i hele perioden fra og med den 19. oktober 2021 til og med den 21. november 2021.

Det fremgår dog af § 4, stk. 10, at overgangsordningen ikke gælder for EU/EØS-sager (situationer omfattet af § 4, stk. 8).

De konkrete sager

Sag nr. 1

Udbetaling Danmark stoppede en ydelsesmodtagers udbetaling af børne- og ungeydelse. Ydelsesmodtageren havde hidtil modtaget halvdelen af børne- og ungeydelsen, fordi der var fælles forældremyndighed over barnet, og begge forældre boede i Danmark. Udbetaling af ydelsen var derfor sket efter hovedreglen om ligedeling i lov om børne- og ungeydelse. Ydelsesmodtageren flyttede senere til et andet EU/EØS-land og fortsatte med at arbejde i Danmark og var derfor fortsat dansk socialt sikret. Ydelsesmodtageren havde derfor ret til børne- og ungeydelse i kraft af grundforordningen. Den anden forældremyndighedsindehaver opfyldte uændret betingelserne for ret til børneydelse efter børne- og ungeydelsesloven. Udbetaling Danmark traf afgørelse om, at der ikke længere kunne ske ligedeling af børneydelsen, da sagen var omfattet af grundforordningen, og at den fulde ydelse derfor blev udbetalt til den forælder, der havde barnet boende hos sig.

Ankestyrelsen stadfæstede Udbetaling Danmarks afgørelse om, at børneydelsen ikke skulle udbetales til ydelsesmodtageren fra kvartalet efter, at ydelsesmodtager var flyttet til et andet EU/EØS-land og herved opnåede sin ret til børne- og ungeydelse i henhold til grundforordningen. Ankestyrelsen lagde vægt på, at der ikke skal ske ligedeling af børne- og ungeydelsen i sager omfattet af grundforordningen og vurderede, at den forælder, som har barnet boende hos sig, i kraft heraf, måtte anses for at stå for den primære forsørgelse af barnet og derfor skal have ydelsen udbetalt.

Sag nr. 2

Udbetaling Danmark stoppede en ydelsesmodtagers udbetaling af børneydelse med virkning fra den 31. oktober 2022. Ydelsesmodtageren boede i et andet EU/EØS-land med barnet og modtog dansk førtidspension. Ydelsesmodtageren havde hidtil modtaget den fulde børneydelse. Barnet flyttede til Danmark og blev registreret på den anden forældremyndighedsindehavers adresse den 15. oktober 2022.

Udbetaling Danmark traf afgørelse om, at begge forældremyndighedsindehavere opfyldte betingelserne for retten til ydelsen, og at sagen var omfattet af grundforordningen, hvorfor den fulde ydelse ville blive udbetalt til den forælder, der havde barnet boende hos sig.

Ankestyrelsen var enig i Udbetaling Danmarks afgørelse om, at børneydelsen ikke skulle udbetales til ydelsesmodtageren, efter barnet var flyttet hjem til den anden forældremyndighedsindehaver. Ankestyrelsen lagde vægt på, at der ikke skal ske ligedeling af børne- og ungeydelsen i sager omfattet af grundforordningen, og vurderede, at den forælder, som har barnet boende hos sig, i kraft heraf, måtte anses for at stå for den primære forsørgelse af barnet og derfor skal have ydelsen udbetalt. Ankestyrelsen ændrede imidlertid tidspunktet for, hvornår ydelsesmodtageren ikke længere kunne få udbetalt børneydelsen fra, idet ændring af udbetaling først kunne ske kvartalet efter, at barnet var flyttet til den anden forældremyndighedsindehaver, hvorfor ydelsesmodtageren havde ret til børneydelsen for oktober kvartal 2022.

Ankestyrelsen bemærkede, at ydelsesmodtageren ikke var omfattet af overgangsordningen i børne- og ungeydelsesloven, fordi ydelsesmodtageren hidtil havde opnået ret til ydelsen i kraft af forordningens regler.  

Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt. Det har vi gjort for at fastslå, hvem af to forældremyndighedsindehavere, der skal have børne- og ungeydelsen udbetalt fremadrettet, når begge opfylder betingelserne for retten til ydelsen, og sagen omfattes af EF-forordning nr. 883/2004, hvor reglerne om ligedeling ikke finder anvendelse. Hermed fastlægges praksis for udbetaling af børne- og ungeydelse i sager omfattet af grundforordningen i lyset af de nye ligedelingsregler, der trådte i kraft 1. januar 2022. 

Love og bekendtgørelser

Bekendtgørelse af lov om en børne- og ungeydelse, senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 724 af 25. maj 2022

  • § 4, stk. 1, om ligedeling af børne- og ungeydelse
  • § 4, stk. 8, om sager omfattet af EF-forordning nr. 883/2004
  • § 4, stk. 10, om overgangsordningen.

EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger

  • Art. 11 om fastlæggelse af, hvilket lands lovgivning der skal anvendes
  • Art. 67 om udbetaling af familieydelser for familiemedlemmer med bopæl i anden medlemsstat

Praksis

Gældende:

Følgende principmeddelelse er brugt ved afgørelsen og gælder stadig:

11-23: Rækkevidden af overgangsbestemmelsen. En forældremyndighedsindehaver er omfattet af overgangsbestemmelsen, selvom denne er den eneste fuldt skattepligtige i Danmark og dermed den eneste berettigede til børne- og ungeydelse.

Kasseret:

Følgende principmeddelelser er kasseret og gælder ikke længere:

B-5-94: Principmeddelelsen omhandler udbetaling af danske familieydelser, hvor den ene forælder flyttede til et EU-land med børnene og i en periode fortsat var dansk socialt sikret, og den anden forælder boede og arbejdede i Danmark.

Der er kommet nye regler på området. 

Sag nr. 1, j.nr. 23-42110

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om stop og tilbagebetaling af børneydelse. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 11. maj 2023.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

  • Du har ikke ret til at få udbetalt børneydelse fra den 1. januar 2023.

 

  • Du skal tilbagebetale modtaget børneydelse for perioden fra den 1. januar 2023 til den 30. juni 2023.

Det betyder, at vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres.

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har fremsendt alle relevante akter. Vi kritiserer også, at Udbetaling Danmark ikke har begrundet afgørelsen tilstrækkelig præcist. Det har ikke betydning for afgørelsen.

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

Begrundelse for afgørelsen om børne- og ungeydelse

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du ikke har ret til at få udbetalt børne- og ungeydelse med virkning fra den 1. januar 2023, fordi ydelsen udbetales til den forælder, der har barnet boende hos sig, når din sag er omfattet af EF-forordningen efter din flytning til Sverige.  

Hvad er afgørende for resultatet

Du og den anden forælder har ifølge oplysninger i CPR fælles forældremyndighed over X. Udbetaling Danmark traf den 21. december 2022 afgørelse om, at børneydelsen skulle ligedeles mellem dig og den anden forælder. 

Den 30. december 2022 udrejste du fra Danmark til Sverige. Du fortsatte med at arbejde i Danmark.

Når du bor i et andet EU-land og arbejder i Danmark, er du omfattet af EF-forordningen og opnår ret til familieydelser fra Danmark i henhold til forordningens regler.

Det fremgår af sagens oplysninger, at den anden forælder også har ret til børne- og ungeydelse i Danmark. Den anden forælder bor i Danmark med X.

Børne- og ungeydelsen skal ikke ligedeles mellem forældrene, når sagen er omfattet af EF-forordningen. Idet du opnår din ret til familieydelser efter EF-forordningens regler, skal den fulde børne- og ungeydelse til X derfor alene udbetales til dig eller den anden forælder.

Den fulde ydelse skal udbetales til den forælder, barnet bor hos. X er bopælsregistreret i CPR hos den anden forælder, og der foreligger ikke øvrige oplysninger i sagen om, at X ikke opholder sig hos den anden forælder.

Din udbetaling af børneydelse skal ophøre med virkning fra kvartalet efter, at du er udrejst til Sverige.

Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at du har overført børneydelsen til den anden forælder, og at den anden forælder og X skal ud og rejse, så pengene er brugt til det.

Oplysningerne ændrer ikke resultatet, fordi børne- og ungeydelsen ikke kan ligedeles i sager omfattet af EF-forordningen. Vi bemærker, at den anden forælder modtager den fulde ydelse med virkning fra den 1. januar 2023. Eventuel tilbagebetaling af din overførsel af børneydelsen til den anden forælder er et privat mellemværende mellem dig og den anden forælder.

Om reglerne

Efter lov om en børne- og ungeydelse udbetales der en skattefri børne- og ungeydelse for børn under 18 år.

Det er en betingelse for retten til børne- og ungeydelse, at den person, der har forældremyndigheden over barnet, er fuldt skattepligtig i Danmark, og at barnet opholder sig her i landet.

Betingelserne om skattepligt og ophold her i landet er fraveget i EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af sociale sikringsordninger.

Efter forordningen har en person ret til familieydelser i kraft af arbejde fra det medlemsland, hvor pågældende har lønnet beskæftigelse eller modtager en kontantydelse som sidestilles hermed. Det gælder også selv om personen og/eller familiemedlemmerne bor i et andet medlemsland.

Fra og med 1. januar 2022 blev børne- og ungeydelsen automatisk delt lige mellem forældre, der bor sammen og har fælles forældremyndighed over et barn.

Forældre med fælles forældremyndighed, der er flyttet fra hinanden efter den 19. oktober 2021 deler ligeledes automatisk børne- og ungeydelsen.

I sager omfattet af EF-forordningen skal børne- og ungeydelsen ikke ligedeles, men det er ikke fastsat, hvad der skal gælde i den situation, hvor der er fælles forældremyndighed over barnet, og børne- og ungeydelsen allerede udbetales, samt når forældrene ikke lever sammen. Det vurderes, at da bopælsforælderen må anses for at stå for den primære forsørgelse af barnet i kraft af, at barnet bor hos denne forælder, skal børne- og ungeydelsen udbetales til denne forælder. Opholder barnet sig lige meget hos begge forældre, udbetales børne- og ungeydelsen til den forælder, på hvis adresse barnet er bopælsregistreret.

Hvis udbetalingen af børneydelse ændres, fordi sagen omfattes af EF-forordningen, sker ændring i udbetalingen med virkning fra kvartalet efter, at der er sket en ændring i personens forhold.

Begrundelse for afgørelsen om tilbagebetaling

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du har modtaget børne- og ungeydelse i perioden 1. januar 2023 til 30. juni 2023 med urette og mod bedre vidende.

Du skal derfor tilbagebetale modtaget børne- og ungeydelse for den angivne periode.

Hvad er afgørende for resultatet

Du har ikke ret til at få udbetalt børne- og ungeydelse fra den 1. januar 2023. Vi henviser til begrundelsen ovenfor.

Ved afgørelsen om ligedeling af børneydelsen af den 21. december 2022 blev du vejledt om, at du skal give besked til Udbetaling Danmark, hvis der sker ændringer, herunder fx hvis du eller barnets anden forælder får bopæl eller arbejde i udlandet. Du blev også vejledt om, at du skal give besked om disse ændringer, da det kan have betydning for, om du fortsat kan få børne- og ungeydelse. Du blev dertil vejledt om, at hvis du ikke giver Udbetaling Danmark besked, kan det betyde, at du skal betale penge tilbage.

Du har ifølge sagens oplysninger ikke givet besked til Udbetaling Danmark om, at du flyttede til Sverige den 30. december 2022.

På baggrund af vejledningen vidste eller burde du have vidst, at du skulle give Udbetaling Danmark besked om, at du flyttede til Sverige den 30. december 2022, og at din bopæl i udlandet kunne have betydning for, om du kunne få børne- og ungeydelse.

Du skal derfor tilbagebetale modtaget børne- og ungeydelse for perioden 1. januar 2023 til 30. juni 2023.

Om reglerne

Hvis man har modtaget en ydelse uberettiget og mod bedre vidende, skal ydelsen tilbagebetales.

