Ankestyrelsens principmeddelelse 10-25 om kompetence - klageadgang - afgørelse

19-06-2025
Beskæftigelsesindsatsloven Afgørelse Klageadgang Kompetence Gældende Arbejdsskade

Principmeddelelsen fastslår

Kommunens beslutning om, hvorvidt kontaktforløbet efter beskæftigelsesindsatsloven kan foregå uden kontakt til borgeren på grund af alvorlig sygdom (standby-ordningen) er ikke en beslutning, der kan påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. 

Kommunen gennemfører et kontaktforløb for borgere, der modtager offentlig hjælp til forsørgelse. Kommunen skal tilrettelægge et fleksibelt kontaktforløb under hensyn til borgerens ønsker og forudsætninger og arbejdsmarkedets behov. Reglerne om kontaktforløbet fremgår af beskæftigelsesindsatsloven.

Tilrettelæggelse af samtalerne i kontaktforløbet efter beskæftigelsesindsatsloven

Borgere, som er i et kontaktforløb efter beskæftigelsesindsatsloven, skal deltage i mindst fire jobsamtaler med jobcentret inden for de første seks måneder. 

Den første jobsamtale holdes ved personligt fremmøde. Som udgangspunkt vælger borgeren herefter, om en jobsamtale skal holdes ved personligt fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde. Kontaktforløbet for en sygemeldt borger kan foregå uden kontakt til borgeren, hvis der er tale om alvorlig sygdom og kontakt ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation (standby-ordning). Ved vurderingen af, om sygdommen er alvorlig, indgår navnlig, om sygdommen er livstruende.

Reglerne om kontaktforløbet i beskæftigelsesindsatsloven gælder ikke for borgere, der modtager sygedagpenge.

Kommunen tilrettelægger sagsbehandlingen, herunder beslutter, om en borger er omfattet af standby-ordningen med den konsekvens, at kontaktforløbet gennemføres uden kontakt til borgeren. Beslutninger, der træffes som led i selve forberedelsen af en sag og tilrettelæggelsen af sagens behandling, betegnes som procesledende beslutninger. Procesledende beslutninger fastlægger ikke, hvad der er eller skal være gældende ret.   Borgeren kan derfor ikke klage til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over kommunens beslutning om, hvorvidt borgeren er omfattet af standby-ordningen.

Den konkrete sag

I den konkrete sag havde kommunen besluttet, at borgeren ikke kunne blive omfattet af standby-ordningen. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderede, at beslutningen var truffet som led i kommunens tilrettelæggelse af sagsbehandlingen. Beslutningen ville ikke få konsekvens for borgerens ydelse. Der var således ikke tale om en afgørelse. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg afviste derfor at behandle klagen.

 Ankestyrelsen har behandlet sagen principielt. Det har vi gjort for at fastslå, om kommunens beslutning om, hvorvidt en borger kan blive omfattet af standby-ordingen i beskæftigelsesindsatsloven, er en afgørelse, der kan påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.

Love og bekendtgørelser
Lov om lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (beskæftigelsesindsatsloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 280 af 1. marts 2024 med senere ændringer.

 

  • § 33, stk. 3, om standby-ordning

 

Praksis
Gældende:
Følgende principmeddelelser er brugt ved afgørelsen og gælder stadig:

181-09: Principmeddelelsen fastslår, at kommunens valg af visitationskategori efter sygedagpengeloven er en processuel beslutning, som ikke kan ankes særskilt.

Ankestyrelsen har ikke andre principmeddelelser på området.

Sag nr. 1, 25-16085

Du har klaget over X Kommunes beslutning om, at du ikke kan blive omfattet af standby-ordning. X Kommunes beslutning fremgår af ”Min plan” af 6. september 2023.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

 

  • Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg kan ikke behandle sagen.

 

Det betyder, at vi afviser at behandle din klage.

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at kommunens beslutning om, at du ikke kan blive omfattet af standby-ordning er et led i kommunens tilrettelæggelse af kontaktforløbet og ikke en afgørelse, der kan påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.

Vi vurderer, at sagen falder uden for vores kompetence.

Hvad er afgørende for resultatet
Du har den 14. september 2023 klaget til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over, at kommunen har afvist dit ønske om at blive omfattet af standby-ordningen.

Vi har hidtil afvist at behandle din klage med den begrundelse, at vi ikke har kompetence til at behandle din sag. 

Du oplyser i brev af 26. marts 2024, at det er din opfattelse, at kommunens beslutning er indgribende for dig. Du mener derfor, at der er tale om en afgørelse, som kan påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.

Vi har på baggrund af din henvendelse besluttet at se på din sag igen.

