Ankestyrelsens principmeddelelse 11-25 om merudgifter - respirationshjælpere - fælles hjælperordning - ophold uden for hjemmet - ferie i Danmark

24-06-2025
Barnets Lov Ophold uden for hjemmet Gældende Arbejdsskade

Principmeddelelsen fastslår 

Udgifter, der er forbundet med, at respirationshjælpere, bevilget som led i en fælles hjælperordning, skal med barnet eller den unge på ophold uden for hjemmet herunder ferie i Danmark, kan dækkes efter merudgiftsreglen i § 86 i barnets lov.

Nødvendige merudgifter

Kommunen skal efter barnets lov yde dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn eller ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.

Den fælles hjælperordning

Den fælles hjælperordning betyder, at der i et samarbejde mellem kommunen og regionen er bevilget hjælperordninger i hjemmet til personer, som både har respirationshjælpere efter sundhedsloven og hjælpere efter lov om social service.

Bekendtgørelsen om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens regulerer indholdet af aftaler, som kommuner og regioner indgår om fælles hjælperordninger, og fastsætter principper for fordeling af de samlede udgifter, hvis aftalen ikke indeholder principper herfor. De samlede udgifter kan ifølge vejledningen for eksempel være udgifter til aflønning af hjælperne, udgifter forbundet med arbejdsgiveropgaver, nødvendige omkostninger ved overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen, sygefravær, vikardækning, forsikringer m.v.

Udgifter til at tage respirationshjælpere med på ophold uden for hjemmet herunder ferie i Danmark, som for eksempel udgifter til ophold og transport for hjælpere, reguleres ikke af bekendtgørelsen, og skal ikke fordeles efter bekendtgørelsens principper for fordeling af udgifter.

Den konkrete sag

I den konkrete sag havde borgeren ret til dækning af merudgifter til hjælperens deltagelse i en bootcamp i Danmark. Borgeren havde udgifter til hjælpernes forlængede transport og køretid i forbindelse med opholdet. Kommunen havde vurderet, at udgifterne kunne dækkes som nødvendige merudgifter, men havde givet afslag på at dække 67 procent af udgiften til respirationshjælpernes deltagelse i lejr med den begrundelse, at barnet havde en fælles hjælperordning til personer med kronisk respirationsinsufficiens.

Ankestyrelsen ændrede afgørelsen, så kommunen skulle dække udgifterne efter § 86 i barnets lov. Det var Ankestyrelsens opfattelse, at kommunen ikke kunne give afslag på at dække 67 procent af udgiften til respirationshjælperne.

Ankestyrelsen har behandlet sagen principielt. Det har vi gjort for at fastslå, om udgifter til at tage respirationshjælpere, bevilget som led i en fælles hjælperordning, med på ophold uden for hjemmet herunder ferieophold, kan dækkes efter reglerne om nødvendige merudgifter. Vi har desuden ønsket at slå fast, at udgifterne afholdes af kommunen og ikke skal fordeles efter bekendtgørelsens principper for fordeling af udgifter.

Love og bekendtgørelser

Barnets lov, senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 282 af 17. marts 2025:

  • § 86 om dækning af merudgifter til børn og unge.

Praksis

Ankestyrelsen har ikke andre principmeddelelser på området.

 

Efter genoptagelse af din sag om merudgifter, hvor Ankestyrelsen traf afgørelse den 29. april 2024, har Ankestyrelsen nu truffet en ny afgørelse.

Resultatet er:

  • Du har ret til dækning af nødvendige merudgifter ved hjælperes deltagelse i bootcamp ophold på X den 1. - 2. april 2023 uden fradrag af 67 procent af udgifterne.

Det betyder, at vi ændrer X Kommunes afgørelse. Kommunen skal derfor foretage en beregning af dine nødvendige merudgifter til hjælpernes deltagelse i bootcamp ophold på X og træffe en afgørelse herom.

Begrundelsen for afgørelsen 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at kommunen ikke kan give afslag på at dække 67 procent af udgiften til de respiratoriske hjælperes deltagelse i lejr ved X.

Hvad er afgørende for resultatet

Det fremgår, at B havde to faste respiratoriske hjælpere (i 12 timers vagter) med på opholdet på X.

Du søger om dækning af betaling til hjælperne for den ekstra transporttid/køretid og de ekstra kilometer, de har i forbindelse med opholdet på X. Det fremgår, at de respiratoriske hjælpere ikke skal have kolonitillæg eller logi, når der ikke er tale om overnatning, og at kosten er gratis på X.

Ved udmåling af merudgifter til hjælpere i en fælles hjælperordning til personer med kronisk respirationsinsufficiens er der efter Ankestyrelsens opfattelse ikke hjemmel til at reducere merudgiftsydelsen med 67 procent.

Kommunen vurderer, at betingelserne for dækning af merudgifter er opfyldt, herunder at det er en konsekvens af B´s funktionsnedsættelse, at de respiratoriske hjælpere deltog i opholdet på X med henblik på at varetage såvel respirationshjælp som B's behov for personlig hjælp og pleje. Vi finder ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering heraf.

Vi bemærker, at vi har lagt til grund, at hjælpen ikke kunne være leveret af den stedlige kommune som anført i genvurderingen.

Kommunen skal foretage en ny udmåling af hjælpen med udgangspunkt i ovenstående.

Kommunen skal herefter træffe en ny afgørelse. Hvis kommunen ikke imødekommer din ansøgning helt, skal kommunen beskrive i afgørelsen, hvad der er indgået af hovedhensyn og faktiske oplysninger i vurderingen.

Vi bemærker, at du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til kommunen inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse fra kommunen

Om reglerne

Det er en betingelse for dækning af merudgifter, at udgifterne er nødvendige og en konsekvens af barnets nedsatte funktionsevne, og at der er tale om en merudgift ved forsørgelsen af barnet eller den unge i hjemmet.

At der skal være tale om en merudgift, betyder, at der kun dækkes udgifter i det omfang de overstiger de udgifter, som en familie i almindelighed har. Det afgørende er således ikke, hvilke udgifter den konkrete familie ville have haft, hvis barnet eller den unge ikke havde en funktionsnedsættelse.

Ved vurderingen af, om en merudgift er nødvendig, indgår det, at et af formålene med dækning af merudgifter er, at familien kan leve så normalt som muligt på trods af og med barnets eller den unges funktionsnedsættelse. Behovet for dækning af merudgifter vurderes derfor i forhold til børn eller unge uden funktionsnedsættelse på samme alder og i samme livssituation.

At det er en forudsætning, at merudgifterne er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne, betyder, at familien alene kan få dækket de merudgifter, de har som følge af barnets funktionsnedsættelse - og dermed ikke de udgifter, som familier i almindelighed må forventes at have.

Det er desuden en betingelse for at kunne modtage hjælp til dækning af nødvendige merudgifter, at merudgifterne ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i serviceloven eller barnets lov. Det betyder, at hvis en families sandsynliggjorte merudgifter kan dækkes efter andre bestemmelser i den sociale lovgivning eller anden lovgivning, skal disse bestemmelser anvendes, førend det vurderes, om familien kan få dækket udgifterne efter reglerne om merudgifter.

Mødebehandling 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.

Dato for underskrift

24.06.2025

Offentliggørelsesdato

25.06.2025

Paragraf

§ 86

Journalnummer

24-76082