Når man modtager en ydelse, har man pligt til at oplyse Udbetaling Danmark om ændringer i sine forhold, som kan medføre nedsættelse eller bortfald af ydelsen.

Bemærkninger til Udbetaling Danmark

Begrundelse

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har begrundet afgørelsen tilstrækkeligt præcist for så vidt angår tilbagebetaling af børne- og ungeydelse. Udbetaling Danmark har ikke nærmere begrundet, hvorfor betingelserne for tilbagebetaling efter børne- og ungeydelseslovens § 5, stk. 5, er opfyldt.

Det fører dog ikke til et andet resultat. Grunden er, at vi har givet den korrekte begrundelse i vores afgørelse.

Akter

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har oversendt alle akter i sagen sammen med genvurderingen og klagen. Udbetaling Danmark har bl.a. ikke oversendt partshøringsbrev af 27. februar 2023.

Det fører dog ikke til et andet resultat. Ankestyrelsen har inden vores afgørelse af sagen modtaget ovennævnte oplysninger, og oplysningerne er dermed indgået i vores sagsbehandling.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk .

Sag nr. 2, j.nr. 23-24351

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om stop og tilbagebetaling af børneydelse og børnetilskud. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 24. februar 2023.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

  • Du har ikke ret til at modtage børneydelse fra den 1. januar 2023.

 

  • Du har ikke ret til at modtage børnetilskud fra den 1. januar 2023.

 

  • Du skal tilbagebetale børneydelse for perioden fra den 1. januar 2023 til den 30. juni 2023.

 

  • Du skal tilbagebetale børnetilskud for perioden fra den 1. januar 2023 til den 30. juni 2023.

Det betyder, at vi ændrer Udbetaling Danmarks afgørelser for så vidt angår, hvornår din ret til børneydelse og børnetilskud ophører. Vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse for så vidt angår, at du skal tilbagebetale ydelserne.

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har fremsendt alle relevante akter. Vi kritiserer også, at Udbetaling Danmark ikke har begrundet afgørelsen tilstrækkelig præcist, herunder henvist til de korrekte retsregler. Det har ikke betydning for afgørelsen.

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

Begrundelse for afgørelsen om børne- og ungeydelse

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du ikke har ret til at få udbetalt børne- og ungeydelse fra den 1. januar 2023, fordi ydelsen udbetales til den forælder, der har barnet boende hos sig, når din sag er omfattet af EF-forordningen på grund af din bopæl i Spanien.

Hvad er afgørende for resultatet

Du og den anden forælder har ifølge oplysninger i CPR fælles forældremyndighed over X.

Det fremgår af oplysninger i CPR, at du og X har boet i Spanien siden 31. juli 2021. Den anden forælder har boet i Danmark.

X flyttede til Danmark og blev registreret på den anden forælders adresse den 15. oktober 2022.

Du modtager dansk førtidspension.

Når du bor i et andet EU-land og modtager pension fra Danmark, er du omfattet af EF-forordningen og opnår ret til familieydelser fra Danmark på baggrund af forordningens regler.

Det fremgår af sagens oplysninger, at den anden forælder også har ret til børne- og ungeydelse i Danmark. Den anden forælder bor og arbejder i Danmark.

Børne- og ungeydelsen skal ikke ligedeles mellem forældrene, når sagen er omfattet af EF-forordningen. Idet du bor i Spanien og opnår retten til ydelsen i kraft af EF-forordningens regler, skal den fulde børne- og ungeydelse til X derfor alene udbetales til dig eller den anden forælder.

Den fulde ydelse skal udbetales til den forælder, som barnet bor hos. X blev bopælsregistreret i CPR hos den anden forælder, og der foreligger ikke øvrige oplysninger i sagen om, at X ikke opholdte sig hos den anden forælder fra den 15. oktober 2022.

Vi er opmærksomme på, at X efterfølgende er kommet på et opholdssted, men det ændrer ikke resultatet for så vidt angår, at X indrejste til Danmark med registreret bopæl hos den anden forælder.

