Ankestyrelsens principmeddelelse 12-25 om transportudgifter - støttende indsatser - familiebehandling - økonomisk støtte - merudgifter - subsidiær

24-06-2025
Barnets Lov Familiebehandling Merudgifter Transportudgifter Økonomisk støtte Gældende Arbejdsskade

Principmeddelelsen fastslår 

Forældres udgifter i forbindelse med støttende indsatser

Forældres udgifter, som for eksempel udgifter til transport, der opstår som følge af en bevilling af støttende indsatser efter barnets lov § 32, stk. 1, kan dækkes efter reglerne om økonomisk støtte i barnets lov § 35, stk. 4, nr. 1, eller efter barnets lov § 86 om dækning af merudgifter, hvis betingelserne er opfyldt.

Økonomisk støtte efter barnets lov § 35, stk. 4, nr. 1 

Kommunen kan yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren til dækning af udgifter i forbindelse med støttende indsatser efter bl.a. barnets lov § 32, stk. 1, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns særlige behov for støtte. Støtten kan dog kun ydes, når forældremyndighedsindehaveren ikke selv har tilstrækkelige midler til at dække udgifterne. Det afgørende for bedømmelsen heraf er, om udgiften vil bringe et i øvrigt rimeligt budget hos forældremyndighedsindehaveren ud af balance.

Nødvendige merudgifter efter barnets lov § 86 

Kommunen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Det er en betingelse, at merudgifterne er en konsekvens af barnets funktionsnedsættelse.

Reglerne om merudgifter er subsidiære i forhold til andre bestemmelser i barnets lov eller anden lovgivning. Det betyder, at hvis en udgift kan dækkes efter andre bestemmelser i barnets lov eller anden lovgivning, kan udgiften ikke dækkes som merudgifter.

Hvis kommunen har bevilget en støttende indsats skal kommunen først skal tage stilling til, om forældremyndighedsindehaveren kan bevilges økonomisk støtte. Hvis betingelserne for økonomisk støtte ikke er opfyldte fx fordi forældremyndighedsindehaveren selv har tilstrækkelige midler til at dække udgifterne, skal kommunen af egen drift forholde sig til, om forælderen kan bevilges hjælp efter reglerne om merudgifter.

Den konkrete sag

I den konkrete sag havde kommunen alene behandlet ansøgningen om udgifter til forældrenes transport til familiebehandling efter reglerne om merudgifter.

Kommunen skulle først have taget stilling til, om forældremyndighedsindehaveren havde ret til dækning af udgifterne til transport til familiebehandling efter reglen om økonomisk støtte.

Det fremgik ikke klart af sagens oplysninger, om familiebehandlingen medførte udgifter til transport for forældrene. Sagen blev derfor hjemvist til ny behandling.

Hvis kommunen ved den fornyede behandling af sagen vurderer, at familiebehandlingen medfører udgifter til transport for forældrene, skal kommunen herefter forholde sig til, om forældremyndighedsindehaveren har tilstrækkelige midler til at dække udgifterne.

Hvis kommunen vurderer, at forældrene ikke opfylder betingelserne efter reglen om økonomisk støtte, skal kommunen tage stilling til muligheden for dækning af udgifterne efter reglerne om merudgifter.

Ankestyrelsen har behandlet sagen principielt. Det har vi gjort for at fastslå, at reglen om merudgifter i barnets lov er subsidiær i forhold til reglen om økonomiske støtte til udgifter ved støttende indsatser. Det fastslås også, at kommunen af sig selv skal tage stilling til merudgifter, hvis forældrene ikke opfylder betingelserne for hjælp til økonomisk støtte. Med principmeddelelsen ændres den praksis, der har været offentliggjort i principmeddelelse 85-12 (og som samtidig ophæves). Ankestyrelsen offentliggør en nyhed om genoptagelse som følge af praksisændringen.    

Love og bekendtgørelser 

Barnets lov, senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 282 af 17. marts 2025:

  • § 86 om dækning af merudgifter til børn og unge.
  • § 35, stk. 4, nr. 1, om økonomisk støtte i forbindelse med støttende indsatser.