Vi lægger vægt på, at det er kommunen, som tilrettelægger kontaktforløbet med en borger, som modtager kontanthjælp. Kommunen beslutter som led i tilrettelæggelsen af kontaktforløbet, om en borger kan blive omfattet af standby-ordningen. Spørgsmålet om tilrettelæggelse af kontakten med borger er en del af den opfølgningsindsats, der foregår i sager om beskæftigelsesindsatser (og sygedagpenge). Det følger af Ankestyrelses principmeddelelse 181-09, at også tilrettelæggelsen af opfølgningsindsatsen er en processuel beslutning, som ikke kan ankes særskilt.

Vi lægger også vægt på, at kommunens beslutning om standby-ordningen ikke afslutter din sag i jobcentret, men er et led i kommunens sagsbehandling.

Kommunens beslutning om, at du ikke kan blive omfattet af standby-ordningen er en procesledende beslutning.

Ved en procesledende beslutning forstås en beslutning, som kommunen træffer som led i forberedelsen af sagen og som led i tilrettelæggelsen af sagens behandling.

Det betyder, at kommunen ikke har truffet en afgørelse, du kan klage over.

Vi er opmærksomme på dine oplysninger i klagen om, at spørgsmålet om standby-ordningen er af afgørende betydning for dig, og at du derfor ønsker, at Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler din klage. Vi er også opmærksomme på, at du oplever kommunens beslutning som indgribende.

Du har i brev af 19. marts 2025 sendt kopi af din holdning til standby-ordningen, som du formulerede ved sagens begyndelse. Det fremgår blandt andet heraf, at det er din opfattelse, at standby-ordningen tilsyneladende aldrig er blevet hverken fuldt implementeret eller reelt kommunikeret til jobcentrets brugere og ansatte.

Du har sammen med brevet af 19. marts sendt kopi af en udtalelse fra din læge af 7. marts 2025 om, at du er under medicinsk behandling, og at du er påbegyndt behandling på kardiologisk afdeling på Y Hospital. Lægen vurderer, at dit funktionsniveau er væsentligt og varigt nedsat.

Du har også sendt en pjece fra 2011 om standby-ordningen og en artikel om forkortelse af ressourceforløb med titlen ”648 personer døde efter arbejdsprøvning i jobcentrene”. Du mener, at standby-ordningens betydning må ses i sammenhæng med overdødeligheden i landets jobcentre.

Dine oplysninger kan ikke føre til et andet resultat. Selvom du oplever, at kommunens beslutning er indgribende for dig, vil tilrettelæggelsen af kommunens sagsbehandling, hvor de fortsat skal have kontakt til dig, ikke i sig selv få direkte indflydelse på den ydelse, som kommunen senere træffer afgørelse om. Vi henviser også til, at kommunen selv tilrettelægger sagsbehandlingen, og at de i den forbindelse efter beskæftigelsesindsatslovens § 27, stk. 1, skal tilrettelægge et fleksibelt kontaktforløb under hensyn til borgerens ønsker og forudsætninger og arbejdsmarkedets behov.

Vi kan ikke særskilt behandle klager over tilrettelæggelse af sagsbehandlingen.

Om reglerne
Kontaktforløbet for en sygemeldt kan foregå uden kontakt til personen, hvis der er tale om alvorlig sygdom og kontakt ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation (standby).

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg kan ikke behandle klager, med mindre det står i loven, at vi er klageinstans. I beskæftigelsesindsatsloven står der, at det er kommunens, herunder jobcenterets, afgørelser efter denne lov, der kan indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.

Beslutninger, der træffes som led i selve forberedelsen af en sag og tilrettelæggelsen af sagens behandling, betegnes som procesledende beslutninger. Procesledende beslutninger fastlægger ikke, hvad der er eller skal være gældende ret. En procesledende beslutning er derfor ikke en afgørelse i forvaltningslovens forstand og kan derfor ikke påklages til os.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde.   På mødet stemmer deltagerne om resultatet.

Der er ikke enighed om afgørelsen.   En mødedeltager mener, at kommunens procesledende beslutning om at være omfattet af standby-ordningen har så indgribende betydning for en borger, som lider af alvorlig og livstruende sygdom, at det må anses som en afgørelse, som det skal være muligt at klage over.

Medlemmet lægger vægt på, at borgeren har en anmodningsret til at blive omfattet af ordningen, at diagnoselisten ikke er udtømmende, at kommunen skal foretage en konkret og individuel vurdering af borgerens ret til at være omfattet af ordningen, og at kommunen dermed skal tage en beslutning om hvorvidt borgeren er berettiget til at være omfattet af ordningen.   Medlemmet henviser til intensitetsbetragtningerne i ”Afgørelse eller processuelt skridt?   ” af Trine Schultz i Festskrift til Erik Werlauf.   Fenger, N., Andersen, M.   B., Langsted, L.   B.   & Petersen, L.   L.   (red.).   1 udg.   Djøf Forlag, 2012. s.   523-546 samt i Ankestyrelsens Principmeddelelser;   9-20, 17-17 og 76-17.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.

Dato for underskrift

19.06.2025

Offentliggørelsesdato

20.06.2025

Paragraf

§ 33

Journalnummer

25-16085