For forældremyndighedsindehavere, der ikke var bopælsregistreret på samme bopæl i CPR i hele perioden fra og med den 19. oktober 2021 til og med den 21. november 2021, er der fastsat en overgangsordning, hvorefter hovedreglen om ligedeling ikke finder anvendelse. For forældremyndighedsindehavere omfattet af overgangsreglen, skal hele børne- og ungeydelsen udbetales til den forældremyndighedsindehaver, der fik udbetalt den sidste ydelse i 2021.

Du har fået udbetalt hele børneydelsen, fordi X har boet hos dig i Spanien. Du modtager dansk pension med bopæl i Spanien og har derfor haft ret til børne- og ungeydelsen i kraft af reglerne i EF-forordningen. Det betyder, at du ikke er omfattet af overgangsreglen, fordi din udbetaling af ydelsen er sket i kraft af børne- og ungeydelseslovens regel, der særskilt vedrører sager omfattet af forordningen.

Din udbetaling af børneydelse skal ophøre med virkning fra kvartalet efter, at X er flyttet til den anden forælder.

Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at du har forsørgelsespligt for din datter, og at du skal betale for hendes ophold på et opholdssted. Du oplyser, at et sådan ophold er ekstremt dyrt.

Du oplyser også, at både du og den anden forælder bor i et EU-land og begge har del i forældremyndigheden, hvorfor du mener, at du er berettiget til at modtage familieydelser og ikke skal betale ydelser tilbage, som du er berettiget til.

Oplysningerne ændrer ikke resultatet, fordi der er regler i lovgivningen om både, hvem der opnår ret til ydelser, og hvilken forældremyndighedsindehaver, som kan få ydelserne udbetalt. Det betyder, at selvom du opfylder betingelserne for selve retten til en ydelse, kan det være den anden forælder, som har ret til at få den udbetalt, når denne i øvrigt også opfylder betingelserne for retten til ydelsen. Vi lægger her vægt på, at det er den forælder, som har barnet boende hos sig, som har ret til at få familieydelserne udbetalt.

Vi bemærker desuden, at hvis et barn er anbragt efter barnets lov (tidligere serviceloven), er der ikke ret til børne- og ungeydelse. Det er således en betingelse for at modtage ydelsen, at barnet ikke er anbragt.

Om reglerne

Efter lov om en børne- og ungeydelse udbetales der en skattefri børne- og ungeydelse for børn under 18 år.

Det er en betingelse for retten til børne- og ungeydelse, at den person, der har forældremyndigheden over barnet, er fuldt skattepligtig i Danmark, og at barnet opholder sig her i landet.

Betingelserne om skattepligt og ophold her i landet er fraveget i EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af sociale sikringsordninger.

Efter forordningen har en person ret til familieydelser i kraft af arbejde fra det medlemsland, hvor pågældende har lønnet beskæftigelse eller modtager en kontantydelse som sidestilles hermed. Det gælder også selv om personen og/eller familiemedlemmerne bor i et andet medlemsland.

Fra og med 1. januar 2022 blev børne- og ungeydelsen automatisk delt lige mellem forældre, der bor sammen og har fælles forældremyndighed over et barn.

For forældremyndighedsindehavere, der ikke var bopælsregistreret på samme bopæl i CPR i hele perioden fra og med den 19. oktober 2021 til og med den 21. november 2021, er der fastsat en overgangsordning, hvorefter hovedreglen om ligedeling ikke finder anvendelse. For forældremyndighedsindehavere omfattet af overgangsreglen, skal hele børne- og ungeydelsen udbetales til den forældremyndighedsindehaver, der fik udbetalt den sidste ydelse i 2021. Når den ene forældremyndighedsindehaver bor i et andet EU/EØS-land vil sagen vedrørende udbetaling af børne- og ungeydelse være omfattet af EF-forordningen. For sådanne sager vil en forældremyndighedsindehaver ikke kunne være omfattet af overgangsreglen.

Forældre med fælles forældremyndighed, der er flyttet fra hinanden efter den 19. oktober 2021 deler ligeledes automatisk børne- og ungeydelsen.