Praksis 

Kasserede:

Følgende principmeddelelser er kasserede og gælder ikke længere (historisk):

  • 85-12 om transportudgifter i forbindelse med aflastning

Ankestyrelsen har ikke andre principmeddelelser på området.

Du har klaget over X Kommunes afgørelse om transport til familiebehandling. X Kommune afgjorde sagen den 21. februar 2024.

Resultatet er:

  • Kommunen skal behandle din sag igen.

Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling.

Kommunen skal behandle din sag igen og afgøre sagen på ny. Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.

Kommunen skal, inden den igen afgør sagen, følge de retningslinjer der fremgår af afgørelsen nedenfor.

Begrundelse for afgørelsen 

Sådan vurderer vi sagen 

Ankestyrelsen vurderer, at kommunen ikke på det foreliggende grundlag og med den givne begrundelse kunne træffe afgørelse om afslag på dækning af nødvendige merudgifter.

Vi vurderer, at sagen ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at vi kan afgøre, om du har ret til dækning af udgiften til transport til familiebehandling.

Vi vurderer endelig, at kommunen burde have behandlet ansøgningen efter reglerne om økonomisk støtte i barnets lov § 35, stk. 4, nr. 1, forud for reglerne om merudgifter i barnets lov § 86.

Hvad er afgørende for resultatet 

Det fremgår af sagen, at B er 16 år gammel og har typisk autisme, angst og belastningsreaktion. B går på behandlingsskolen X.

Du søger blandt andet om dækning af merudgifter til transport til familiebehandling på X, hvor B til dagligt går. Familiebehandlingen er bevilget efter reglerne om støttende indsats.

Kommunen har truffet afgørelse efter barnets lov § 86, men har ikke truffet afgørelse efter barnets lov § 35.

Vi lægger vægt på, at kommunen som begrundelse for afslaget henviser til, at det ikke fremgår af afgørelsen om familiebehandling eller i handleplanen, at familiebehandlingen skal foregå på X.

Du har i din klage oplyst, at du og din mand i ulige uger går til familiebehandling sammen, hvor I kører i egen bil og benytter offentlig transport. I lige uger er du afsted alene og benytter offentlig transport. Dette har betydning for størrelsen af dine udgifter til transport.

Vi lægger herefter vægt på, at kommunen ikke har belyst, hvor familiebehandlingen foregår/har foregået. Kommunen har derfor ikke forholdt sig til transportudgiftens størrelse eller undersøgt, om I som familie selv har økonomisk mulighed til at afholde udgiften. Kommunen ses alene at have henvist til, at det ikke fremgår af afgørelsen om familiebehandling eller i handleplanen, at familiebehandlingen skal foregå på X. Kommunen har i den forbindelse ikke forholdt sig til, at det fremgår af klagen, at I oplyser, at I går til familiebehandling på X.

Det forhold, at bevillingen af familiebehandlingen eller handleplanen eventuelt ikke beskriver, at familiebehandlingen skal foregå på X, udelukker ikke i sig selv, at du har ret til dækning af udgifter i forbindelse med transport til familiebehandling på X hvis det kan sandsynliggøres, at familiebehandlingen har foregået og/eller foregår på X, og at udgiften til transport har været en følgeudgift af den støttende indsats eller en nødvendig merudgift.

Det fremgår ikke i øvrigt af sagens oplysninger, hvilke rammer for familiebehandlingen, der var aftalt. Der er ingen oplysninger om leverandørvalg eller den stedlige placering af familiebehandlingen, herunder om familiebehandlingen foregik på samme lokation hver gang. Videre mangler der oplysninger om eventuelle transportudgifters størrelse til offentlig transport og/eller driftsudgifter til egen bil.

Endelig er der ikke oplysninger om familiens budget til brug for en rådighedsberegning.

Vi hjemviser derfor sagen til kommunen.

Oplysningerne fremgår særligt af kommunens afgørelse og genvurdering, samt din klage.

Hvad skal kommunen gøre 

Kommunen skal konkret undersøge, hvor familiebehandlingen foregår/har foregået.

Kommunen skal derfor indhente oplysninger til belysning heraf. Det kan for eksempel være oplysninger fra X eller familiebehandleren. Kommunen skal i den forbindelse forholde sig til dine oplysninger om, at I har deltaget i familiebehandling på X.