I sager omfattet af EF-forordningen skal børne- og ungeydelsen ikke ligedeles, men det er ikke fastsat, hvad der skal gælde i den situation, hvor der er fælles forældremyndighed over barnet, og børne- og ungeydelsen allerede udbetales, samt når forældrene ikke lever sammen. Det vurderes, at da bopælsforælderen må anses for at stå for den primære forsørgelse af barnet i kraft af, at barnet bor hos denne forælder, skal børne- og ungeydelsen udbetales til denne forælder. Opholder barnet sig lige meget hos begge forældre, udbetales børne- og ungeydelsen til den forælder, på hvis adresse barnet er bopælsregistreret.

Hvis udbetalingen af børneydelse ændres, fordi sagen omfattes af EF-forordningen 883/2004, sker ændring i udbetalingen med virkning fra kvartalet efter, at der er sket en ændring i personens forhold.

Begrundelse for afgørelsen om børnetilskud  

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du ikke har ret til at få udbetalt ordinært og ekstra børnetilskud fra den 1. januar 2023, fordi tilskuddet udbetales til den forælder, der har barnet boende hos sig, når forældrene ikke lever sammen.

Hvad er afgørende for resultatet

Du og den anden forælder har fælles forældremyndighed over X.

Det fremgår af oplysninger i CPR, at du og X har boet i Spanien siden 31. juli 2021. Du har modtaget børnetilskud til X siden januar 2015. Du modtager dansk førtidspension og har haft ret til børnetilskud i kraft af reglerne i EF-forordningen.

X flyttede til Danmark og blev registreret på den anden forælders adresse den 15. oktober 2022.

Du er ikke berettiget til at få udbetalt ordinært og ekstra børnetilskud til X, efter X er fraflyttet din adresse. Det skyldes, at X flyttede til Danmark og blev bopælsregistreret hos den anden forælder, og at børnetilskuddet skal udbetales til den forælder, der har barnet hos sig, når forældremyndighedsindehaverne ikke lever sammen.  

Udbetalingen af børnetilskud til dig skal ophøre med virkning fra kvartalet efter, at X er flyttet til den anden forælder.

Vi henviser i øvrigt til begrundelsen ovenfor om børne- og ungeydelse for besvarelse af dine klagebemærkninger.

Om reglerne

Det er en betingelse for at være berettiget til at modtage børnetilskud, at barnet faktisk opholder sig i Danmark. Den der modtager børnetilskuddet skal også have fast bopæl i landet.

Betingelsen om bopæl og ophold i Danmark er fraveget i EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af sociale sikringsordninger.

Efter forordningen har en person, der modtager social pension fra Danmark, ret til familieydelser i henhold til lovgivningen i Danmark. Det gælder også, selv om personen bor i et andet medlemsland.

Børnetilskud udbetales som udgangspunkt til barnets mor.

Hvis der er fælles forældremyndighed over barnet, og forældrene ikke lever sammen, udbetales børnetilskuddet til den forælder, der har barnet hos sig. Opholder barnet sig lige meget hos begge forældre, udbetales børnetilskuddet til den forælder, på hvis adresse barnet er tilmeldt folkeregistret. 

Begrundelse for afgørelsen om tilbagebetaling af ydelser

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du har modtaget børne- og ungeydelse og børnetilskud i perioden 1. januar 2023 til 30. juni 2023 med urette og mod bedre vidende.

Du skal derfor tilbagebetale modtaget børne- og ungeydelse og børnetilskud for den angivne periode.

Hvad er afgørende for resultatet

Du har ikke ret til at få udbetalt børne- og ungeydelse og børnetilskud fra den 1. januar 2023. Vi henviser til begrundelserne ovenfor.

Du er ved afgørelse om børne- og ungeydelse af den 21. juli 2022 orienteret om, at Udbetaling Danmark ved sin afgørelse har lagt særligt vægt på, at dit barn opholder sig i Spanien, og at du blev vejledt om, at du skal give besked til Udbetaling Danmark, hvis der sker ændringer, herunder fx hvis du eller dit barn flytter til et andet land, da det kan have betydning for, om du fortsat kan få børne- og ungeydelse. Du blev også vejledt om, at hvis du ikke giver Udbetaling Danmark besked, kan det betyde, at du skal betale penge tilbage.