Hvis behandlingen er foregået uden for hjemmet, skal kommunen beregne størrelsen på udgiften til transport.

Kommunen skal herefter tage stilling til, om du har ret til dækning af udgifterne til transport til familiebehandling efter barnets lov § 35, stk. 4, nr. 1, hvorfor kommunen skal foretage en rådighedsberegning for at undersøge, om I selv har midler til at afholde udgiften. 

Hvis kommunen vurderer, at du ikke opfylder betingelserne i § 35, stk. 4, nr. 1, skal kommunen tage stilling til om du har ret til dækning af udgifterne efter reglerne om merudgifter i barnets lov § 86.

Kommunen skal herefter træffe en ny afgørelse. Hvis kommunen ikke imødekommer din ansøgning helt, skal kommunen beskrive i afgørelsen, hvad der er indgået af hovedhensyn og faktiske oplysninger i vurderingen.

Vi bemærker endelig, at du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til kommunen inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse fra kommunen.

Om reglerne 

Barnets lov § 35 giver adgang til at yde forældremyndighedsindehaveren økonomisk støtte i en række forskellige situationer.

Der er mulighed for at dække udgifter, der er en direkte følge af en støttende indsats eller anbringelse efter barnets lov § 35, stk. 4, nr. 1 og 2.

Den økonomiske støtte er trangsbestemt. Det betyder, at der kan ydes økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren i det omfang, denne ikke selv har midler til afholdelse af udgifterne. Det afgørende for bedømmelsen af trangen vil være, om udgiften vil bringe et i øvrigt rimeligt budget ud af balance, men det er i øvrigt op til kommunen at fastlægge, hvordan beregningen skal foretages. Hvis familiens økonomi er meget anstrengt, kan der også ydes hjælp til mindre udgifter.

Barnets lov § 86 giver også mulighed for at få dækket udgifter. Det er en betingelse for dækning af merudgifter, at udgifterne er nødvendige og en konsekvens af barnets eller den unges nedsatte funktionsevne, og at der er tale om en merudgift ved forsørgelsen af barnet eller den unge i hjemmet.

At der skal være tale om en merudgift, betyder, at der kun dækkes udgifter i det omfang de overstiger de udgifter, som en familie i almindelighed har. Det afgørende er således ikke, hvilke udgifter den konkrete familie ville have haft, hvis barnet eller den unge ikke havde en funktionsnedsættelse.

Ved vurderingen af, om en merudgift er nødvendig, indgår det, at et af formålene med dækning af merudgifter er, at familien kan leve så normalt som muligt på trods af og med barnets eller den unges funktionsnedsættelse. Behovet for dækning af merudgifter vurderes derfor i forhold til børn eller unge uden funktionsnedsættelse på samme alder og i samme livssituation.

At det er en forudsætning, at merudgifterne er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne, betyder, at familien alene kan få dækket de merudgifter, de har som følge af barnets funktionsnedsættelse - og dermed ikke de udgifter, som en familie i almindelighed må forventes at have.

Der kan ydes dækning af merudgifter til befordring, hvis barnet eller den unge har et øget transportbehov på grund af den nedsatte funktionsevne. Der er ikke bestemte grænser for, hvor meget støtte, der kan ydes til befordring. Det beror på en konkret vurdering af for eksempel afstanden fra barnets hjem til behandlingsstedet, uddannelsesstedet, fritidsaktiviteten, mv. Der kan dog kun bevilliges dækning af merudgifter til befordring for de udgifter, der ligger udover, hvad et barn eller en ung uden funktionsnedsættelse på samme alder og i samme livssituation har. I ganske særlige situationer kan der også ydes hjælp til betaling af andre driftsudgifter i forbindelse med befordring af et barn eller en ung med nedsat funktionsevne.

Det er desuden en betingelse for at kunne modtage hjælp til dækning af nødvendige merudgifter, at merudgifterne ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i serviceloven eller barnets lov.

Kommunen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning.

Kommunen har i øvrigt ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at der kan træffes afgørelse i sagen.

Mødebehandling 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk

Dato for underskrift

24.06.2025

Offentliggørelsesdato

25.06.2025

Paragraf

§ 86 § 35

Journalnummer

24-42680