Du er ved tilkendelse af børnetilskud af 2. januar 2015 blevet vejledt om, at du har pligt til at oplyse Udbetaling Danmark om enhver ændring af dine forhold, herunder hvis dit barn ikke længere bor hos dig. Du er også blevet orienteret om, at hvis du ikke oplyser Udbetaling Danmark herom, kan det føre til, at du skal betale penge tilbage.

Du har ifølge sagens oplysninger ikke givet besked til Udbetaling Danmark om, at X fraflyttede din adresse og flyttede til Danmark og blev bopælsregistreret hos den anden forælder den 15. oktober 2022.

På baggrund af vejledningerne vedrørende børne- og ungeydelse og børnetilskud vidste eller burde du have vidst, at du skulle give Udbetaling Danmark besked om, at dit barn flyttede til den anden forælder den 15. oktober 2022, og at dette forhold kunne have betydning for, om du kunne få børne- og ungeydelse og børnetilskud.

Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at du informerede folkeregisteret om din datters flytning, og at du mener, at det var uden betydning for din ret til familieydelser, hvorfor du ikke informerede Udbetaling Danmark om flytningen.

Oplysningerne ændrer ikke resultatet, fordi du er blevet vejledt af Udbetaling Danmark om, at du skal give Udbetaling Danmark besked, hvis fx dit barn flytter til et andet land og ikke længere bor hos dig. Det er ikke tilstrækkeligt at infomere folkeregisteret om flytning, da det er Udbetaling Danmark, som udbetaler familieydelser. 

Du skal derfor tilbagebetale modtaget børne- og ungeydelse og børnetilskud for perioden 1. januar 2023 til 31. marts 2023.

Om reglerne

Hvis man har modtaget en ydelse uberettiget og mod bedre vidende, skal ydelsen tilbagebetales.

Når man modtager en ydelse, har man pligt til at oplyse Udbetaling Danmark om ændringer i sine forhold, som kan medføre nedsættelse eller bortfald af ydelsen.

Bemærkninger til Udbetaling Danmark

Begrundelse

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har begrundet afgørelsen tilstrækkeligt præcist for så vidt angår stop og tilbagebetaling af børnetilskud. Udbetaling Danmark har i den forbindelse ikke begrundet på hvilket grundlag, udbetalingen af børnetilskud skal stoppe fra den 1. november 2022. Udbetaling Danmark har heller ikke begrundet, hvorfor betingelserne for tilbagebetaling efter børnetilskudslovens § 24 er opfyldt.

Vi kritiserer også, at Udbetaling Danmark ikke har henvist til de relevante retsregler, idet Udbetaling Danmark bl.a. ikke har henvist til § 8 i børnetilskudsloven, og at Udbetaling Danmark i genvurderingen har henvist til irrelevante retsregler, bl.a. §§ 5 a og 22 a i børnetilskudsloven og bestemmelser i forældelsesloven, som ikke nærmere er begrundet, hvorfor disse finder anvendelse i sagen. 

Det fører dog ikke til et andet resultat. Grunden er, at vi har givet den korrekte begrundelse i vores afgørelse, og at vi har henvist til de relevante retsregler.

Akter

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har oversendt alle akter i sagen sammen med genvurderingen og klagen. Udbetaling Danmark har bl.a. ikke oversendt tilkendelsesbrev af 21. juli 2022 vedrørende børne- og ungeydelse samt tilkendelsesbrev af 2. januar 2015 vedrørende børnetilskud.

Det fører dog ikke til et andet resultat. Ankestyrelsen har inden vores afgørelse af sagen modtaget ovennævnte oplysninger, og oplysningerne er dermed indgået i vores sagsbehandling.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.  

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk .

Dato for underskrift

03.07.2024

Offentliggørelsesdato

04.07.2024

Paragraf

§ 4

Journalnummer

23-42110